Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Doelstelling en uitgangspunten van het project
Het studiebureau onderzocht de best mogelijke inrichting van de nieuwe bovenbouw. Het doel is een vlottere, veilige en groene doortocht te realiseren. Daarbij hielden we rekening met een aantal uitgangspunten:
- Voor het wegverkeer – auto’s en vrachtwagens – gaan we uit van een maximum snelheid van 50 km/u in de volledige projectzone. In de schoolomgeving blijft een dynamische zone 30. Het nieuwe straatbeeld moet dit snelheidsregime ondersteunen en mee afdwingen.
- Het wegverkeer krijgt één rijstrook in elke richting. Aan de kruispunten voorzien we voorsorteerstroken, zodat de doorstroming en de verkeersveiligheid verbetert. Verkeerslichten zijn maximaal conflictvrij. Aan weerszijden van de weg komt een enkelrichtingsfietspad van minimaal 2 m breed. Waar er voldoende ruimte is, zijn de nieuwe fietspaden vrijliggend. Om bijkomende oversteekbewegingen te vermijden, voorzien we op twee locaties een beperkt dubbelrichtingsfietspad.
- Binnen het kerngebied voorzien we brede voetpaden van minimaal 1,5 m breed. Buiten het kerngebied komen enkel voetpaden waar dit noodzakelijk is.
- De bussen van De Lijn halteren op de rijweg (uitgezonderd aan de Donksesteenweg). De bestaande bushaltes aan de Beekstraat en Frilinglei zullen verdwijnen. De halte aan de Sint-Antoniuslei verschuift naar de Molenweg.
- Om een aangenaam straatbeeld te creëren, voorzien we zoveel mogelijk groen in het ontwerp. Het gaat dan onder andere over grasbermen, bomen, doorgroeitegels aan private opritten (in bermen).
- Voor het parkeren deden we in september 2021 een nieuwe parkeerstudie om de parkeerdruk en -noden in kaart te brengen. Enkel daar waar een noodzaak is, komen parkeerplaatsen.
Wilt u het ontwerp in detail bekijken? Raadpleeg dan de ontwerpplannen onder 'Documenten'.
Projectzone in drie deelgebieden
Zone 1: van projectgrens (kant Merksem) tot aan Oudebaan
In deze zone komen vrijliggende fietspaden. Aan de kant van Brasschaat komt er tussen de rijweg en het fietspad een parkeerstrook en een brede groenzone. Aan de Ekerse zijde is een strook van 2m tussen rijweg en fietspad. Deze wordt ingevuld met parkeerplaatsen of groenzone. Aan deze zijde van de weg komt naast het fietspad ook een breed voetpad.
Schematische weergave van de nieuwe wegopbouw tussen De Witte Merel en Oudebaan.
De bestaande ventweg blijft behouden, maar zal na de heraanleg enkel te bereiken zijn vanaf de Reintjesbeek. De groenzone tussen de ventweg en de hoofdweg blijft maximaal behouden. In deze zone wordt een buffergracht voor het regenwater voorzien.
Zone 2: kerngebied tussen de Oudebaan en
kruispunt Bist-De Caterslei
In het kerngebied komt aan beide zijden van de weg een voetpad van minstens 1m50 breed en een enkelrichtingsfietspad van 2m breed. Er is niet genoeg ruimte om het nieuwe fietspad aan beide zijden van de weg vrijliggend te voorzien. Op de meeste plaatsen is er wel ruimte om aan één zijde van de weg een parkeerstrook tussen het fietspad en de rijweg te leggen. Tussen Bisschoppenhoflei en De Caterslei komt die aan de zijde van Brasschaat, tussen Donksesteenweg en Bisschoppenhoflei aan de zijde van Ekeren. Aan de andere zijde van de weg komt dan een aanliggend, verhoogd fietspad.
Schematische weergave van de nieuwe wegopbouw tussen Oudebaan en Bist.
Zone 3: van kruispunt Bist-De Caterslei tot aan gemeentegrens Kapellen
In deze zone komen opnieuw vrijliggende fietspaden van 2m breed, gescheiden van de rijweg. Zowel aan Ekerse als Brasschaatse zijde is een strook van 2 meter tussen rijweg en fietspad. Deze wordt ingevuld met parkeerplaatsen of groenzone. Naast het fietspad komt waar mogelijk ook een voetpad van minstens 1m50.
Schematische weergave van de nieuwe wegopbouw tussen Bist en de gemeentegrens met Kapellen.
Kruispunten onder de loep
In het projectgebied takken meer dan twintig zijstraten aan op de Kapelsesteenweg. Dat resulteert in negen volwaardige kruispunten en twaalf T-kruispunten, en dit op amper drie kilometer.
Impact op de zijstraten
Op basis van de verkeerstellingen en -studies worden bepaalde straten in de toekomst bijvoorbeeld enkelrichtingsstraten of wordt de rijrichting omgedraaid of wordt een zijstraat geknipt.
