Toekomstbeeld Velzeke
Toekomstbeeld Velzeke
Een fietsveilige Provinciebaan (N46)
Vanaf Provinciebaan 152 (de dierenarts) tot aan het kruispunt met de Windmolenstraat maken we de Provinciebaan (N46) vlotter en veiliger. Bekijk hieronder de verbeteringen.
Overzichtelijke kruispunten
- (1) De huidige kruispunten van de Provinciebaan (N46) met de Zwartestraat, Slachthuisstraat en Velzekestraat worden één veilig en overzichtelijk kruispunt. Afslagstroken richting de Slachthuisstraat en Zwartestraat zorgen voor een vlotte doorstroming.
- (2) Het kruispunt van de Opstalstraat met de Lieve Heerstraat wordt heringericht. Een afslagstrook zorgt opnieuw voor meer overzicht en een vlotte doorstroming.
Veilig fietsen en wandelen
- (3) We leggen aan beide kanten van de weg een afgescheiden fietspad en voetpad aan.
- (4) Het eerste deel van de Velzekestraat wordt een veilige, autoloze fiets- en wandelverbinding. Auto’s mogen er niet meer in, maar rijden in de toekomst via de Zwartestraat.
- (5) Aan de kruispunten voorzien we veilige infrastructuur:
- Fietsers en voetgangers steken aan de Zwartestraat en Velzekestraat veilig over in twee tijden via een middengeleider (nummer 5 op de kaart). Auto’s rijden bovendien langzamer door de middengeleider.
- Aan het kruispunt met de Opstalstraat krijgen fietsers een aparte opstelstrook. We nemen hen ook mee in de nieuwe lichtenregeling, zodat ze ook hier veilig kunnen oversteken.
Toegankelijke bushaltes
- (6) De huidige bushaltes Velzeke Dorp en Velzekestraat blijven behouden. De bushaltes krijgen een verhoogd perron zodat iedereen vlot en comfortabel op de bus kan stappen.
Wegen en Verkeer maakt op veel locaties in Vlaanderen werk van veilige, toegankelijke en comfortabele bushaltes. Lees meer over bushaltes langs gewestwegen.
Meer groen en evenwichtige waterhuishouding
- (7) Vandaag is er geen groen langs de gewestweg. 40 nieuwe bomen brengen hier verandering in.
- Bij hevige regen is er vandaag veel wateroverlast in Velzeke Centrum. We nemen verschillende maatregelen om de waterhuishouding in evenwicht te brengen.
- (8) Waar mogelijk ontharden we de weg. Langs de Provinciebaan (N46) gebruiken we groene, waterdoorlatende materialen voor voetpaden en opritten, zodat regenwater gemakkelijk de bodem kan indringen.
- (9) In de bermen plaatsen we extra groenzones en wadi’s (Water Afvoer Drainage en Infiltratie). Wadi’s zorgen met een kleine helling ervoor dat het regenwater goed kan infiltreren. Zo wapenen we ons tegen lange droogtes.
- (10) Er komen twee bufferbekkens. Bij grote regenval vangen die waterstromen tijdelijk op, zodat het water geleidelijk de grond kan indringen.
Gescheiden riolering
- Onder de Provinciebaan komt er een gescheiden riolering. Dat is goed voor mens en milieu, want zo worden regen- en afvalwater gescheiden afgevoerd.
- De stad Zottegem maakt van de werken gebruik om ook in het begin van enkele zijstraten gescheiden riolering aan te leggen.
En wat met de nieuwe woonwijk?
De Sociale Huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen hebben plannen voor een nieuwe sociale woonwijk in de Zwartestraat. Het ontwerp voor de vernieuwde Provinciebaan houdt hier alvast rekening mee en Stad Zottegem heeft op haar beurt de Zwartestraat al vernieuwd. De verkeersontsluiting van de nieuwe wijk zal immers via de Provinciebaan (N46) en Zwartestraat verlopen. En omdat we de ontwerpen van de wegen en woonwijk op elkaar afstemmen, leiden we in de toekomst veel water weg rond Velzeke-Centrum.
De uitvoering van het woonproject kan pas starten als de Provinciebaan vernieuwd is. Een concrete datum is er nog niet. Voor meer info hierover kan u bij de woonmaatschappijen terecht: www.wmvla.be en www.vmsw.be.