Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting Liersesteenweg van Wouwerstraat tot grens met Begijnendijk

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Status

In Studie

Provincie

Weg

N10

Hieronder vindt u een antwoord op enkele veelgestelde vragen. We hebben de vragen onderverdeeld in thema’s. Klik op de knop van de gewenste categorie om meteen naar uw vraag te springen.

Vindt u het antwoord op uw vraag niet terug of wil u iets anders vragen? Mail dan naar bereikbaar.antwerpen@wegenenverkeer.be met uw specifieke vraag.

Waarom is een herinrichting noodzakelijk?

Momenteel scoort de fietsveiligheid op fietspaden langs de N10 in Heist-op-den-Berg ondermaats. Fietsers maken noodgedwongen gebruik van een zeer smal, gemarkeerd kantstrookje langs de drukke gewestweg. Dat zorgt dagelijks voor gevaarlijke situaties. Een vernieuwing van het fietstraject dringt zich dus op. 

Langs de N10 komen nieuwe vrijliggende fietspaden van minstens 1m75 breed, die gescheiden zullen worden van de rijweg. Er zijn op verschillende plaatsen ook veilige fiets- en voetgangersoversteken voorzien. Bovendien bekeken we hoe de bushaltes naast de fietspaden toegankelijker aangelegd kunnen worden en zal waar nodig de rijweg een nieuwe wegverharding krijgen. 

In overleg met de gemeente(n) worden ook enkele zijstraten geknipt voor het gemotoriseerde verkeer. Door het aantal conflictpunten te verminderen, verbetert ook de doorstroming op de N10. 

Welke instanties zijn betrokken bij dit project?

De herinrichting van de N10 is een moduleproject waarbij de betrokken gemeenten Heist-op-den-Berg, Berlaar en Lier instaan voor de aanleg van fietspaden. De drie gemeenten participeren in dezelfde module. 

Dit project (zone 3) wordt uitgevoerd op het grondgebied van Heist-op-den-Berg en sluit aan op grondgebied Begijnendijk. Tijdens het ontwerpproces zijn echter heel wat instanties betrokken en geraadpleegd: Agentschap Wegen en Verkeer als beheerder van de gewestweg, Departement Omgeving, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, rioolbeheerder Pridpa, De Lijn,..., maar ook de brandweer en politiediensten werden gehoord. Ook bij de volgende stappen betrekken we de projectpartners en verschillende instanties.

Waarom loopt het project alleen tot Begijnendijk en niet verder tot Aarschot?

De herinrichting van de N10 is een moduleproject waarbij de betrokken gemeenten Heist-op-den-Berg, Berlaar en Lier instaan voor de aanleg van fietspaden. De drie gemeenten participeren in dezelfde module. Daarnaast worden de werken gefaseerd uitgevoerd omwille van de lange afstand (meer dan 10km). Er is overleg met Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant omdat daar ook studies lopende zijn voor het resterende traject. Meer informatie over het traject in Vlaams-Brabant vind je op deze pagina.

Hoe verloopt de samenwerking met Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant?

Er is overleg tussen Wegen en Verkeer Antwerpen en Vlaams-Brabant en de betrokken gemeenten. De studie voor het traject in Begijnendijk loopt iets achter op het traject in Heist-op-den-Berg. Er is geopteerd om het fietspad terug naar de rijbaan te laten lopen aan de provinciegrens omdat normaal gezien in Heist-op-den-Berg het fietspad eerst zal aangelegd worden. Bij uitvoering zal nog bekeken worden of dit relevant blijft, of het fietspad in Begijnendijk ondertussen al wordt aangelegd door Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant. Meer informatie over het traject in Vlaams-Brabant vind je op deze pagina.

Waar kan ik de ontwerpplannen bekijken?

Alle ontwerpplannen, presentaties, infopanelen en digitale nieuwsbrieven zijn beschikbaar onder de sectie 'Documenten’. 

Waar kan ik de infovergadering van 4 september herbekijken?

