Overslaan en naar de inhoud gaan

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N111

Hieronder vindt u een antwoord op enkele veelgestelde vragen. We hebben de vragen onderverdeeld per categorie. Klik op de knop van de gewenste categorie om meteen naar uw vraag te springen.

Vindt u het antwoord op uw vraag niet terug of heeft u een andere vraag? Mail dan naar bereikbaar.antwerpen@wegenenverkeer.be met uw specifieke vraag

Wie is de bouwheer?

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is bouwheer. De gemeente Kalmthout en Aquafin zijn beiden medefinancier. De gemeente organiseert samen met Aquafin de aanleg van een gescheiden riolering, waarbij afval- en regenwater apart wordt afgevoerd.





Waarom komt er geen kilometerheffing voor vrachtwagens om sluipverkeer tegen te gaan?

Een kilometerheffing invoeren heeft niet altijd het gewenste effect. Vrachtwagens kiezen immers voor de kortste en/of snelste route en niet perse voor de goedkoopste. Als vrachtwagenchauffeurs de kosten toch willen vermijden, lijden andere lokale wegen onder een hogere verkeersintensiteit. Voor de Vervoerregio is het daarom belangrijk om deze overweging steeds in een ruime regio te bekijken.

Uiteraard blijven we waakzaam en zorgen we voor een monitoring van het vrachtverkeer. Tegelijk is het belangrijk om in te zetten op infrastructurele en niet-infrastructurele maatregelen om vrachtverkeer actief te sturen volgens het vrachtroutenetwerk. Het gaat dan bijvoorbeeld over de veilige inrichting van wegen voor elke weggebruiker, het aanreiken van slimme vrachtrouteplanners, of het invoeren van trajectcontroles en tonnagebeperkingen. Bij elke maatregel vormt handhaving steeds een belangrijk aspect om het gewenste resultaat te bereiken.

Tot slot is een groot deel van het vrachtverkeer op de N111 ook bestemmingsverkeer en zien we inderdaad een toename bij calamiteiten op de E19 en A12.

Spoort een overrijdbare middenberm niet aan om sneller te rijden?

Een middenberm bestaat uit ander materiaal en zorgt voor een visuele versmalling. Hierdoor ontstaat een soort poorteffect. Ervaring leert ons dat dergelijke poorteffecten een positieve invloed hebben op het verlagen van de snelheid. 





Waarom loopt de pas ingevoerde trajectcontrole niet tot aan de Kinderwelzijnstraat, zodat de ingang van De Vroente hier ook in valt?

Bij een trajectcontrole is het wettelijk niet toegestaan om twee snelheidsregimes te combineren. Aan De Vroente geldt nu een maximumsnelheid van 50 km/u. In de zone tot aan de grens met Kapellen geldt een maximumsnelheid van 70 km/u.



Bovendien herbekijken we momenteel nog het ontwerp ter hoogte van De Vroente. Een voorstel dat op tafel ligt, is het aanleggen van een verkeersplateau waar de wettelijke maximumsnelheid 30 km/u bedraagt.





Waarom wordt het snelheidsregime vanaf De Vroente (ingang Kalmthoutse Heide) tot aan de bebouwde kom nu al niet aangepast naar 50 kilometer per uur?

Ter hoogte van de ingang van de Kalmthoutse Heide (De Vroente) is vandaag een snelheidsregime van 50km/u van kracht. AWV stemde met de gemeente Kalmthout af dat hiervoor een aanvullend gemeentelijk reglement wordt opgesteld. Zo kunnen we op korte termijn een zone 50 instellen tussen De Vroente en de bebouwde kom. Uiteraard blijft het belangrijk dat de politie snelheidscontroles uitvoert zodra het nieuwe snelheidsregime in voege is.





Wordt er een inhaalverbod ingevoerd over de volledige lengte van het project?

Doorgaans wordt op rechte stukken weg een inhaalbeweging toegestaan. AWV stemde met de gemeente Kalmthout af dat hiervoor ook een aanvullend gemeentelijk reglement wordt opgesteld. Concreet komt er een uitbreiding van het inhaalverbod vanaf de Kinderwelzijnstraat tot voorbij de Cuylitshofstraat. Hiervoor wordt een volle witte lijn gemarkeerd en ter hoogte van opritten wordt deze lijn onderbroken.





In de bocht in de bebouwde kom liggen de percelen 1 meter lager en de fietspaden worden verhoogd aangelegd. Hoe wordt hiermee rekening gehouden in het ontwerp qua afwatering?

