Herinrichting kruispunt Frans van Dunlaan - Prins Boudewijnlaan in Wilrijk
Algemeen Overzicht
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plant een volledige heraanleg van het kruispunt van de Frans van Dunlaan (R11) en de Prins Boudewijnlaan (N173) in Wilrijk. Het kruispunt zal volledig heringericht worden om de veiligheid, vooral van de actieve weggebruikers, te verhogen en de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Tegelijk zal water-link i.s.m. Aquafin op het kruispunt een gescheiden riolering aanleggen.
HET PROJECT IN EEN NOTENDOP
Veiliger en vlotter verkeer
Het kruispunt van de Frans van Dunlaan (R11) met de Prins Boudewijnlaan (N173) kende in het verleden geregeld ongevallen met fietsers en voetgangers als betrokken partij. Die situatie gaat AWV aanpakken. De bypasses, die de grootste aanleiding vormden voor de ongevallen met zachte weggebruikers, worden weggewerkt. Een aangepaste lichtenregeling en langere voorsorteerstroken zullen filevorming op het kruispunt beperken.
Het oude, complexe kruispunt zal compacter en dus overzichtelijker worden gemaakt. Tegelijk richten we de centrale parking anders in. Op die manier komt er ruimte vrij om een ventweg aan te leggen, parallel met de R11 in de zuidoostelijke hoek van het kruispunt. Die zal het lokale verkeer scheiden van het doorgaande. Ook de Spoorweglaan en de Zwaluwenlaan zullen enkel voor lokaal verkeer blijven. Dat zal de leefbaarheid voor de buurtbewoners verbeteren.
Vernieuwing rioleringsstelsel
Het rioleringsstelsel van het kruispunt en de ruimere omgeving is helemaal verouderd. Rioolbeheerder water-link i.s.m. Aquafin zal de bestaande riolering vervangen door een gescheiden rioleringsstelsel, dat het regenwater en het afvalwater gescheiden afvoert. Tijdens de werken aan het kruispunt worden alleen de huizen in de werfzone aangesloten op die nieuwe riolering. Er worden ook extra grachten aangelegd met het oog op een latere fase waarin ook de riolering van de omliggende huizen wordt aangepakt.
Onder toekomstbeeld vindt u meer info over het ontwerp en kan u ook de ontwerplannen downloaden.
Timing en impact?
Projectplanning
Stand van zaken omgevingsvergunning
Begin 2022 dienden we een aanvraag in voor de omgevingsvergunning. Die vergunning moet de werken aan het kruispunt mogelijk maken. Na overleg met het Vlaams departement Omgeving bleek het dossier niet volledig te zijn. Daarop hebben we de aanvraag ingetrokken. Het vergunningsdossier werd uiteindelijk aangepast.
Op 14 juli 2023 vroegen we een nieuwe omgevingsvergunning aan. Op maandag 18 december 2023 ontvingen we van het Vlaams Departement Omgeving de omgevingsvergunning voor de uitvoering van het project. Meer informatie vindt u op de pagina documenten.
Communicatie met buurtbewoners
In het voorjaar 2024 werd bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen beroep ingediend. Naar aanleiding van de juridische procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen doorliep AWV de afgelopen maanden een vertrouwelijk bemiddelingstraject met enkele vertegenwoordigers van de buurt. We bespraken in detail hun bezorgdheden over de heraanleg van het kruispunt en gingen samen opnieuw naar de tekentafel. We legden enkele voorstellen tot wijzigingen aan het ontwerpplan voor en bespraken de voor- en nadelen van elke wijziging, maar we bereikten hierover helaas geen consensus.
Desondanks trachten we wel om aan de bezorgdheden te voldoen en de suggesties van de buurt - die uit het bemiddelingstraject kwamen - zo veel als mogelijk mee te nemen. Daarom besloot AWV om afstand te doen van de huidige omgevingsvergunning. Na bijkomend studiewerk ontwierpen we een alternatief ontwerpplan dat inspeelt op de duidelijke wens om meer van de bestaande groene berm te behouden. Momenteel verfijnt het studiebureau de aanpassingen aan het ontwerp.
De aanpassingen aan het ontwerp in ‘t kort
In het nieuwe ontwerpplan behouden we meer groen in de noordoostelijke tak van het kruispunt, langs de Spoorweglaan. We doen dat door de rijweg zuidelijker en schuiner aan te leggen. Die verschuiving werd mogelijk door het aantal opstelstroken in de zuidwestelijke tak langs de Zwaluwenlaan te verminderen van vijf naar vier. De keerzijde van de medaille, zoals ook besproken met de vertegenwoordiging van de buurt, is dat de wachttijden op het kruispunt langer zullen zijn. We voldoen hiermee aan de wens om een nog duurzamer ontwerp te creëren zonder in te boeten op verkeersveiligheid.
Daarnaast deden we enkele kleine aanpassingen om het fietscomfort nog extra te verbeteren. We voorzien onder andere meer ruimte voor fietsers in de middenberm in de noordelijke tak van het kruispunt.
Aanvraag nieuwe omgevingsvergunning
Begin januari 2025 dienen we een aanvraag in voor het bekomen van een nieuwe omgevingsvergunning. Dat betekent dat er ook opnieuw een openbaar onderzoek volgt. Dat zal vermoedelijk in de loop van februari starten.
In aanloop van het openbaar onderzoek organiseren we een infomoment om het aangepast ontwerpplan uitgebreid toe te lichten aan de omgeving. Zodra hiervoor een datum geprikt is, ontvangt de buurt een uitnodiging in de bus. Via de nieuwsbrief kondigen we dit ook aan.