Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting kruispunt Frans van Dunlaan - Prins Boudewijnlaan in Wilrijk

Herinrichting kruispunt Frans van Dunlaan - Prins Boudewijnlaan in Wilrijk

Algemeen Overzicht

Status

Binnenkort

Provincie

Plaats

Weg

R11
N173

Van harte welkom op de infomarkt!

Begin januari 2025 dienen we een aanvraag in voor het bekomen van een nieuwe omgevingsvergunning. Dat betekent dat er opnieuw een openbaar onderzoek volgt. Dat zal vermoedelijk in de loop van februari of maart starten. Naar aanleiding daarvan organiseren we een infomarkt om het aangepast ontwerpplan uitgebreid toe te lichten aan de omgeving. 

U bent doorlopend welkom op donderdag 27 februari 2025 tussen 17.00 en 20.30 uur. De infomarkt vindt plaats bij BLWRK, Binnenfort Fort 5 in Edegem (gang Brialmont). Neem de ingang via parking Vestinglaan in Edegem.

De ruime omgeving ontvangt in de laatste week van januari ook een uitnodiging in de bus.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plant een volledige heraanleg van het kruispunt van de Frans van Dunlaan (R11) met de Prins Boudewijnlaan (N173) in Wilrijk. Het kruispunt wordt volledig heringericht om de veiligheid, vooral van de actieve weggebruikers, te verhogen en de afwikkeling van het verkeer te verbeteren. Tegelijk legt water-link i.s.m. Aquafin op het kruispunt een gescheiden riolering aan.

HET PROJECT IN EEN NOTENDOP

Veiliger en vlotter verkeer

Het kruispunt van de Frans van Dunlaan (R11) met de Prins Boudewijnlaan (N173) kende in het verleden geregeld ongevallen met fietsers en voetgangers als betrokken partij. Die situatie gaat AWV aanpakken. De bypasses, die de grootste aanleiding vormden voor de ongevallen met actieve weggebruikers, worden weggewerkt. Een aangepaste lichtenregeling en langere voorsorteerstroken beperken de filevorming op het kruispunt.

Het oude, complexe kruispunt wordt compacter en dus overzichtelijker gemaakt. Tegelijk richten we de centrale parking anders in. Op die manier komt er ruimte vrij om een ventweg aan te leggen, parallel met de R11 in de zuidoostelijke hoek van het kruispunt. Die zal het lokale verkeer scheiden van het doorgaande. Ook de Spoorweglaan en de Zwaluwenlaan blijven enkel voor lokaal verkeer, waardoor de leefbaarheid voor de buurtbewoners verbetert.

Vernieuwing rioleringsstelsel

Het rioleringsstelsel van het kruispunt en de ruimere omgeving is helemaal verouderd. Rioolbeheerder water-link i.s.m. Aquafin zal de bestaande riolering vervangen door een gescheiden rioleringsstelsel, dat het regenwater en het afvalwater gescheiden afvoert. Tijdens de werken aan het kruispunt worden de huizen in de werfzone aangesloten op die nieuwe riolering. Er worden ook extra grachten aangelegd met het oog op een latere fase waarin ook de riolering van de omliggende huizen wordt aangepakt.

R11xN173 Frans van Dunlaan -  situering werken @

Onder toekomstbeeld vindt u meer info over het ontwerp en kan u ook de ontwerplannen downloaden.

Timing en impact?

Projectplanning en procedures

Omgevingsvergunning verkregen eind 2023

Om de werken uit te kunnen voeren, hebben we een omgevingsvergunning nodig. Begin 2022 dienden we een eerste aanvraag hiervoor in. Na overleg met het Vlaams departement Omgeving bleek het dossier niet volledig te zijn. Daarop hebben we de aanvraag ingetrokken en pasten we het vergunningsdossier aan. Op 14 juli 2023 vroegen we een nieuwe omgevingsvergunning aan. Op maandag 18 december 2023 gaf het Vlaams Departement Omgeving groen licht voor de uitvoering van het project.

Vertrouwelijk bemiddelingstraject na ingediend beroep in 2024

In het voorjaar van 2024 werd bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen beroep ingediend tegen de verkregen omgevingsvergunning. Aansluitend startte een vertrouwelijk bemiddelingstraject met enkele vertegenwoordigers van de buurt. We stelden enkele wijzigingen aan het ontwerpplan voor en bespraken de voor- en nadelen van elke verandering. Uiteindelijk bereikten we hierover geen consensus.

Aanvraag nieuwe omgevingsvergunning begin 2025

Desondanks trachtten we wel om aan de bezorgdheden te voldoen en de suggesties van de buurt - die uit het bemiddelingstraject kwamen - zo veel als mogelijk mee te nemen. Daarom besloot AWV om afstand te doen van de huidige omgevingsvergunning. Na bijkomend studiewerk ontwierpen we een alternatief ontwerpplan dat inspeelt op de duidelijke wens om meer van de bestaande groene berm te behouden. Op 6 januari 2025 dienden we een aanvraag voor een omgevingsvergunning in met het nieuwe ontwerpplan.