Herinrichting Diestesteenweg / Staatsbaan / Leuvensesteenweg tussen Leuven en Tielt-Winge
Algemeen Overzicht

Op 17 december 2021 vond er een online 'info- en dialoogavond' plaats over de ontwerpstudie van de gewestweg N2 voor de bewoners van Tielt-Winge. Kon je er niet bij zijn? Via de knop 'documenten' vind je de PowerPoint en de folder die we verspreidden langs de steenweg en in de zijstraten. Er staat ook een document bij met vragen die gesteld werden tijdens de sessie en de bijhorende antwoorden.
Wat en waarom?
Aanpak van 15,4 km stuk steenweg
In 2019 is een studiebureau in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer gestart met een grootschalige studie naar de herinrichting van de gewestweg Leuven - Diest (N2) tussen “de Kop van Kessel-Lo” (Leuven) en de stelplaats van De Lijn in Kraasbeek (Tielt-Winge). Het resultaat van de studie wordt een integraal ontwerp voor de weginfrastructuur en de riolering van het 15,4 km lange stuk steenweg.
Bij elke stap van het studie- en ontwerptraject zal Wegen en Verkeer de lokale besturen van Leuven, Lubbeek en Tielt-Winge betrekken. De bedoeling is om uiteindelijk tot een gedragen ontwerp te komen dat zo goed mogelijk voorziet in de behoeften van de omgeving en van de gebruikers.
Modal shift, verkeersveiligheid en aangename openbare ruimte
Wegen en Verkeer wil, samen met de betrokken gemeenten, met de herinrichting van de gewestweg N2 een 'modal shift' bewerkstelligen. Concreet betekent dat: meer mensen uit hun wagen krijgen en op de fiets of in het openbaar vervoer. Daarnaast willen we de steenweg vooral veiliger maken voor iedereen en de omgeving van de steenweg aangenamer. Dat heeft zich in deze vijf doelstellingen vertaald:
- Fietsinfrastructuur volgens de huidige normen
- Meer en stipter openbaar vervoer
- Wegprofiel aangepast aan omgeving en snelheidsregime
- Kruispunten veilig voor alle weggebruikers en zo vlot mogelijk autoverkeer
- De kwaliteit van de openbare ruimte langs de gewestweg verbeteren
Zes segmenten
Het project bestrijkt drie gemeenten en een lappendeken van stedelijk gebied, dorpskernen en landelijk “buitengebied” dat ruwweg kan ingedeeld worden in zes segmenten:
Verbeteringen in afwachting van de grote herinrichting in Lubbeek en Tielt-Winge
In afwachting van de grote herinrichting die het onderwerp uitmaakt van de studie, neemt Wegen en verkeer in 2021 en 2022 maatregelen in Lubbeek en Tielt-Winge (en samen met de ingrepen in Tielt-Winge ook in Bekkevoort) om het busverkeer al wat vlotter te trekken. In Lubbeek komt er een stuk busbaan bij en worden er verkeerslichten geplaatst met een systeem van “busbeïnvloeding” (waarbij het licht op groen springt als er een bus nadert). Op bepaalde plaatsen zullen we de fietspaden verbreden. We rusten ook vijf oversteekplaatsen uit met een verkeerseiland (zodat voetgangers beter zichtbaar worden en ook minder mobiele mensen gemakkelijk kunnen oversteken) en we plaatsen verkeerslichten op het kruispunt van de Geestbeek / Melkerijstraat.
Lees hier meer over de geplande werken van Wegen en Verkeer in Lubbeek. Binnenkort publiceren we ook een pagina over de maatregelen die we zullen nemen in Tielt-Winge en Bekkevoort. Die zal te vinden zijn via www.wegenenverkeer.be/tielt-winge en www.wegenenverkeer.be/bekkevoort.