Herinrichting kruispunt Frans van Dunlaan - Prins Boudewijnlaan in Wilrijk
Algemeen Overzicht
Bekijk hier de infopanelen van 27 februari
Naar aanleiding van de aanvraag van de omgevingsvergunning en het daaropvolgend openbaar onderzoek, organiseerde Agentschap Wegen en Verkeer een infomarkt op donderdag 27 februari bij BLWRK, Binnenfort Fort 5 in Edegem.
U kan onder 'Documenten' de panelen bekijken die tijdens de infomarkt getoond werden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plant een volledige heraanleg van het kruispunt van de Frans van Dunlaan (R11) met de Prins Boudewijnlaan (N173) in Wilrijk. Het kruispunt wordt volledig heringericht om de veiligheid, vooral van de actieve weggebruikers, te verhogen en de afwikkeling van het verkeer te verbeteren. Tegelijk legt water-link i.s.m. Aquafin op het kruispunt een gescheiden riolering aan.
HET PROJECT IN EEN NOTENDOP
Veiliger en vlotter verkeer
Het kruispunt van de Frans van Dunlaan (R11) met de Prins Boudewijnlaan (N173) kende in het verleden geregeld ongevallen met fietsers en voetgangers als betrokken partij. Die situatie gaat AWV aanpakken. De bypasses, die de grootste aanleiding vormen voor de ongevallen met actieve weggebruikers, worden weggewerkt. Een aangepaste lichtenregeling en langere voorsorteerstroken beperken de filevorming op het kruispunt.
Het oude, complexe kruispunt wordt compacter en dus overzichtelijker gemaakt. Tegelijk richten we de centrale parking anders in. Op die manier komt er ruimte vrij om een ventweg aan te leggen, parallel met de R11 in de zuidoostelijke hoek van het kruispunt. Die zal het lokale verkeer scheiden van het doorgaande. Ook de Spoorweglaan en de Zwaluwenlaan blijven enkel voor lokaal verkeer, waardoor de leefbaarheid voor de buurtbewoners verbetert.
Vernieuwing rioleringsstelsel
Het rioleringsstelsel van het kruispunt en de ruimere omgeving is helemaal verouderd. Rioolbeheerder water-link i.s.m. Aquafin zal de bestaande riolering vervangen door een gescheiden rioleringsstelsel, dat het regenwater en het afvalwater gescheiden afvoert. Tijdens de werken aan het kruispunt worden de huizen in de werfzone aangesloten op die nieuwe riolering. Er worden ook extra grachten aangelegd met het oog op een latere fase waarin ook de riolering van de omliggende huizen wordt aangepakt.

Onder toekomstbeeld vindt u meer info over het ontwerp en kan u ook de ontwerplannen downloaden.
Timing en impact?
Projectplanning en procedures
Omgevingsvergunning verkregen eind 2023
Om de werken uit te kunnen voeren, hebben we een omgevingsvergunning nodig. Begin 2022 dienden we een eerste aanvraag hiervoor in. Na overleg met het Vlaams departement Omgeving bleek het dossier niet volledig te zijn. Daarop hebben we de aanvraag ingetrokken en pasten we het vergunningsdossier aan. Op 14 juli 2023 vroegen we een nieuwe omgevingsvergunning aan. Op maandag 18 december 2023 gaf het Vlaams Departement Omgeving groen licht voor de uitvoering van het project.
Vertrouwelijk bemiddelingstraject na ingediend beroep in 2024
In het voorjaar van 2024 werd bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen beroep ingediend tegen de verkregen omgevingsvergunning. Aansluitend startte een vertrouwelijk bemiddelingstraject met enkele vertegenwoordigers van de buurt. We stelden enkele wijzigingen aan het ontwerpplan voor en bespraken de voor- en nadelen van elke verandering. Uiteindelijk bereikten we hierover geen consensus.
Aanvraag nieuwe omgevingsvergunning begin 2025
Desondanks trachtten we wel om aan de bezorgdheden te voldoen en de suggesties van de buurt - die uit het bemiddelingstraject kwamen - zo veel als mogelijk mee te nemen. Daarom besloot AWV om afstand te doen van de huidige omgevingsvergunning. Na bijkomend studiewerk ontwierpen we een alternatief ontwerpplan dat inspeelt op de duidelijke wens om meer van de bestaande groene berm te behouden. Op 6 januari 2025 dienden we een aanvraag voor een omgevingsvergunning in met het nieuwe ontwerpplan.