Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting Turnhoutsebaan in Schilde

Herinrichting Turnhoutsebaan in Schilde

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N12

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) onderzoekt de herinrichting van de Turnhoutsebaan (N12) in Schilde, tussen het kruispunt Vloeyenbergdreef/Van de Wervelaan en het kruispunt Wisselstraat/Frans de Beuckeleerlaan.

De aanleiding van de studie is de noodzaak om de riolering te vernieuwen. Rioolbeheerder Pidpa vernieuwt de verouderde riolering en plaatst een gescheiden stelsel dat regen- en afvalwater scheidt. Voor deze werken moet de N12 volledig worden opgebroken. AWV maakt van die gelegenheid gebruik om de weg van gevel tot gevel een makeover te geven. De N12 is momenteel verouderd. Ook wijzigde de samenstelling van de verschillende vervoermiddelen de afgelopen jaren sterk.

Wat en waarom?

De Turnhoutsebaan vandaag

De Turnhoutsebaan (N12) is een regionale weg met verschillende belangrijke functies. Zo fungeert ze als verbindingsweg voor zowel lokaal als bovenlokaal verkeer, als ook het openbaar vervoer van en naar de steden. Daarnaast passeert er heel wat vrachtverkeer en uitzonderlijk vervoer langs de N12. Tot slot is de Turnhoutsebaan ook onderdeel van een fietsroutenetwerk.

De weg is momenteel verouderd en niet aangepast aan de geldende normen voor de categorie van wegen waartoe de N12 behoort. Daarnaast wijzigde de samenstelling van vervoermiddelen de laatste jaren sterk. Het fietsverkeer is bijvoorbeeld toegenomen, zowel qua aantal als qua diversiteit van types fietsen. Gewone en elektrische fietsen, speed pedelecs en bakfietsen delen vandaag het fietspad. Om de groei van het actieve verkeer vlot en veilig te laten verlopen, dringt een aanpassing van de weginrichting zich op.

N12 Schilde_Situeringsplan @

Noodzakelijke rioleringswerken aangrijpen voor grondige vernieuwing

Rioolbeheerder Pidpa staat in voor de vernieuwing van de riolering onder de Turnhoutsebaan. De huidige gemengde riolering maakt plaats voor een gescheiden stelsel. Aangezien de weg opengebroken moet worden om die werken uit te voeren, maken we van de gelegenheid gebruik om de Turnhoutsebaan veiliger en aantrekkelijker in te richten. Dat doen we met aandacht voor alle weggebruikers, een veilige verkeerssituatie en een verfraaiing van de winkelomgeving.

Ontwerpprincipes en randvoorwaarden

Bij een herinrichting zijn we afhankelijk van de beschikbare ruimte. Dat is de ruimte tussen de bestaande gevels aan beide zijden van de weg. Voor de invulling daarvan moeten we rekening houden met een aantal normen en richtlijnen. Dit zijn afmetingen die op Vlaams niveau zijn vastgelegd en met het oog op de verkeersveiligheid onveranderlijk zijn.

Ontwerprichtlijnen Schilde N12 @

Het huidige fietsvademecum (20 juli 2022) voorziet een schuwzone van 75 centimeter op plaatsen waar het fietspad langs een langsparkeerstrook loopt. Dit wordt ook toegepast bij de herinrichting van de Turnhoutsebaan.

De noodzakelijke elementen zoals rijweg, fiets- en voetpad nemen samen minimaal 16 meter in beslag. De ruimte die er dan over is noemen we ‘restruimte’. Om die ruimte op te vullen, zijn meerdere mogelijkheden waarvoor nog een keuze gemaakt moet worden. Denk bijvoorbeeld aan parkeerruimte voor wagens, elektrische wagens en/of fietsen, bomen, groenvakken en/of geveltuinen, waterelementen, ruimte voor terrasjes, zitbanken, enzovoort.

Het studiebureau van AWV voerde een parkeeronderzoek en een ruimtelijk onderzoek en bekeek voor een aantal locaties wat de beschikbare ruimte is en hoe die ingevuld kan worden. Uit dat ruimtelijk onderzoek blijkt dat er impact zal zijn op de langsparkeerstroken langs de Turnhoutsebaan. De grote uitdaging is een aantrekkelijke winkelkern te creëren, met een goed evenwicht tussen ruimte voor parkeren en alternatieven zoals groen, terrasjes of fietsenstallingen. De gemeente engageert zich om in de nabijheid van de handelskern nieuwe centrumparkeerplaatsen te creëren.

Meer informatie over het ruimtelijk onderzoek, met voorbeelden van doorsnedes, en over het parkeeronderzoek vindt u via het menu aan de rechterkant.

Timing en impact?

Studietraject in startfase

De studie voor de riolering en nieuwe weginrichting is gestart. Vooraleer we tot een goedgekeurd ontwerpplan komen, moeten we een heel aantal stappen doorlopen:

  • Startfase project met consultatie buurt en handelaars
  • Opmaak startnota en conceptplan
  • Opmaak projectnota en ontwerpplan
  • Indien noodzakelijk: opmaak dossier grondverwervingen
  • Dossier omgevingsvergunning en aanbesteding
  • Uitvoering werken

De eerste stappen in het project zijn gezet, waarin we feedback hebben verzameld van de buurt. Momenteel maakt het studiebureau de startnota op. Daarin nemen ze de input van de inwoners en belanghebbenden via het platform Schilde Schittert en de klankbordgroep mee in overweging. Het is de ambitie om de startnota tegen het voorjaar van 2024 af te ronden.

Projectverloop Schilde N12 @

Wanneer de werken effectief van start gaan, is sterk afhankelijk van verschillende factoren. Na de studiefase moeten nog een aantal stappen doorlopen worden, zoals de opmaak van de projectnota en gedetailleerde uitvoeringsplannen, het indienen van de omgevingsvergunning en het opmaken van de openbare aanbesteding en aanstellen van de aannemer. 

Ook bekijken we of eventuele grondverwervingen al dan niet noodzakelijk zijn, voor de verbreding van het openbaar domein. Ook de financiering voor de uitvoering van het project moet worden vastgelegd. Dat betekent dat de eigenlijke werkzaamheden ten vroegste in het najaar van 2026 van start kunnen gaan.

Vragen? Contacteer ons

Contact
Wegen en Verkeer Antwerpen

Contactformulier