Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting Kapelsesteenweg in Brasschaat/Ekeren

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Status

In Studie

Provincie

Weg

N11

Op deze pagina vindt u een antwoord op enkele veelgestelde vragen. We hebben de vragen onderverdeeld in thema’s. Klik op de knop van de gewenste categorie om meteen naar uw vraag te springen.

Vindt u het antwoord op uw vraag niet terug of wil u iets anders vragen? Mail dan naar bereikbaar.antwerpen@wegenenverkeer.be met uw specifieke vraag.
 

Welke instanties betrokken bij dit project?

De heraanleg van de Kapelsesteenweg is een project van Agentschap Wegen en Verkeer samen met stad Antwerpen (District Ekeren), gemeente Brasschaat en rioolbeheerders water-link i.s.m. Aquafin en Pidpa.

Wat is er al gebeurd? Welke stappen volgen nog?

Het dossier werd opgestart begin 2014 waarbij het dossier in 2019 een herstart heeft gekregen. Gezien de vele partijen en de grote groep werd in 2019 beslist om te werken met een stuurgroep waarbij elke partij 1 vertegenwoordiger heeft die zich kan laten bijstaan door een specialist in een bepaald vakgebied.

In 2021 werd een ontwerpplan voorgesteld aan de handelaars en bewoners die betrokken zijn bij de noodzakelijke grondverwervingprocedures. Die onteigeningen zijn nog steeds lopende. In het voorjaar 2025 werd de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend. Op vraag van het Departement Omgeving werden er nog enkele aanpassingen gedaan in de zomer 2025. In het najaar 2025 volgt vermoedelijk het openbaar onderzoek. Nadat deze procedure is afgelopen, wordt er al dan niet een omgevingsvergunning toegekend.

Indien we een omgevingsvergunning verkrijgen en de grondverwervingen zijn afgerond, begint de heraanleg van de Kapelsesteenweg ten vroegste in 2026. De nutsmaatschappijen zullen in het najaar van 2026 eerst voorbereidende nutswerken uitvoeren (verplaatsen van kabels en nutsleidingen). In het voorjaar van 2028 zouden dan de hoofdwerken starten (riolering en wegenis). 

Let wel, dit is een indicatieve planning en kan bijgevolg nog wijzigen afhankelijk van het verloop van de noodzakelijke procedures.

Hoe lang duren de werken?

De werken zullen gefaseerd gebeuren en in totaal ongeveer 2,5 jaar duren. Door de gefaseerde aanpak wordt getracht de hinder zo veel mogelijk te beperken. De timing en fasering van de werken op de N11 en de noodzakelijke omleidingen worden afgestemd met werken in de nabije omgeving.

Wat betekent de nieuwe situatie voor autoverkeer?

Met de heraanleg van de Kapelsesteenweg willen we een veilige omgeving creëren voor alle weggebruikers. Het aangepaste straatbeeld moet bestuurders aanmanen om het rustiger aan te doen. Het wegverkeer krijgt één rijstrook in elke richting. Aan de kruispunten voorzien we voorsorteerstroken, zodat de doorstroming en de verkeersveiligheid verbetert. Verkeerslichten zijn maximaal conflictvrij.

Wat zal de maximumsnelheid zijn op de nieuwe weg?

Voor het wegverkeer – auto’s en vrachtwagens – gaan we uit van een maximumsnelheid van 50 km/u in de volledige projectzone. Ter hoogte van de basisschool De Witte Merel blijft een dynamische zone 30 die ingaat 150 m voor en eindigt 150 m na de schoolomgeving. Het nieuwe straatbeeld moet dit snelheidsregime ondersteunen en mee afdwingen. 

Wat betekent de nieuwe situatie voor fietsers en voetgangers?

Aan weerszijden van de weg komt een enkelrichtingsfietspad van minimaal 2m breed. Waar er voldoende ruimte is, zijn de nieuwe fietspaden vrijliggend. Om bijkomende oversteekbewegingen te vermijden, voorzien we op twee locaties een beperkt dubbelrichtingsfietspad.

Binnen het kerngebied voorzien we brede voetpaden van minimaal 1,5 meter breed. Buiten het kerngebied komen enkel voetpaden waar dit noodzakelijk is.

Wat betekent de nieuwe situatie voor het openbaar vervoer?

De locatie van de bushaltes binnen de projectzone wijzigt: 

  • De bestaande bushaltes aan de Beekstraat verdwijnen. 
  • De haltes aan de Sint-Antoniuslei en Frilinglei worden samengevoegd tot één nieuwe halte ter hoogte van de Molenweg. 
  • De halte Boskapellei wordt verplaatst naar de Gezondheidslei/Frans Standaertlei. 
  • De halte Donk kerk wordt in de richting van Ekeren iets zuidelijker aangelegd.