Na de heraanleg worden de volgende zijstraten geknipt:
- Ventweg Kapelsesteenweg (toegang via Reintjesbeek, enkel nog doorgang mogelijk voor hulpdiensten)
- Sint Huibrechtlei
- Bisschoppenhoflei
- Antoinettalei
- Willy Staeslei
Hoe de verkeerscirculatie in de zijstraten van de Kapelsesteenweg zal wijzigen, ligt nu nog niet vast en maken we later bekend.
Ontwerp fietspad aan een zijstraat
De fietspaden lopen door aan de kruispunten, waardoor fietsers langs de Kapelsesteenweg voorrang hebben op het verkeer uit de zijstraten (uitgezonderd aan de lichtengeregelde kruispunten).
Ter hoogte van de zijstraten buigt het fietspad naar de rijweg toe. Door een verhoogd verkeersplateau moeten automobilisten hun snelheid minderen. Dat zorgt voor een betere zichtbaarheid en een verkeersveiligere situatie voor fietsers en voetgangers.

Schematische weergave van de aansluiting van een zijstraat.
Waar?
- Jos Claessensstraat
- Oudebaan
- Louislei
- Marcel de Backerstraat
- Moeder Sarovstraat
- Frilinglei
- Carolinalei
- Rochuslei
Lichtengeregelde en voorrangsgeregelde kruispunten
Op de Kapelsesteenweg kiezen we aan de hand van de verkeerstellingen voor:
Lichtengeregelde kruispunten
De lichten zorgen ervoor dat we de verkeersstromen kunnen sturen. Door de opstelstroken kan het verkeer voorsorteren. Gemotoriseerd verkeer en actieve weggebruikers kunnen langere of kortere groentijden krijgen afhankelijk van de veiligheid (conflictvrije regeling) en de intensiteit in iedere richting.
Voorrangsgeregelde kruispunten
Dit is de toestand zoals vandaag zonder verkeerslichten.
Kruispunten in detail
Beekstraat x Reintjesbeek
Dit is een voorrangsgeregeld kruispunt. Door de middeneilanden kan je als voetganger en fietser veilig in twee tijden oversteken. Via de afslagstrook sla je linksaf ofwel de Beekstraat ofwel de Reintjesbeek in.
Ontwerpplan N11 met Beekstraat x Reintjesbeek. © AWV
Klik om te vergroten.
Prinshoeveweg x Donksesteenweg
Het kruispunt van de N11 met de Prinshoeveweg en de Donksesteenweg is lichtengeregeld. De lichtenregeling van de Oudebaan is afgestemd met de lichtenregeling van dit kruispunt. De opstelstroken op de N11 voor het linksafslaande gemotoriseerde verkeer zorgen ervoor dat overstekende fietsers en voetgangers niet in conflict komen met het verkeer dat de Prinshoeveweg of Donksesteenweg inslaat. Er komt ook een voetgangersoversteek ter hoogte van de Prinshoeveweg en aan de kant van de kerk, aansluitend op de aanwezige voetpaden.
Ontwerpplan N11 met Prinshoeveweg x Donksesteenweg. © AWV
Klik om te vergroten.
Veltwijcklaan (x Bisschoppenlei)
Aan dit lichtengeregeld kruispunt komt een knip ter hoogte van de Bisschoppenhoflei. We voorzien op de N11 een opstelstrook voor de linksafbeweging naar de Veltwijcklaan.
Ontwerpplan N11 met Veltwijcklaan (x Bisschoppenlei). © AWV
Klik om te vergroten.
Schriek x Molenweg (x Willy Staeslei en Sint-Antoniuslei)
Waar de N11 kruist met Schriek en de Molenweg komen verkeerslichten die op elkaar afgestemd worden. De Willy Staeslei wordt afgesloten van het kruispunt waardoor er meer ruimte is voor voetgangers en fietsers. Verkeer uit de Molenweg komt niet meer in conflict met gemotoriseerd verkeer op de Kapelsesteenweg. Er is ook geen conflict met de nieuwe dubbelrichtingsoversteek voor voetgangers en fietsers.
Ontwerpplan N11 met Schriek x Molenweg (x Willy Staeslei en Sint-Antoniuslei). © AWV
Klik om te vergroten.
Veilige en comfortabele bushaltes met verhoogd perron
De bushaltes krijgen een verhoogd busperron waardoor reizigers in alle comfort kunnen in- en uitstappen. Zo worden de bushaltes ook toegankelijker voor reizigers met kinderwagens, rolstoelgebruikers of andere personen met een beperking. Het fietspad loopt achter de busperrons door, zodat fietsers en in- en uitstappende reizigers elkaar niet hinderen.

Ontwerp bushalte met halteren op de rijbaan
Locatie van de bushaltes wijzigt
- De bestaande bushaltes aan de Beekstraat verdwijnen.
- De haltes aan de Sint-Antoniuslei en Frilinglei worden samengevoegd tot één nieuwe halte ter hoogte van de Molenweg.
- De halte Boskapellei wordt verplaatst naar de Gezondheidslei/Frans Standaertlei.
- De halte Donk kerk wordt in de richting van Ekeren iets zuidelijker aangelegd.
Inplanting bushaltes Kapelsesteenweg. © AWV
Klik om te vergroten.