Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanpassingen voor meer verkeersveiligheid en vlotter openbaar vervoer op de Diestsesteenweg/Staatsbaan

Situatie na de werken

Situatie na de werken

Datum

Status

Beëindigd

Plaats

Weg

N2

Nieuwe indeling van Diestsesteenweg/Staatsbaan in vier zones 

De aanpassingen aan de indeling van de Diestsesteenweg/Staatsbaan vinden plaats tussen net voor de Zoutrootjesstraat in Linden tot aan de gemeentegrens van Lubbeek met Tielt-Winge. Hoe we de rijweg precies indelen, hangt af van de specifieke zone.  Het project is opgedeeld in vier verschillende zones.

  • Zone 1: Van de dorpskern van Linden tot aan het kruispunt met de Stenenkruisstraat/Geestbeekweg (lichtblauw op het kaartje hieronder)
  • Zone 2: Tussen de kruispunten van de Stenenkruisstraat/Geestbeekweg en Geestbeek/Melkerijstraat (groen)
  • Zone 3: Tussen het kruispunt van Geestbeek/Melkerijstraat en het kruispunt van Gellenberg (donkerblauw) 
  • Zone 4: tussen het kruispunt van Gellenberg en de gemeentegrens van Lubbeek met Tielt-Winge (lichtblauw)

De herindeling in kaart 

Situering Staatsbaan Lubbeek N2

Tip: open de kaart via een rechtermuisklik in een nieuw tabblad. Zo kan je inzoomen op de kaart.

Zone 1 & 4 (lichtblauw): gescheiden fietspaden

Het stuk tussen het begin van de projectzone in Linden en het kruispunt met de Stenenkruisstraat, en aan het andere uiterste van de projectzone, van aan het kruispunt van Gellenberg tot aan de gemeentegrens. Tussen het fietspad en de rijweg voor auto’s komt er een strook van ongeveer een meter breed. 

 

Zone 2 (groen): busbaan 

Tussen de kruispunten van de Stenenkruisstraat/Geestbeekweg en Geestbeek/Melkerijstraat komt er een busbaan, een rijstrook enkel voorzien voor het openbaar vervoer. Die moet ervoor zorgen dat de bus op de drukke momenten de file kan voorbijrijden, zodat hij stipt rijdt. De Vlaamse overheid wil immers meer mensen overtuigen om de bus te nemen i.p.v. de auto, door van de bus een betrouwbaar alternatief te maken. 

Slimme verkeerslichten op het kruispunt Geestbeek / Melkerijstraat zullen het autoverkeer bij grote verkeersdrukte druppelsgewijs aan door laten rijden, zodat er file staat op het stuk van de Staatsbaan waar de busbaan ligt en niet verderop in het centrum van Sint-Bernard. Zonder deze “doseerlichten” zou de busbaan geen zin hebben, want dan zou er - zich zoals in de huidige situatie - file vormen in het centrum van SInt-Bernard - en dan zou de bus mee moeten aanschuiven.   

 

Zone 3 (donkerblauw): het centrum van Sint-Bernard 

In het centrum van Sint-Bernard wordt er een snelheidsbeperking van 50 km/u ingevoerd (vandaag is het nog een zone 70).  

 

Geen trajectcontrole

Enkele jaren geleden was er nog sprake van de implementatie van trajectcontrole op de Staatsbaan. Dat plan is definitief van de baan, nu Wegen en Verkeer in samenspraak met het gemeentebestuur van Lubbeek beslist heeft om de weg opnieuw in te delen en de maximumsnelheid in het centrum van Sint-Bernard te verlagen van 70 naar 50 km/u. Door dat verschil in de snelheidsbeperking is het niet mogelijk om bovenop de infrastructurele aanpassingen ook trajectcontrole te implementeren - dat heeft enkel zin als over het volledige traject dezelfde snelheidsbeperking geldt. 

 

Dertien “haltehavens” worden volwaardige bushaltes 

Vandaag stopt langs de Staatsbaan de bus nog op dertien plaatsen op een “haltehaven” naast de rijweg. In de situatie na de werken komen er daar uitstulpende haltes. Wat inhoudt dat de bus op de rijweg stopt en - belangrijk voor het comfort van de reiziger - dat er plaats vrijkomt (een “uitstulping”) waar we een bushokje kunnen bouwen. Waar mogelijk wordt de bushalte ook verhoogd, wat het opstappen comfortabeler maakt. Een ander voordeel van een uitstulpende halte is dat de bus niet hoeft uit te wijken om te stoppen, en daardoor tijd wint.

Bushalte Sint-Bernard Lubbeek N2

Een voorbeeld van een “uitstulpende” bushalte op de Staatsbaan in Sint-Bernard. (© Google Maps)