Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg keerpunt op kruising Omleiding met Mechelsesteenweg

Ontwerp

Ontwerp

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

N26

Het ontwerp 

De kruising van de Mechelsesteenweg met de Omleiding (N26) wordt heraangelegd als een keerpunt in de vorm van een ovonde (een ovale rotonde). Zo ziet het ontwerp er uit: 

  1. We leggen een keerpunt met voorsorteerstroken aan voor de wagens die willen keren. Voor en achter het keerpunt komen veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.
    1. Wie van de Mechelsesteenweg via Omleiding naar centrum Herent wil rijden, rijdt de ovonde op en keert op een veilige manier op het keerpunt. 
    2. Verkeer op Omleiding heeft steeds voorrang. Bestuurders die het keerpunt oprijden en willen keren moeten dus voorrang geven om de veiligheid te garanderen, wie rechtdoor wil kan vlot doorrijden.
  2. Ten zuiden van het keerpunt leggen we boordstenen aan die het verkeer ontmoedigen om over het fietspad te rijden. De boordsteen  is wel overrijdbaar voor hulpdiensten, zodat zij nog steeds aan de woningen kunnen rijden. 
  3. Een nieuwe bijzonder overrijdbare bedding voor bussen richting Herent van 200 meter, van aan de spoorweg tot aan het kruispunt, zorgt voor vlotter openbaar vervoer. De bus rijdt waar het verkeer vandaag rijdt en de huidige parkeerstrook wordt omgevormd tot rijweg. Een groene berm scheidt de woningen van de weg.
    1. De goede doorstroming van bussen levert meerdere voordelen op. Het zorgt voor een vlotte rit, stipte bussen en meer comfort voor de reizigers. Vanaf januari 2025 zullen de volgende buslijnen Omleiding gebruiken: Lijn 20 (vandaag Lijn 285) en Lijn 21 (vandaag Lijn 284), die samen vanaf Herent elke 15 minuten rijden, en de nieuwe Lijn 206, die tijdens de spitsuren om de 30 minuten rijdt.
    2. De Mechelsesteenweg is een belangrijk traject tussen stedelijke kernen met een hoge vraag naar openbaar vervoer. Hier biedt De Lijn een frequente en betrouwbare busdienst, die snelle verbindingen en goede overstapmogelijkheden garandeert. Zo beschikken reizigers ook over een overzichtelijk en duidelijk vervoerssysteem.
    3. De aanleg van de bijzonder overrijdbare bedding is essentieel voor een betrouwbare en efficiënte dienstverlening op deze belangrijke route. Zo kunnen reizigers rekenen op stiptere bussen, wat het openbaar vervoer aantrekkelijker maakt als alternatief voor de auto.
  4. De huidige parkeerstrook ter hoogte van huisnummers 246 - 238 richten we opnieuw in. Om conflicten met dwarsende wagens over het fietspad te vermijden, wordt de strook met parkeerplaatsen waar in de huidige situatie buurtbewoners dwarsparkeren afgesloten voor autoverkeer. Daar kan je na de werken dus niet meer parkeren. Over het algemeen is ernaar gestreefd om toch nog zoveel mogelijk parkeerplaatsen te behouden. 
  5. De oversteekplaats en wachtruimte ter hoogte van de Lukoil wordt groot en breed genoeg aangelegd zodat ook buitenmaatse fietsen hier comfortabel kunnen wachten en oversteken.
  6. Fietsers en voetgangers die vanuit de Veldstraat komen, kunnen vlot tot aan de oversteekplaatsen, door een trap en een hellend fietspad. De trap krijgt bovendien een fietsgoot.
  7. De bushaltes aan het keerpunt worden heraangelegd en krijgen een verhoogd perron, zodat iedereen comfortabel op de bus kan stappen. 

De bijzonder overrijdbare bedding of BOB wordt aangeduid met één of twee brede witte doorlopende strepen of dambordmarkeringen bestaande uit witte vierkanten. De BOB dient enkel voor openbaar vervoer en prioritaire voertuigen bij dringende opdracht. Andere voertuigen mogen de BOB niet gebruiken. Je mag een BOB enkel dwarsen op een kruispunt of om een eigendom te verlaten/bereiken. Je mag er ook gebruik van maken om langs een hindernis op de rijbaan te rijden. Stilstaan en parkeren zijn verboden. De regels zijn dus strikter dan voor een busstrook waar andere voertuigen deze wel mogen gebruiken om aan een volgend kruispunt rechtsaf te slaan.