Hier vindt u een plan met de locatie van de bushaltes in de nieuwe toestand.

Alle bushaltes krijgen een verhoogd busperron waardoor reizigers in alle comfort kunnen in- en uitstappen. Zo worden de bushaltes ook toegankelijker voor rolstoelgebruikers en andere personen met een beperking. Het fietspad loopt achter de busperrons door, zodat fietsers en in- en uitstappende reizigers niet in conflict komen.

Zijn de verkeerslichten op de verschillende kruispunten op elkaar afgestemd?

Alle verkeerslichten op de Kapelsesteenweg zijn nu al mee opgenomen in de Verkeerslichtencoördinatiecomputer (VLCC) die meer dan 360 verkeerslichten in en rond Antwerpen aanstuurt. De huidige lichtenregeling werkt op basis van oudere seinplannen en focust op afstandsbewaring. 

Na de heraanleg passen we de lichtenregelingen van de kruispunten aan. Zo wordt het in de toekomst ook mogelijk om de kruispunten dynamischer aan te sturen waardoor het verkeer veiliger en efficiënter zal verlopen. 

Meer weten? wegenenverkeer.be/slimmelichten 

Wat is het verschil in het aantal parkeerplaatsen voor en na de heraanleg?

Op basis van de resultaten van de parkeerstudie van september 2021 voorzien we waar mogelijk parkeerplaatsen. In het ontwerp is ruimte voor het voet- en fietspad prioriteit. 

Gedetailleerde info over het aantal parkeerplaatsen in de vernieuwde toestand kan u lezen in de presentatie van 4 september 2025. U kan deze presentatie terugvinden onder ‘Documenten’.

Kunnen er nog extra parkeerplaatsen worden voorzien?

In het ontwerp zijn er minder parkeerplaatsen dan in de bestaande toestand. De parkeerstroken die ontworpen zijn, worden momenteel nog gescreend op eventuele restruimte zodat de lengte van een strook overeenstemt met een even aantal voertuigen. Er wordt ook bekeken of er door kleine aanpassingen toch nog extra plaatsen kunnen gecreëerd worden (bvb. door aanpassing van een groenzone).

Zijn parkeerplaatsen voorzien voor leveringen?

De bedoeling is om ruimte op het eigen terrein te voorzien voor leveringen. Indien niet mogelijk, dan is laden en lossen toegestaan op de rijweg en/of op een busstrook. Stationeren op het fietspad mag nooit. 

Zijn parkeerplaatsen voorzien voor mensen met een beperkte mobiliteit?

Exacte locaties worden later bepaald in overleg met de lokale besturen gezien zij bevoegd zijn voor het parkeerbeleid.

Zijn parkeerplaatsen voorzien voor elektrische laadpunten?

Ja, van de 261 parkeerplaatsen zijn er 8 plaatsen met elektrische laadpunten.

  • Zone 1-2-3
    • 2 plaatsen thv nrs. 225 en 223 - zijde Ekeren
    • 2 plaatsen thv nrs.  297 en 299 - zijde Ekeren
    • 2 plaatsen thv nrs. 297 en 299 zijde Brasschaat
  • Zone 4-5
    • 2 plaatsen thv nrs. 248 - zijde Brasschaat
  • Zone 6-7-8
    • geen
Waarom komt er een gescheiden riolering?

Samen met de herinrichting van de Kapelsesteenweg vernieuwen rioolbeheerders water-link i.s.m. Aquafin en Pidpa de riolering over het hele traject. Met het oog op duurzaam waterbeheer wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert. 

Door alle huizen in de projectzone aan te sluiten op de riolering voorkomen we dat afvalwater via lozingspunten terechtkomt in de Fortuinbeek en Donkse Beek. Afvalwater gaat naar de zuiveringsinstallatie. Regenwater laten we zoveel mogelijk ter plaatse infiltreren. Het overtollige regenwater wordt afgeleid naar het Schoon Schijn, de Donkse Beek of de Oudelandse beek. 

Wat is een wadi?

Een wadi (Water Afvoer Drainage Infiltratie) is een greppel of (buffer)bekken dat zowel (regen)water kan vasthouden als laten infiltreren. We voorzien wadi’s op verschillende plaatsen in het projectgebied. Bij hevige regenval wordt het water opgevangen in de wadi’s en daar vastgehouden, om het langzaam in de bodem te laten infiltreren. Zo kunnen we het kostbare regenwater dat nodig is om het grondwater op peil te houden, ter plaatse houden.

