Studie naar herinrichting voor veilige Liersesteenweg
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Veilige weginrichting en nieuwe riolering voor de Liersesteenweg
Wegen en Verkeer onderzoekt de herinrichting van de Liersesteenweg (N10) in Begijnendijk, tussen het kruispunt met de Waterstraat en het kruispunt met de Linieberg aan de grens met Heist-op-den-Berg. Een voorontwerp voor het 3 kilometer lange stuk is er op dit moment nog niet. Alleen de doelstellingen van de studie liggen vast:
- Veilige weginrichting: de inrichting van dit stuk van de Liersesteenweg is niet aangepast aan de normen en het verkeer van vandaag. Vooral de veiligheid voor fietsers en voetgangers laat te wensen over. Wegen en Verkeer onderzoekt hoe de weg zo veilig en efficiƫnt mogelijk kan worden ingericht. Ook worden nieuwe mogelijke keerbewegingen op de gewestweg bekeken en wordt de doorstroming en verkeerslichtenregeling op de verschillende kruispunten onder de loep genomen.
- Aanleg van een gescheiden riolering: tijdens de herinrichting komt er een gescheiden riolering, waarbij regen- en afvalwater apart worden afgevoerd. Dat is beter voor het milieu en het verlaagt de kans op wateroverlast.
Op de Liersesteenweg tussen het kruispunt met de Kerkstraat en de Puttestraat en ter hoogte van het kruispunt met de Mechelbaan werden in het verleden al verbeteringen aangebracht in het voordeel van de fietsers en/of voetgangers. Ook deze kruispunten worden opnieuw mee opgenomen binnen het geheel van de studie. Bekijk de volledige projectzone op de kaart hieronder en klik op de icoontjes voor meer info. Tip: je kan de kaart uitvergroten via de muis + scrollknop)
Waar staan we nu?
Eigendomsgrenzen in kaart gebracht
Vandaag weten we nog niet wanneer de werken zullen starten. Er moet nog heel wat voorbereidingswerk gebeuren, en daarna moet de Vlaamse regering budgetten ter beschikking stellen voor de uitvoering van de werken.
Wat is er ondertussen al gebeurd? Wegen en Verkeer heeft de eigendomsgrenzen opgemeten en in kaart gebracht. In de zomer van 2024 start het agentschap met de opmaak van een startnota. Die nota omvat een eerste, ruw ontwerp. De volgende stap is de opmaak van een 'projectnota' en van een 'onteigeningsplan' - dat is een plan waarop aangeduid is welke stukjes grond de Vlaamse overheid zal moeten aankopen om het project te kunnen verwezenlijken.
Elk project doorloopt een vaste reeks administratieve stappen voordat de eerste spadesteek plaatsvindt. U leest er alles over op deze pagina.
Vragen? Contacteer ons:
- Contact
-
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
-