U kan de presentatie en opname van de infosessie raadplegen onder de sectie 'Documenten', alsook op de gemeentelijke websites van Heist-op-den-Berg en Begijnendijk

Waar kan ik de infosessie van 20 november 2025 herbekijken?

De presentatie en opname van de infosessie zijn terug te vinden onder de sectie 'Documenten', alsook op de gemeentelijke websites van Heist-op-den-Berg en Begijnendijk

Hoe blijf ik op de hoogte van de voortgang?

U kan zich inschrijven op de digitale nieuwsbrief (oranje kader rechts, of onderaan als u mobiel surft). Alle documenten en updates kan u terugvinden onder de sectie 'Documenten'. Voor directe vragen contacteert u de omgevingsmanager. Klik op ‘contacteer ons’ vindt u de contactgegevens.

Wordt er nog een infomoment georganiseerd voor de start van de werken?

Ja, in aanloop naar de start van de riolerings- en wegenwerken wordt er een nieuw (digitaal) infomoment georganiseerd met meer uitleg over timing, fasering, verkeersmaatregelen en omleidingen tijdens de werken. Buurtbewoners, handelaars en ondernemers ontvangen tijdig een bewonersbrief met uitnodiging voor dit infomoment.

Om op de hoogte te blijven, raden we aan om in te schrijven op de digitale nieuwsbrief (oranje kader rechts, of onderaan als u mobiel surft). Zo ontvangt u alle belangrijke info rechtstreeks in uw mailbox. 

Omgevingsvergunningsaanvraag

Wat zijn de volgende stappen tot de start van de werken?

Na het openbaar onderzoek neemt de Vlaamse Overheid een beslissing over de omgevingsvergunning, rekening houdend met de verleende adviezen en bevindingen van het openbaar onderzoek. De beslissing over het al dan niet verlenen van een omgevingsvergunning valt uiterlijk op 18 februari 2026.

De beslissing over de omgevingsvergunning is bepalend voor het verdere verloop van het project. Zodra meer informatie gekend is over het al dan niet verkrijgen van de omgevingsvergunning, zal AWV hierover communiceren via de projectpagina en nieuwsbrief. Pas later volgt verdere informatie over de werken. Meer info over de volgende stappen vindt u binnenkort onder de sectie ‘Projectverloop’.

Grondverwerving en onteigening

Wat is de stand van zaken van de grondverwervingen?

Het merendeel van de onteigeningen langs de N10 is al achter de rug. Er gebeuren geen bijkomende onteigeningen aan de percelen die reeds onteigend zijn. De (huidige) eigenaars van reeds onteigende percelen worden niet opnieuw gecontacteerd. Een zestigtal percelen langs de N10 moeten nog onteigend worden. Hiervoor zal de onderhandelaar rechtstreeks contact opnemen met de eigenaar. 

Wanneer gebeurt de grondverwerving bij eigenaars die nog niet onteigend werden?

Eigenaren die nog niet onteigend werden, hoeven niets te ondernemen. Zij worden op een geschikt moment rechtstreeks gecontacteerd door de onderhandelaar. De onderhandelingen gebeuren gefaseerd waardoor niet iedereen tegelijkertijd wordt gecontacteerd. Het is dus mogelijk dat de eerste contacten pas in de loop van 2026 gebeuren.

Moeten grondverwervingen afgerond zijn voor de start van de werken?

Ja, de werken kunnen enkel uitgevoerd worden op publiek domein. Op grond die nog niet onteigend is, kunnen de werken niet starten. Gelet op de lengte van het traject, is het mogelijk dat een deel van de heraanleg gestart wordt zonder dat de onteigening over het volledige traject afgelopen is, op voorwaarde dat de omgevingsvergunning verkregen wordt.

Bij wie kan ik terecht voor vragen over onteigeningen en grondverwerving?

Indien u vragen hebt over de stand van zaken van onteigening of grondverwerving, mag u uw gegevens bezorgen via dit formulier zodat AWV ze aan de onderhandelaar kan bezorgen. De onderhandelaar neemt rechtstreeks contact op met u.

