Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Doelstelling en uitgangspunten van het project
Het studiebureau onderzocht de best mogelijke inrichting van de nieuwe bovenbouw. Het doel is een vlottere, veilige en groene doortocht te realiseren. Daarbij hielden we rekening met een aantal uitgangspunten:
- Voor het wegverkeer – auto’s en vrachtwagens – gaan we uit van een maximum snelheid van 50 km/u in de volledige projectzone. In de schoolomgeving blijft een dynamische zone 30. Het nieuwe straatbeeld moet dit snelheidsregime ondersteunen en mee afdwingen.
- Het wegverkeer krijgt één rijstrook in elke richting. Aan de kruispunten voorzien we voorsorteerstroken, zodat de doorstroming en de verkeersveiligheid verbetert. Verkeerslichten zijn maximaal conflictvrij. Aan weerszijden van de weg komt een enkelrichtingsfietspad van minimaal 2 m breed. Waar er voldoende ruimte is, zijn de nieuwe fietspaden vrijliggend. Om bijkomende oversteekbewegingen te vermijden, voorzien we op twee locaties een beperkt dubbelrichtingsfietspad.
- Binnen het kerngebied voorzien we brede voetpaden van minimaal 1,5 m breed. Buiten het kerngebied komen enkel voetpaden waar dit noodzakelijk is.
- De bussen van De Lijn halteren op de rijweg (uitgezonderd aan de Donksesteenweg). De bestaande bushaltes aan de Beekstraat en Frilinglei zullen verdwijnen. De halte aan de Sint-Antoniuslei verschuift naar de Molenweg.
- Om een aangenaam straatbeeld te creëren, voorzien we zoveel mogelijk groen in het ontwerp. Het gaat dan onder andere over grasbermen, bomen, doorgroeitegels aan private opritten (in bermen).
- Voor het parkeren deden we in september 2021 een nieuwe parkeerstudie om de parkeerdruk en -noden in kaart te brengen. Enkel daar waar een noodzaak is, komen parkeerplaatsen.
Projectzone in drie deelgebieden
Zone 1: van projectgrens (kant Merksem) tot aan Oudebaan
In deze zone komen vrijliggende fietspaden. Aan de kant van Brasschaat komt er tussen de rijweg en het fietspad een parkeerstrook en een brede groenzone. Aan de Ekerse zijde is een strook van 2m tussen rijweg en fietspad. Deze wordt ingevuld met parkeerplaatsen of groenzone. Aan deze zijde van de weg komt naast het fietspad ook een breed voetpad.
De bestaande ventweg blijft behouden, maar zal na de heraanleg enkel te bereiken zijn vanaf de Reintjesbeek. De groenzone tussen de ventweg en de hoofdweg blijft maximaal behouden. In deze zone wordt een buffergracht voor het regenwater voorzien.
Zone 2: kerngebied tussen Oudebaan en kruispunt Bist-De Caterslei
In het kerngebied komt aan beide zijden van de weg een voetpad van minstens 1m50 breed en een enkelrichtingsfietspad van 2m breed. Er is niet genoeg ruimte om het nieuwe fietspad aan beide zijden van de weg vrijliggend te voorzien. Op de meeste plaatsen is er wel ruimte om aan één zijde van de weg een parkeerstrook tussen het fietspad en de rijweg te leggen. Tussen Bisschoppenhoflei en De Caterslei komt die aan de zijde van Brasschaat, tussen Donksesteenweg en Bisschoppenhoflei aan de zijde van Ekeren. Aan de andere zijde van de weg komt dan een aanliggend, verhoogd fietspad.
Zone 3: van kruispunt Bist-De Caterslei tot aan gemeentegrens Kapellen
In deze zone komen opnieuw vrijliggende fietspaden van 2m breed, gescheiden van de rijweg. Zowel aan Ekerse als Brasschaatse zijde is een strook van 2 meter tussen rijweg en fietspad. Deze wordt ingevuld met parkeerplaatsen of groenzone. Naast het fietspad komt waar mogelijk ook een voetpad van minstens 1m50.
Kruispunten onder de loep
In het projectgebied takken meer dan twintig zijstraten aan op de Kapelsesteenweg. Dat resulteert in negen volwaardige kruispunten en twaalf T-kruispunten, en dit op amper drie kilometer.
Verkeerscirculatie in de zijstraten
Samen met het ontwerp van de N11 bekijken we ook de verkeerscirculatie in de aanliggende zijstraten. In samenspraak met de gemeenten en op basis van verkeerstellingen en -studies maken we een nieuw circulatieplan op. Daardoor kan het zijn dat bepaalde straten in de toekomst bijvoorbeeld enkelrichtingsstraten worden, dat de rijrichting er wordt omgedraaid of dat een zijstraat geknipt wordt.
De volgende zijstraten worden doodlopend na de heraanleg:
- Ventweg Kapelsesteenweg (enkel nog doorgang mogelijk voor hulpdiensten)
- Sint Huibrechtlei
- Bisschoppenhoflei
- Antoinettalei
- Willy Staeslei
Hoe de verkeerscirculatie in de zijstraten van de Kapelsesteenweg zal wijzigen, ligt nu nog niet vast en maken we later bekend.
Ontwerp fietspad aan een zijstraat
De fietspaden zullen doorlopen aan de kruispunten, waardoor fietsers langs de Kapelsesteenweg voorrang hebben op het verkeer uit de zijstraten (uitgezonderd aan de lichtengeregelde kruispunten). Ter hoogte van de zijstraten buigt het fietspad naar de rijweg toe en voorzien we een verhoogd verkeersplateau, voor een betere zichtbaarheid.
Veilige en comfortabele bushaltes met verhoogd perron
De plannen worden ook afgetoetst met De Lijn. De bussen van De Lijn halteren op de rijweg (uitgezonderd aan de Donksesteenweg). De bushaltes krijgen een verhoogd busperron. Hierdoor kunnen reizigers in alle comfort in- en uitstappen en wordt de bushalte een stuk toegankelijker voor rolstoelgebruikers. Het fietspad loopt achter de busperrons door, zodat fietsers en in- en uitstappende reizigers niet in conflict komen.
De bestaande bushaltes aan de Beekstraat verdwijnen. De haltes aan de Sint-Antoniuslei en Frilinglei worden samengevoegd tot één nieuwe halte ter hoogte van de Molenweg. De halte Boskapellei wordt verplaatst naar de Gezondheidslei/Frans Standaertlei. De halte Donk kerk wordt in de richting van Ekeren iets zuidelijker aangelegd. Onderstaand plan geeft alle bushaltes in de zone weer.