Het studiebureau hield hiermee rekening bij de opmaak van de dwarsprofielen. Het water op het openbaar domein zal niet afwateren naar de woningen of percelen. Bovendien moet alle infrastructuur op openbaar domein afwateren naar het openbaar domein. Privépercelen mogen niet belast worden met regenwater dat afkomstig is van het openbaar domein.





Is het een optie om een tunnel te voorzien voor fietsers en voetgangers?

Om een tunnel aan te leggen, hebben we extra ruimte nodig voor de aanleg van aanloophellingen. Hoe lang die aanloophellingen moeten zijn, hangt af van de hellingsgraad. Bijvoorbeeld: bij een maximum hellingspercentage van 4% (4 cm per m) hebben we een aanloophelling van minstens 60 m nodig om een tunnel met een hoogte van 2,4 m te realiseren. Concreet, om dat te bouwen, zouden we op zoek moeten naar extra ruimte, waardoor meer privé-eigendom onteigend zou worden. Daarom wordt bij gewestwegen met één rijvak in elke rijrichting in de eerste plaats gekozen voor gelijkgrondse kruisingen.





Blijven de bomen behouden?

Voor de aanleg van het nieuwe fietspad zullen een aantal bomen verwijderd moeten worden. Ook zijn een aantal bomen in slechte staat, waardoor het noodzakelijk is om ze te rooien. De andere bomen worden in functie van de verkeersveiligheid maximaal behouden waar mogelijk. De te verwijderen bomen worden in de eerste plaats lokaal gecompenseerd. Meer informatie daarover vindt u onder ‘impact op de natuur’.





Kunnen de bomen die behouden blijven schade oplopen tijdens de werken?

Bij wegenwerken stellen we een externe boomdeskundige aan. Hij brengt in kaart welke bomen verwijderd worden en welke gevolgen dat heeft op de andere bomen in de omgeving. Tijdens de werken volgt hij alles op en houdt hij de wortelzone van de bomen in het oog.





Waarom krijgen de open grachten geen oeverversterking?

Waar het kan, laten we de grachten open. We brengen geen oeverversterking aan omdat dat het infiltrerend vermogen van de grachten belemmert. Grachten vormen een open afvoersysteem voor hemelwater. Een open afvoersysteem bevat meer bergingsruimte dan een buis (riool). Bijgevolg kunnen piekafvoeren gebufferd worden, waardoor de stroomafwaartse oppervlaktewateren/afvoerkanalen minder belast worden en de risico's op overstromingen dalen. 

Een bijkomend voordeel is dat een gracht ook voor lokale berging en infiltratie kan zorgen waardoor het grondwaterniveau stijgt. Het basisdebiet kan hierdoor verhoogd worden waardoor de risico's op verdroging afnemen. Grachten kunnen dus een rol spelen in de strijd tegen verdroging. Beschoeiing of oeverversterking wijzigt de buffercapaciteit/stromingsprofiel en werkt de infiltratie van water naar de omliggende bodem tegen. Bijkomend is het ook nadelig voor het onderhoud. Het wordt moeilijker om grachten te ruimen en om te maaien zonder de beschoeiing en/of de onderhoudsmachine hierbij te beschadigen.

Welke werken moet u als bewoner uitvoeren op privéterrein om regen- en afvalwater apart af te koppelen?

Een afkoppelingsdeskundige zal u hierin begeleiden. Deze begeleiding start vanaf het moment dat de vergunningsaanvraag is ingediend. Bij vragen kan u mailen naar afkoppelingen@aquafin.be met vermelding van het projectnummer KAL3026. Meer informatie over de aanleg van gescheiden riolering vindt u ook in deze powerpointpresentatie vanaf slide 20.

Wordt het elektriciteitsnet vernieuwd?

Ja, de elektriciteitskabels worden ondergronds aangelegd. Eerst leggen we de nieuwe leidingen ondergronds aan. Zodra die operationeel zijn, verwijderen we het luchtnet. De kosten hiervoor zijn voor de netbeheerder.





Wordt er extra onteigend voor de vernieuwing en verplaatsing van de nutsleidingen?

De ruimte die wordt ingenomen, omvat ook al de nodige ruimte voor de nutsleidingen. Er zijn dus geen extra onteigeningen nodig. Er is ruimte voor de nutsleidingen tussen het nieuwe fietspad en de gracht. Dat is waar de nutsleidingen zich momenteel ook al bevinden. Het is de bedoeling om deze zo veel mogelijk te behouden. De nieuwe leidingen worden ook in deze zone geplaatst. Er is ongeveer één meter ruimte nodig voor de nutsleidingen die hier tevens kan dienen als veiligheidsstrook tussen het fietspad en de gracht. Zo vermijden we extra onteigeningen.