Moet ik het afval- en regenwater ook scheiden op mijn eigen perceel?

Rioolbeheerder Pidpa maakt van de gelegenheid gebruik om gescheiden riolering (aparte afvoer van regen- en afvalwater) aan te leggen in dit gedeelte van de N10. Alle woningen langs de N10 gelegen in de projectzone worden aangesloten op de nieuwe gescheiden riolering. Woont u in de projectzone, dan zal u moeten zorgen voor een scheiding van regen- en afvalwater op eigen terrein. Hiervoor zal een afkoppelingsdeskundige tijdig contact opnemen met de eigenaars om de nodige aanpassingen te bespreken. Meer informatie over afkoppeling vindt u hier. 

Gebeuren er ook rioleringswerken in de zijstraten van het projectgebied?

De voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag voorziet niet in de aanleg van riolering in de zijstraten van de Liersesteenweg. Wel wordt ter hoogte van enkele zijstraten de reeds bestaande riolering aangesloten op het vernieuwde rioleringsstelsel in de Liersesteenweg. Aan andere zijstraten wordt een wachtaansluiting voorzien om de aansluiting van een eventueel toekomstig rioleringsstelsel in de zijstraten te vergemakkelijken. 

Contacteer rioolbeheerder Pidpa via mijn.pidpa.be met vragen over riolering in uw straat.

Voorzien jullie wachtaansluitingen op niet-bebouwde percelen?

Voor riolering wordt soms wel geopteerd om een wachtaansluiting te plaatsen op percelen waar in de toekomst bebouwing voorzien wordt, maar niet voor andere nutsleidingen.

Contacteer rioolbeheerder Pidpa via mijn.pidpa.be met vragen over riolering in uw straat en uw onbebouwd perceel.

Hoe wordt omgegaan met wateroverlast door de infiltratieschotten?

De schotten in de grachten zorgen niet voor extra wateroverlast. Integendeel, zij zorgen dat het water tot een bepaald niveau in de gracht blijft staan, zodat het maximaal ter plaatse kan infiltreren. De huidige wateroverlast in bijvoorbeeld het Diepenbroekstraatje is te verklaren door een lokaal laagtepunt in het landschap. De schotten houden het water van opwaarts tegen. De heraanleg van de grachten zorgt ervoor dat er meer water kan opgehouden worden, waardoor het piekdebiet van opwaarts vertraagt.

Voetgangers en fietsverkeer

Waarom legt AWV dubbelrichtingsfietspaden aan?

We kiezen voor dubbelrichtingsfietspaden om de overstekende bewegingen te beperken en deze te groeperen op veilige oversteekplaatsen. Met dubbelrichtingsfietspaden kunnen fietsers zich in beide richtingen begeven naar een voor hun verplaatsing geschikte en veilige oversteekplaats.

Worden er ook zebrapaden voor voetgangers voorzien?

We voorzien zebrapaden aan het kruispunt met de Schoorstraat. Er blijven uiteraard ook zebrapaden aan de bestaande rotondes. Voetgangers kunnen ook gebruikmaken van het fietspad en de oversteekplaatsen voor fietsers.

Waar komen de nieuwe oversteekplaatsen?

We voorzien fietsoversteken aan de Lerrekensstraat (met een middenberm om in 2 keer te kunnen oversteken), aan de Schoorstraat (lichtengeregeld), aan de Langeveldstraat, aan de Mechelbaan (met een middenberm), aan de Maria Coolstraat (met middenberm), aan de Jaarmarkstraat, aan de Kleine Steenweg en de reeds bestaande oversteken aan de rotondes en de Raamstraat.

Waarom wordt er in het huidige ontwerp gekozen voor gelijkgrondse oversteekplaatsen en niet meer voor fietstunnels?