Worden alle huizen aangesloten op de nieuwe riolering?

Ja, een belangrijk onderdeel van het project is dat alle huizen langs de N11 worden aangesloten op het nieuwe rioleringsstelsel. Dit betekent dat het afvalwater niet langer via lozingspunten in de Fortuinbeek terechtkomt.

Waarom moet ik op eigen terrein werken aan de riolering uitvoeren?

In Vlaanderen is het in bepaalde gevallen, zoals bij de heraanleg van de riolering in uw straat, verplicht om het afvalwater apart te lozen in de riolering en het regenwater af te koppelen van de riolering. Als het niet mogelijk is om het regenwater te hergebruiken, te laten infiltreren in de grond of tijdelijk op te slaan, mag het ook geloosd worden in de regenwaterafvoer van het gescheiden rioleringsstelsel. Het regenwater moet afgekoppeld zijn op het moment dat de rioleringswerken in uw straat zijn uitgevoerd. 

Voor meer informatie over afkoppelingen op eigen terrein contacteert u de afkoppelingsdeskundige: 

  • Avlop - Afdeling Antwerpen
  • E-mail: administratie@avlop.be
  • Tel.: +32 11 18 81 64
Wordt het probleem van wateroverlast opgelost?

Ja, het nieuwe gescheiden rioleringsstelsel is specifiek ontworpen om de huidige problemen met wateroverlast, zoals aan de kerk van Donk, op te lossen. Het systeem voldoet aan de meest recente milieunormen en kan veel beter omgaan met regenwater.

Hoe werd de omgeving betrokken bij het project?

Er werden verschillende informatie- en participatiemomenten georganiseerd:

  • Zomer 2020: verkennende bevraging bij lokale handelaars en ondernemers
  • Najaar 2021: voorstelling conceptplannen aan direct betrokkenen
  • Juni 2023: infosessie voor eigenaars bij grondverwervingen
  • Juni 2025: infomarkt naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag
  • September 2025: infosessie voor lokale handelaars en ondernemers, meer bepaald over parkeren in de vernieuwde toestand

De presentaties en andere documenten kan u raadplegen via Documenten .

Hoe blijf ik op de hoogte van de voortgang?

U kunt zich inschrijven op de digitale nieuwsbrief via de oranje knop rechts op deze pagina (of onderaan indien u mobiel surft). 

Alle documenten en updates worden regelmatig gepubliceerd onder de sectie 'Documenten'. Voor directe vragen kunt u contact opnemen via de contactgegevens onder 'Contacteer ons'.

Wordt er nog een infomoment georganiseerd voor de start van de werken?

Ja, in aanloop naar de start van de riolerings- en wegenwerken wordt er een nieuw infomoment georganiseerd met meer uitleg over timing, fasering, verkeersmaatregelen en omleidingen tijdens de werken. U ontvangt tijdig een bewonersbrief met uitnodiging voor dit infomoment.

Word ik geïnformeerd wanneer ik hinder zal ondervinden tijdens de werken?

Ja, u ontvangt tijdig een bewonersbrief met uitnodiging voor een infomoment over de timing, fasering en verkeersmaatregelen tijdens de werken.

Tijdens de voorbereidende nutswerken zijn de nutsmaatschappijen verantwoordelijk om buurtbewoners tijdig op de hoogte te brengen over mogelijke storingen. Het is namelijk mogelijk dat er tijdelijk geen internet/water is of dat de toegang naar uw woning even niet bereikbaar is.

Tijdens de hoofdwerken (riolering en wegenis) ontvang je als buurtbewoner regelmatig een bewonersbrief over de voortgang van de werken en mogelijke hinder tijdens de uitvoering. Het is mogelijk dat een oprit of garage tijdelijk onbereikbaar is tijdens de werken. Dat leest u in een bewonersbrief of u wordt hiervan tijdig op de hoogte gebracht door de aannemer.

Hebt u tijdens de werken nog vragen? Dan kan u terecht bij werfcontact Dorien of één van haar collega's. Zij fungeert als tussenpersoon tussen het bouwteam en de omgeving. Je kan hen bereiken via bereikbaar.antwerpen@wegenenverkeer.be of op 0468 03 53 84 (maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur).

Waar kan ik terecht met vragen?

U kan uw vragen per e-mail bezorgen aan AWV via bereikbaar.antwerpen@wegenenverkeer.be. U kan ook telefonisch contact opnemen via het nummer 0468 03 53 84 (maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur). U vindt deze gegevens ook terug via 'Contacteer ons' op deze projectpagina.