Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Onderstaande pagina wordt in de loop van februari nog verder geüpdatet. Onderaan kan u het nieuwe ontwerpplan alvast downloaden in origineel formaat.
Krachtlijnen van het nieuwe wegontwerp
Het kruispunt vandaag
- Gevaarlijk punt: onveilig, complex en onoverzichtelijk.
- Veel ’bypasses’ (rechtsafslag buiten de lichtenregeling) die aanleiding vormen voor ongevallen met fietsers en voetgangers.
- Opgedeeld in twee 'kruispunten' en dat maakt het kruispunt onoverzichtelijk en moeilijk leesbaar.
- Carpoolparking creëert overlast door sluikstorten en is bovendien onvergund.
- Verouderde riolering die zowel regen- als afwater gemengd afvoert.
Het resultaat na de heraanleg
Het vernieuwde kruispunt verhoogt de veiligheid van alle weggebruikers:
- Het kruispunt maken we volledig conflictvrij. Dat betekent dat er geen conflicten meer zijn tussen zowel gemotoriseerd verkeer onderling als tussen gemotoriseerd verkeer en de actieve weggebruiker.
- Alle bypassen worden mee opgenomen in de lichtenregeling.
- Het kruispunt wordt overzichtelijker en compacter. We maken van de twee ‘deelkruispunten’ namelijk één geheel.
- De fiets- en voetpaden leggen we aan volgens de meest recente richtlijnen.
Daarnaast zorgt het gescheiden rioleringsstelsel in combinatie met ontharding en vergroening voor een duurzaam waterbeheer.
Nieuw ontwerpplan met meer behoud van groen
Begin 2025 dienden we een omgevingsaanvraag in met een nieuw ontwerpplan. Daarin behouden we meer groen in de noordoostelijke tak van het kruispunt, langs de Spoorweglaan. We doen dat door de rijweg zuidelijker en schuiner aan te leggen. Die verschuiving werd mogelijk door het aantal opstelstroken in de zuidwestelijke tak langs de Zwaluwenlaan te verminderen van vijf naar vier. De keerzijde van de medaille, zoals ook besproken met de vertegenwoordiging van de buurt, is dat de wachttijden op het kruispunt langer zullen zijn. We voldoen hiermee aan de wens om een nog duurzamer ontwerp te creëren zonder in te boeten op verkeersveiligheid.
Daarnaast deden we enkele kleine aanpassingen om het fietscomfort nog extra te verbeteren. We voorzien onder andere meer ruimte voor fietsers in de middenberm in de noordelijke tak van het kruispunt.
Opgelet: bovenstaande afbeeldingen moeten nog aangepast worden aan het meest recente ontwerpplan!
Download het ontwerpplan (versie januari 2025)
Omwille van de grootte van het bestand kan het downloaden iets langer duren.
Op 27 februari 2025 organiseren we een infosessie waarin we het nieuwe ontwerp uitgebreid toelichten. Na afloop kan u onder communicatie de infopanelen herbekijken en downloaden. Ook de pagina veelgestelde vragen wordt nadien aangevuld.