Fietstunnels zijn moeilijker te plaatsen en de aanleg is impactvoller voor de omgeving dan een gelijkgrondse oversteekplaats. Bovendien is er voor de aanleg van een fietstunnel meer ruimte nodig voor o.a. het plaatsen van de hellingen. Een keuze voor fietstunnels zou betekenen dat er meer grondverwervingen nodig zijn. 

In het huidige ontwerp kiezen we voor gelijkgrondse oversteekplaatsen. De inrichting van een oversteekplaats omvat meestal meer dan enkel een zebrapad of wegmarkeringen en verkeersborden. De voorziene maatregelen doen het gemotoriseerde verkeer vertragen en maken de oversteekplaats zichtbaarder. 

De voorziene fietsoversteekplaatsen zijn lichtengeregeld of met een middenberm om in twee keer te kunnen oversteken of vervangen een bestaande oversteekplaats.

Hoe worden de fietspaden aangelegd?

De brede dubbelrichtingsfietspaden leggen we aan in asfalt. Zo verhogen we de veiligheid en het comfort voor de fietsers.

Inritten

Hoeveel inritten heeft mijn perceel na de heraanleg?

Langs een gewestweg is in principe maar één toerit toegelaten per perceel van max. 4,5m. Hierbij kijken we naar het huidige vergunde gebruik. Bij bepaalde percelen van bvb. handelszaken of andere ondernemingen leggen we de toerit breder aan (7,5 m) zodat het afdraaien met (grote) vrachtwagens en meer verkeer dan normaal mogelijk blijft. 

Wie vragen heeft over de inritten van hun perceel, neemt bij voorkeur contact op met het verantwoordelijke district van AWV om een correcte weergave te krijgen.

Meer info vindt u ook via wegenenverkeer.be/inritten.  

Zullen opritten nog goed aansluiten na de heraanleg?

De opritten blijven ook na heraanleg aansluiten op de openbare weg. Indien er bij de uitvoering van de werkzaamheden toch problemen zouden ontstaan hieromtrent, kan u best met het werfteam contact opnemen zodat dit opgelost kan worden.

Houdt het ontwerp rekening met de aanwezigheid van handelszaken en bedrijven?

Ja, bij handelszaken wordt de toerit indien nodig breder aangelegd zodat het afdraaien met (grote) vrachtwagens of veel verkeer mogelijk blijft. Laden en lossen dient zo veel mogelijk op eigen terrein te gebeuren. 

Wie vragen heeft over de inritten van hun perceel, neemt bij voorkeur contact op met het verantwoordelijke district om een correcte weergave te krijgen.

Meer info vindt u ook via wegenenverkeer.be/inritten.  

Verlichting

Komt er openbare verlichting langs de N10?

Er is langs het volledige traject openbare verlichting voorzien, in overeenstemming met de lichtvisie van AWV. Het gaat om dezelfde verlichting die ook geplaatst is op grondgebied Berlaar. 

Groenzones

Wordt er iets gedaan om het geheel groener te maken?

Gezien de beperkte ruimte en het reeds zeer uitgebreide innamedossier is er helaas geen ruimte meer over om nieuwe bomen aan te planten. Langs het hele traject worden zo veel 

Welke zijstraten worden geknipt voor gemotoriseerd verkeer?

We knippen volgende zijstraten voor gemotoriseerd verkeer: Heistse Hoekstraat, Langveldstraat, Misweg, Mechelbaan (zuidzijde), Lange Molenstraat, Maria Coolstraat, Liersesteenweg, Vijverstraat, Willem Raapstraat, Jaarmarktstraat,  Baeske Broeckstraat en Linieberg.

Op de plannen die bij de vergunningsaanvraag werden ingediend, wordt het Diepenbroekstraatje afgesloten door middel van verkeerspaaltjes, voorbij de oprit van woning Liersesteenweg 239.

Het knippen van de zijstraten zorgt voor minder conflictpunten op de N10 wat de veiligheid en de doorstroming verbetert.

Wat betekent het knippen van zijstraten voor de verkeerscirculatie?

Het knippen van de zijstraten betekent een betere doorstroming op de N10. 

