Overslaan en naar de inhoud gaan

Conflictvrije verkeerslichten op Brusselsesteenweg aan industriezone Zellik Broekooi

Conflictvrije verkeerslichten op Brusselsesteenweg aan industriezone Zellik Broekooi

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N9

Wat en waarom?

Conflictvrij kruispunt 

Het Agentschap Wegen en Verkeer vernieuwt binnenkort de verkeerslichtenregeling op het kruispunt van de Brusselsesteenweg met de industriezone van Z.4 Broekooi. De verkeerslichtenregeling wordt volledig conflictvrij, zodat aanrijdingen maximaal worden vermeden tussen voetgangers en fietsers enerzijds en gemotoriseerd verkeer anderzijds.

Ieder zijn groen licht 

Vandaag zijn er op het kruispunt nog heel wat conflicten tussen weggebruikers. Bijvoorbeeld, als je als fietser op de Brusselsesteenweg rijdt in de richting van Zellik, kom je in ‘conflict’ met autobestuurders die vanop de Brusselsesteenweg (N9) de Z.4 Broekooi links indraaien. Dat komt doordat fietsers en automobilisten tegelijkertijd groen licht krijgen. Na de werken zullen deze conflicten verleden tijd zijn. Dat is veel veiliger voor alle weggebruikers, in het bijzonder voor voetgangers en fietsers.   

Verkeerslichtenregeling voorbereiden voor toekomst

We verhogen de verkeersveiligheid en de betrouwbaarheid van de verkeerslichten door nu al te investeren in dit kruispunt. Als voorbereiding op de toekomstige herinrichting van de Brusselsesteenweg (N9) tussen de Langestraat en het kruispunt met de Kortemansstraat en de Isidoor Crokaertstraat worden de verkeerslichten zo geplaatst dat deze in het definitief ontwerp maximaal hergebruikt kunnen worden.

Dit tweede deel van de herinrichting van de Brusselsesteenweg (N9) loopt over een traject van 1,6 kilometer. De weg wordt er, zoals bij de eerste vernieuwing van het 2 km lange deel tussen Vaal en Langestraat, overzichtelijker en veiliger ingericht. De gewestweg ligt er nu bij als een typische oude ‘steenweg’, met veel ruimte die niet efficiënt gebruikt wordt. Er komen veilige fietspaden, waar mogelijk afgescheiden van de rijweg, en de volledige riolering wordt vernieuwd met een gescheiden systeem voor afval- en regenwater. > Meer info over deze studie 

Herinrichting Vaal - Langestraat - eerste realisatie grote herinrichting gewestweg N9
Het Agentschap Wegen en Verkeer, Aquafin en Farys verbeterden de situatie al tussen Vaal en Langestraat. Dit eerste deel van de herinrichting van de belangrijke verkeersas tussen Brussel en Asse werd net voor de zomer van 2023 afgerond. Meer dan twee kilometer gewestweg kreeg veilige fiets- en voetpaden, een gescheiden rioleringsstelsel, een nieuw wegdek en toegankelijke bushaltes. De toekomstige herinrichting van de Brusselsesteenweg (N9) tussen de Langestraat en het kruispunt met de Kortemansstraat en de Isidoor Crokaertstraat is een tweede deel van de grote herinrichting van de N9, waarvoor we nu de verkeerslichtenregelingen aan een aantal kruispunten conflictvrij maken.

Na de aanpassing: mogelijk langer aanschuiven

Op de drukke momenten zullen de gebruikers van het kruispunt wel langer moeten aanschuiven. Dat is vaak het geval als regelingen (maximaal) conflictvrij gemaakt worden. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd (zie hierboven) krijgt. Die wordt verkregen door de groentijd van een andere rijbeweging in te korten, of door de volledige cyclus van een verkeerslichtenregeling te verlengen. Het resultaat is in beide gevallen dat de weggebruikers langer moeten wachten. 

Finetunen

Waar dat nodig is, zal Wegen en Verkeer de nieuwe regeling finetunen, zodat iedereen toch nog zo vlot mogelijk voorbij de op- en afritten geraakt. Maar de wachttijden zullen toenemen, dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij een maximaal conflictvrije regeling.  

Niet meer voor niets voor het rood 

Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om de detectielussen op het kruispunt te vernieuwen. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. Er komen ook meer detectielussen. Dat betekent dat de detectie op het kruispunt globaal zal verbeteren: de verkeerslichteninstallatie zal beter monitoren op welke takken er hoeveel wagens staan te wachten. Het belangrijkste voordeel is dat je als automobilist op de minder drukke momenten  - zoals ‘s nachts -  niet meer ‘voor niets’ voor het rood licht hoeft te wachten. Als de verkeerslichteninstallatie geen verkeer detecteert op de kruisende takken, krijg je automatisch groen licht. 

Als je met de wagen aan een kruispunt komt, is het belangrijk dat je tot net voor de stopstreep rijdt. Als je op meters afstand van de stopstreep stopt, kan de detectielus je niet ‘zien’. En dan blijft het licht op rood staan. Jammer genoeg gebeurt dat tegenwoordig vaak doordat bestuurders bij het wachten niet opletten, bijvoorbeeld doordat ze afgeleid zijn door hun smartphone (een verkeersovertreding!).  

Conflictvrij 

Een conflictvrije regeling: wat betekent dat? 

Als je groen licht krijgt om een weg over te steken of te kruisen, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien: 

Klik op de afbeelding om de animatie te laten starten

Timing en impact?

Werken vanaf dinsdag 22 april tot juli 2025

De aannemer werkt vooral op de hoeken van het kruispunt en zal af en toe om veilig te kunnen werken een deel van de rijstrook innemen. Tijdens de werken worden er onder andere boringen uitgevoerd voor ondergrondse kabels die dienen voor de nieuwe verkeerslichtenregeling. De verkeerslichten blijven in werking, omdat de aannemer werkt met ‘luchtlijnen’ en de nodige kabels hiervoor omhoog hangt (voorbereidende werken van 9 en 10 april). 

  • Voetgangers en fietsers kunnen de werfzone voorzichtig passeren, omdat er vooral aan de hoeken van het kruispunt werkputten zijn. 
  • Doorgaand verkeer op de Brusselsesteenweg is altijd mogelijk.
  • De bushalte ‘Zellik Industriezone Broekooi’ kan bediend blijven door De Lijn.
  • Bewoners en handelaars in de buurt van de werfzone hebben toegang tot hun woning/winkel.

Slimmere verkeerslichten met minder conflicten

Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten conflicten weggewerkt. Zo bouwt AWV stelselmatig situaties af waar weggebruikers elkaar kruisen, wat de verkeersveiligheid gevoelig verhoogt. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt. Sinds de start van het actieplan maakten we 877 kruispunten maximaal conflictvrij. Vandaag is 93% van alle 1739 kruispunten met verkeerslichten in ons beheer volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier