Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Krachtlijnen van het nieuwe wegontwerp
Het kruispunt vandaag
- Gevaarlijk punt: onveilig, complex en onoverzichtelijk.
- Veel ’bypasses’ (rechtsafslag buiten de lichtenregeling) die aanleiding vormen voor ongevallen met fietsers en voetgangers.
- Opgedeeld in twee 'kruispunten' en dat maakt het kruispunt onoverzichtelijk en moeilijk leesbaar.
- Carpoolparking creëert overlast door sluikstorten en is bovendien onvergund.
- Verouderde riolering die zowel regen- als afwater gemengd afvoert.
Het resultaat na de heraanleg
Het vernieuwde kruispunt verhoogt de veiligheid van alle weggebruikers:
- Het kruispunt maken we volledig conflictvrij. Dat betekent dat er geen conflicten meer zijn tussen zowel gemotoriseerd verkeer onderling als tussen gemotoriseerd verkeer en de actieve weggebruiker.
- Alle bypassen worden mee opgenomen in de lichtenregeling.
- Het kruispunt wordt overzichtelijker en compacter. We maken van de twee ‘deelkruispunten’ namelijk één geheel.
- De fiets- en voetpaden leggen we aan volgens de meest recente richtlijnen.
Daarnaast zorgt het gescheiden rioleringsstelsel in combinatie met wadi’s en grachten, ontharding en vergroening voor een duurzaam waterbeheer.
Klik op de afbeelding om te vergroten.
Nieuw ontwerpplan met meer behoud van groen
Begin 2025 dienden we een omgevingsaanvraag in met een nieuw ontwerpplan. Daarin behouden we meer groen in de noordoostelijke tak van het kruispunt, langs de Spoorweglaan. We doen dat door de rijweg zuidelijker en schuiner aan te leggen. Die verschuiving werd mogelijk door het aantal opstelstroken in de zuidwestelijke tak langs de Zwaluwenlaan te verminderen van vijf naar vier. De keerzijde van de medaille, zoals ook besproken met de vertegenwoordiging van de buurt, is dat de wachttijden op het kruispunt langer zullen zijn. We voldoen hiermee aan de wens om een nog duurzamer ontwerp te creëren zonder in te boeten op verkeersveiligheid.
Daarnaast deden we enkele kleine aanpassingen om het fietscomfort nog extra te verbeteren. We voorzien onder andere meer ruimte voor fietsers in de middenberm in de noordelijke tak van het kruispunt.
Klik op de afbeelding om te vergroten.
Download het ontwerpplan (versie januari 2025)
Omwille van de grootte van het bestand kan het downloaden iets langer duren.
Op 27 februari 2025 organiseerden we een infosessie waarin we het nieuwe ontwerp uitgebreid hebben toegelicht. U kan onder communicatie de infopanelen herbekijken en downloaden. Ook de pagina veelgestelde vragen wordt nog aangevuld.
Impressie van de heraanleg
Onderstaande afbeeldingen tonen het heraangelegde kruispunt vanuit verschillende standpunten.
1) Standpunt vanop de Spoorweglaan, ter hoogte van doorsteek Den Berm. ©AWV
2) Standpunt vanop Frans van Dunlaan als je richting Wilrijk rijdt, ter hoogte van doorsteek Den Berm. ©AWV
3) Standpunt vanop de Frans Van Dunlaan als je richting Wilrijk kijkt. ©AWV
4) Standpunt vanop de Krijgsbaan als je richting Mortsel rijdt. ©AWV
5) Standpunt vanop Prins Boudewijnlaan, met zicht op de Westelijke buurtparking. ©AWV
6) Standpunt vanop de Zwaluwenlaan met zich op groenscherm. ©AWV
Klik op de afbeelding om te vergroten.