Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanpassingen voor meer verkeersveiligheid en vlotter openbaar vervoer op de Diestsesteenweg/Staatsbaan

Fasering

Fasering

Datum

Status

Beëindigd

Plaats

Weg

N2

Fasering van de werken

Fase 1 (voorjaar 2020 - begin augustus 2021)

  • Wat? Een aannemer vervangt eerst de beschadigde betonplaten. 

 

Fase 2 (9 augustus - eind augustus 2021)

  • Wat?
    • De aannemer start met het wegwerken van oneffenheden in het wegdek. Dat gebeurt door het beton 'fijn te frezen'. Dit houdt in dat het bovenste laagje beton fijngestampt wordt met een freesmachine.
    • Daarna brengt de aannemer  nieuwe markeringen aan, zodat de rijweg een nieuwe indeling krijgt. We maken daarbij van de gelegenheid gebruik om - waar dat mogelijk is - de fietspaden en de strook tussen het fietspad en de rijweg te verbreden. In de praktijk betekent dit dat op lange stukken de middelste rijstrook voor de auto’s - die sowieso al weinig gebruikt wordt - verdwijnt. Op de plaatsen waar deze middelste rijstrook dienst doet als afslagstrook wordt het fietspad niet verbreed. 

 

Fase 3 (september 2021 - voorjaar 2022)

  • Wat?
    • De aannemer zal vijf nieuwe, veilige oversteekplaatsen aanleggen.
    • Dertien bushaltes worden vernieuwd.
    • Aan het kruispunt van de Melkerijstraat plaatsen we verkeerslichten en leggen, we een bijkomend stukje busbaan aan, zodat de bussen voortaan vlotter kunnen rijden.