Herinrichting Kapelsesteenweg in Brasschaat/Ekeren
Algemeen Overzicht
Het Agentschap Wegen en Verkeer schakelde een onafhankelijk studiebureau in voor de herinrichting van de Kapelsesteenweg (N11) in Brasschaat/Ekeren. Dat studiebureau maakte een ontwerpplan voor een nieuwe, gescheiden riolering en een volledige renovatie van de weg. Het project is een samenwerking tussen AWV, water-link i.s.m. Aquafin, Pidpa, de stad Antwerpen en de gemeente Brasschaat.
Wat en waarom?
Situering projectzone
De projectzone omvat de Kapelsesteenweg vanaf de grens met Kapellen (vanaf het kruispunt Maria-Theresialei/Floris Verbraekenlei) richting de E19 tot ongeveer huisnummer 177 (tegenover STG/Schrauwen).
Het gaat over een afstand van 2,8 kilometer.
Klik op de kaart om te vergroten.
Nieuwe gescheiden riolering
De riolering in de Kapelsesteenweg is verouderd. Op sommige plaatsen, onder andere aan de kerk van Donk, zorgt dit soms voor wateroverlast. Daarnaast zijn nog niet alle huizen langs de N11 aangesloten op het rioleringsnet, waardoor het afvalwater momenteel nog via lozingspunten in de Fortuinbeek terechtkomt.
Er komt een gescheiden rioleringsstelsel in de Kapelsesteenweg, wat betekent dat het afvalwater en het regenwater apart zal worden opgevangen. We proberen het regenwater in eerste instantie zoveel mogelijk ter plaatse te laten infiltreren. Het overtollige regenwater dat niet kan infiltreren, leiden we aan op het Schoon Schijn, de Donkse Beek of de Oudelandse Beek. Het afvalwater gaat naar de zuiveringsinstallatie.
Herinrichting van gevel tot gevel
Na de aanleg van de nieuwe riolering, zal ook de wegopbouw van gevel tot gevel helemaal onder handen genomen worden. Hierbij zijn zowel de voet- en fietspaden, de parkeerstroken als de rijweg inbegrepen. De volledige weg wordt na de rioleringswerken opnieuw opgebouwd, vanaf de fundering tot en met de nieuwe wegverhardingen.
Lees meer over het ontwerp onder Toekomstbeeld.
Overzichtsbeelden van de huidige toestand van de N11.
Timing en impact?
Projectverloop
Het studiebureau maakte een ontwerpplan op voor een grondige vernieuwing, zodat de riolering voldoet aan de meest recente (milieu)normen en de afwatering van het regenwater naar de waterlopen weer vlot kan verlopen. Bij het ontwerp van de nieuwe weg hielden we rekening met alle weggebruikers, zodat iedereen (voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer) een veilige en comfortabele doorgang heeft op de Kapelsesteenweg.
De studie voor de riolering en nieuwe weginrichting verliep in een aantal stappen. In de eerste fase verzamelden de experten alle bestaande gegevens en brachten ze de huidige situatie in kaart. Deze fase eindigde met de opmaak van een startnota. In een volgende fase werkte het studiebureau de conceptplannen verder uit tot een projectnota en een voorontwerp.
Om voldoende ruimte te kunnen voorzien voor zowel voetgangers als fietsers en de nodige parkeerplaatsen aan te leggen, moet de rooilijn wijzigen. De rooilijn is de grens tussen privé en openbaar domein. Het Vlaams Gewest moet dus privé-eigendom verwerven en tracht dat steeds in dialoog met de eigenaar(s) te doen. Het studiebureau maakte hiervoor onteigeningsplannen op, die deel uitmaken van het grondverwervingsdossier.
De projectplanning ziet er als volgt uit:
- Onderhandelingen voor grondverwervingen: lopende
- Finaliseren uitvoeringsplannen en aanvraag van een omgevingsvergunning: zomer - najaar 2025
- Start nutswerken: ten vroegste najaar 2026
- Start riolerings- en wegenwerken: ten vroegste voorjaar 2028
De werken zullen gefaseerd gebeuren en in totaal ongeveer 2,5 jaar duren.
Let wel, dit is een indicatieve planning en onder voorbehoud van wijzigingen.
Communicatie
Blijf op de hoogte
Tijdens de procedure boden we ook de mogelijkheid aan omwonenden en ondernemers om hun inbreng te geven rond de plannen. In de zomer van 2020 deden we een eerste verkennende bevraging om de noden en behoeftes van de lokale handelaars en ondernemers in kaart te brengen, zodat we hier maximaal rekening mee kunnen houden in het toekomstig ontwerp. De verkregen info is meegenomen in de opmaak van de startnota.
Nadat de startnota werd goedgekeurd, stelden we de conceptplannen in het najaar van 2021 voor aan een aantal groepen van direct betrokkenen, zoals de ondernemers langs de Kapelsesteenweg en de eigenaars bij wie een grondverwerving nodig is. Input uit deze stakeholdersessies nam het studiebureau mee in overweging bij de verdere uitwerking van de plannen tot uiteindelijk de uitvoeringsplannen. Op donderdagavond 16 juni 2023 organiseerden we een infosessie voor de eigenaars die betrokken zijn bij een grondverwerving.
Omgevingsvergunningsaanvraag en openbaar onderzoek
Naar aanleiding van de aangepaste omgevingsvergunningsaanvraag organiseerde het agentschap op donderdag 19 juni 2025 een infomarkt. Dit dossier werd begin oktober 2025 door het Departement Omgeving volledig en ontvankelijk verklaard. Op vraag van het Departement Omgeving werden er nog enkele aanpassingen gedaan in de zomer 2025 en volgde een openbaar onderzoek in Ekeren, Brasschaat en Kapellen. Het openbaar onderzoek in Brasschaat en Kapellen liep van zaterdag 18 oktober tot en met zondag 16 november 2025. In Ekeren liep deze procedure van vrijdag 31 oktober tot en met zaterdag 29 november 2025.
Volgende stappen
Zodra er meer informatie is over het al dan niet verlenen van een omgevingsvergunning zal AWV hierover communiceren.
Indien de omgevingsvergunning wordt verleend, zal AWV via een aanbestedingsprocedure een aannemer aanduiden om de werken uit te voeren.
In aanloop naar de start van de riolerings- en wegeniswerken organiseren we tijdig een nieuw infomoment waar we meer uitleg geven over de timing en fasering van de werken. We vertellen dan ook meer over de verkeersmaatregelen en omleidingen tijdens de werken.
Ontwerpplannen, presentaties, infopanelen of digitale nieuwsbrieven kan u steeds raadplegen onder 'documenten'.
Vragen? Op deze pagina vindt u onze contactgegevens.