De meeste geknipte straten kennen slechts beperkte verkeersaantallen, dus de impact is waarschijnlijk beperkt voor het plaatselijk verkeer. In sommige gevallen vermindert mogelijks het sluipverkeer wat de leefbaarheid in de zijstraten bevordert. Doorgaand verkeer zal maximaal gestuurd worden naar de wegen die daar het meest geschikt voor zijn. 

Wordt er trajectcontrole voorzien op de heraangelegde Liersesteenweg?

Trajectcontrole is niet voorzien. Dit kan AWV samen met de gemeente na de heraanleg evalueren of trajectcontrole alsnog wenselijk is. Lussen voor trajectcontrole worden in het asfalt geslepen, daarvoor hoeven we een (nieuwe) asfaltlaag niet op te breken en opnieuw aanleggen.

Worden er keerlussen voorzien in de zijstraten die afgesloten worden?

AWV doet geen aanpassingen in de geknipte zijstraten. Indien er aanpassingen nodig of wenselijk zijn, is de gemeente daarvoor bevoegd. Bestemmingsverkeer kan in de meeste gevallen in de straat of op de opritten keren.

Waarom worden de rijvakken van elkaar gescheiden door een volle witte doorlopende lijn?

De doorlopende witte lijn op de N10 zal zorgen dat er minder afslagbewegingen naar links zijn. Dit bevordert de doorstroming op de N10.

Wat is de totale breedte van de Liersesteenweg inclusief grachten en fietspaden?

Over de totale lengte van de Liersesteenweg (N10) zal de Liersesteenweg een breedte hebben van 22 meter (rooilijn tot rooilijn; rijbaan, fietspaden en grachten/groenzone). Enkel waar er nog woningen staan die getroffen zijn door de bekrachtigde rooilijn van 1952 EN niet mee onteigend worden, zal dit minder zijn.

Waarom is er linksafbeweging voorzien voor verkeer komende uit Berlaar naar de noordzijde van de Mechelbaan, dat afwijkt van het eerdere ontwerp?

De Mechelbaan is belangrijk voor de ontsluiting van Booischot, maar ook van het Zonderschot. Zeker wanneer Infrabel de overweg van de Peremansheidestraat zou afsluiten is de Mechelbaan een cruciale verbinding. De gemeente vindt het daarom belangrijk dat verkeer van de N10 linksaf naar de Mechelbaan kan afslaan. De afslagbeweging naar de Lange Molenstraat wordt er uitgehaald waardoor het zicht van het afslaande verkeer niet langer belemmerd door voertuigen uit de andere richting die willen afslaan naar het Goor. Vanuit de Mechelbaan kan enkel rechtsaf geslagen worden. De rotonde aan de Lostraat biedt een keermogelijkheid op korte afstand.

Welke visie wordt gehanteerd met betrekking tot openbaar vervoer?

De haltes op de N10 worden aangelegd volgens het vervoersplan van De Lijn, waar er al haltes zijn en in de toekomst behouden blijven. Momenteel passeren de lijnen 160 en 161 aan de halte “Booischot Kleine Steenweg” op de N10 ter hoogte van de Kleine Steenweg.

Timing en fasering

Wat is de timing van de riolerings- en wegenwerken in de zone tussen de Wouwerstraat en grens met Begijnendijk?

AWV voorziet om eerst de werken aan de ovonde N10xN15 te starten. De exacte startdatum van die werken is afhankelijk van één grondverwervingsprocedure die nog niet afgerond is.

De timing en fasering van de werken in zone 3 is afhankelijk van de lopende procedures (omgevingsvergunning, grondverwervingen) en stemmen we af met de geplande werken aan ovonde Fabiola. Zonder onvoorziene omstandigheden starten de riolerings- en wegenwerken ten vroegste in 2028. Voorafgaandelijk zijn er in 2027 nog voorbereidende nutswerken voorzien (kabels en leidingen voor elektriciteit, gas, water en telecom verplaatsen en vernieuwen).