Komen er nieuwe verlichtingspalen?

Het verlichten van de openbare weg moet voldoen aan de lichtvisie van de wegbeheerder, in dit geval AWV. Langs gewestwegen verlichten we enkel de hoogstnoodzakelijke locaties. Specifiek voor de Putsesteenweg betekent dit dat de aansluitingen met de zijstraten worden verlicht. 

Omwille van het nabijgelegen natuurgebied vraagt het Agentschap Natuur en Bos om ook in deze zone niet te veel verlichting te voorzien. Indien het noodzakelijk is om bepaalde zaken te verlichten, vragen zij om de verlichting aan te passen aan de omgeving en de natuur.

Wat is een grondverwerving?

Een grondverwerving is een andere term voor een onteigening. De Vlaamse overheid kan een eigenaar verplichten om een eigendom of een zakelijk recht op een onroerend goed over te dragen aan de Vlaamse overheid. Dat heet dan een onteigening. Meer informatie vindt u op deze webpagina.





Wat met opstallen zoals een poort of een omheining die wordt onteigend?

Een deskundige brengt alle opstallen in kaart en die worden mee opgenomen in de onteigeningsvergoeding. Meer informatie over de onteigeningsvergoeding vindt u op deze webpagina.





Wordt de rooilijn beperkt tot de rooilijn van 8 mei 2009?

Bij adviezen op omgevingsvergunningen baseert AWV zich op een rooilijn volgens de vigerende wegnormen. Dat betekent dat bij gewestwegen van tweede categorie een rooilijnbreedte van 18m wordt vooropgesteld. Dat is echter geen vastgestelde en goedgekeurde rooilijn. Bij de opmaak van het ontwerp is gebleken dat een rooilijnbreedte van 18m onvoldoende is om alle noodzakelijke ontwerpeisen uit te voeren.





Kan ik de rooilijn zelf nameten vanaf mijn voorgevel?

Om een duidelijk beeld te krijgen van de nieuwe rooilijn, kan u best via de onderhandelaar een detailplan opvragen. 





Waar kan ik de grondverwervingsplannen terugvinden?

Indien u gebruik maakt van Mijn Burgerprofiel kan u de plannen alvast digitaal downloaden. Hoe dit juist werkt, vindt u in deze handleiding

Indien u hier geen gebruik van maakt, kan u de plannen opvragen via de onderhandelaar. 





Kan ik mijn perceel of eigendom nog verkopen als er een grondverwerving van toepassing is?

Ja, u kan uw perceel of eigendom nog verkopen. In de akte wordt dan vermeld dat het perceel of de eigendom belast is met een grondverwerving.

Hoelang gaan de werken duren?

Eerst worden de nutswerken uitgevoerd en aansluitend de wegenwerken. Voor de wegenwerken zal er minstens een jaar nodig zijn. Deze timing wordt concreter zodra de start van de werken nadert.





Blijft tijdens de werken altijd één rijrichting open?

De details van de verkeershinder tijdens de werken zijn nu nog niet bekend. Zodra de startdatum nadert, communiceren we hier uitgebreid over.





Schermt de aannemer uw perceel of terrein af tijdens de werken?

Eerst wordt de nieuwe rooilijn, de grens tussen privé en openbaar domein, uitgezet en daarna worden de percelen bouwrijp gemaakt. De aannemer verwijdert dan bomen, struiken of andere opstallen zoals omheiningen of brievenbussen. Tenzij de eigenaar(s) deze al eerder verwijderde. AWV raadt aan om nieuwe omheiningen of dergelijke pas te plaatsen zodra alle werken voltooid zijn. Een aparte afscherming tussen de werken en uw privéterrein is niet voorzien.





Zijn de percelen steeds bereikbaar tijdens de werken?

Tijdens de werken zijn de percelen steeds bereikbaar. Afhankelijk van de verkeerssituatie die noodzakelijk is voor de uitvoering van de werken kan het zijn dat dit slechts langs één rijrichting is.





Hoe worden de percelen die in de bocht liggen aangesloten op de nieuwe toestand?

Ter hoogte van de percelen in de bocht hebben we een grotere werkzone nodig dan we gaan onteigenen. Om het hoogteverschil tussen privé en het fietspad te overbruggen moeten we bij deze percelen ook werken uitvoeren om die percelen te laten aansluiten op het openbaar domein. Die zone blijft wel privaat terrein, omdat we dit niet nodig hebben voor het nieuwe fietspad.