Zal het gehele traject in één keer tegelijk openliggen?

Het traject is te lang om in één keer aan te pakken. De werken gebeuren in verschillende fases. De fasering en timing bepalen we in overleg met de aannemer, betrokken gemeenten, hulpdiensten en andere betrokken partijen.

De fasering van de werken stemmen we ook af met de overige werken in de buurt. 

Voorbereidende nutswerken

Wanneer zijn de voorbereidende nutswerken gepland?

Zonder onvoorziene omstandigheden starten de voorbereidende nutswerken in 2027  voorzien.  Het gaat om het verplaatsen en vernieuwen van kabels en leidingen voor elektriciteit, gas, water en telecom. De nutsmaatschappijen zijn zelf verantwoordelijk om hierover tijdig te communiceren. 

Waar komen de nutsvoorzieningen te liggen?

Nutsleidingen worden normaal ondergronds opnieuw aangelegd, hoewel de keuze bij de nutsbedrijven zelf ligt. Er mag binnen een termijn van 3 jaar na uitvoering van de werken niet gebroken worden om nutsleidingen opnieuw aan te leggen.

Wordt op elk perceel nutsvoorziening voorzien?

Wat de nutsvoorzieningen betreft worden enkel de bestaande voorzieningen vernieuwd. Er worden geen nieuwe voorzieningen geplaatst, tenzij hier een aanvraag voor is ingediend bij de desbetreffende nutsmaatschappij.

Onderhoud tot de start van de hoofdwerken

Het wegdek van de Liersesteenweg is in slechte staat. Wordt dit nog aangepakt voor de start van de herinrichting?

Er is voorlopig geen structureel onderhoud gepland voor de start van de werken. Indien dit wijzigt, communiceert AWV hier tijdig over. Putten in het wegdek worden tijdelijk opgevuld om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Worden de bestaande grachten nog onderhouden voor de start van de herinrichting?

Voor de huidige grachten gebeurt het reguliere onderhoud verder zoals in het verleden.

Wordt de verlichting nog verbeterd voor de start van de herinrichting?

Aan de huidige verlichting zullen geen aanpassingen meer gebeuren. Het reguliere onderhoud (zoals het vervangen van kapotte lampen) wordt wel voortgezet.

Uitvoering van de hoofdwerken

Welke aannemer voert de werken uit?

Wanneer de omgevingsvergunning wordt verkregen, start AWV een openbare aanbestedingsprocedure voor de aanstelling van een aannemer voor de uitvoering van de riolerings- en wegenwerken. De aanbestedingsprocedure zal verlopen via een openbare aanbesteding met een gunningscriterium op basis van prijs. De aannemer moet voldoen aan strikte vereisten en beschikken over de nodige bekwaamheidsattesten zodat er zekerheid is over een goede aanleg van de herinrichting.

Minder Hinder en verkeersmaatregelen

Blijven bewoners en bedrijven bereikbaar tijdens de werken?

Tijdens de hoofdwerken wordt voor zo ver als mogelijk doorgaand verkeer toegelaten op de N10. Indien nodig wordt één rijrichting beperkt of geheel afgesloten, of wordt er in bepaalde zones beurtelings verkeer ingevoerd. De verkeersmaatregelen tijdens de uitvoering zijn afhankelijk van de fasering en timing van de werken. Deze worden bepaald in overleg met de aannemer, betrokken gemeenten, hulpdiensten en andere betrokken partijen.

We trachten omwonenden, handelaars en ondernemers zo veel mogelijk bereikbaar te houden. AWV communiceert tijdig over de timing, fasering en mogelijke hinder. 

Wat de nutswerken betreft, zijn de nutsmaatschappijen verantwoordelijk voor de communicatie over mogelijke hinder en tijdelijke onderbrekingen. 

Antwoord niet gevonden? 

Stuur een e-mail naar bereikbaar.antwerpen@wegenenverkeer.be 
of bel 0468 03 53 84 (van maandag tot vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur).