Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanleg keerpunt op kruising Omleiding met Mechelsesteenweg

Ontwerp

Ontwerp

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

N26

Ontwerp in een notendop

De zuidelijke aansluiting van de Omleiding (N26) op de Mechelsesteenweg wordt omgevormd tot een ovonde, een ovale rotonde. Die zorgt voor vlotter en veiliger verkeer voor auto’s, fietsers, voetgangers en openbaar vervoer.

  1. We leggen een ovonde aan, een ovale rotonde. Zo wordt de circulatie efficiënter en veiliger. Bestuurders die willen keren, moeten altijd voorrang verlenen. Zo kan het verkeer op de Omleiding vlot doorrijden.
  2. Voor en achter het keerpunt komen veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. De oversteekplaatsen maken we ruim genoeg voor bijvoorbeeld bak- en cargofietsen.
  3. Boordstenen langs de rijweg zorgen ervoor dat bestuurders niet over het fietspad rijden. De boordstenen zijn wel overrijdbaar voor hulpdiensten.
  4. Er komt een nieuwe bijzonder overrijdbare bedding (BOB) van de spoorweg tot net voor de ovonde. De BOB is een bedding waar enkel bussen over mogen rijden, geen auto’s. Zo rijden de bussen vlotter en stipter.
  5. We richten de parkeerstrook aan de huisnummers 246 tot 238 opnieuw in. Hier kan je in de toekomst niet langer dwars parkeren. Zo vermijden we gevaarlijke situaties met auto’s die over het fietspad rijden. We behouden enkele parkeerplaatsen waar bewoners achter elkaar kunnen parkeren.
  6. We zorgen ervoor dat fietsers en voetgangers uit de Veldstraat vlot aan de oversteekplaatsen geraken. Er komt een trap met fietsgoot en een hellend fietspad.
  7. We vernieuwen de bushaltes. Ze krijgen een verhoogd perron, zodat je ook met een rolstoel of kinderwagen de bus kan nemen.

De bijzonder overrijdbare bedding of BOB wordt aangeduid met één of twee brede witte doorlopende strepen of dambordmarkeringen bestaande uit witte vierkanten. De BOB dient enkel voor openbaar vervoer en prioritaire voertuigen bij dringende opdracht. Andere voertuigen mogen de BOB niet gebruiken. Je mag een BOB enkel dwarsen op een kruispunt of om een eigendom te verlaten/bereiken. Je mag er ook gebruik van maken om langs een hindernis op de rijbaan te rijden. Stilstaan en parkeren zijn verboden. De regels zijn dus strikter dan voor een busstrook waar andere voertuigen deze wel mogen gebruiken om aan een volgend kruispunt rechtsaf te slaan.

Beter waterbeheer

Wegen en Verkeer pakt het waterbeheer in de projectzone grondig aan. Dat gebeurt allemaal volgens moderne richtlijnen, met als bedoeling het regenwater zoveel mogelijk in de bodem op te vangen:

  • Het parkeerplein langs de Mechelsesteenweg krijgt een nieuwe, waterdoorlatende verharding. Zo loopt regenwater niet meteen naar de riolering, maar infiltreert het eerst in de bodem. 
  • Onder het parkeerplein komen grote, poreuze betonnen buizen. Bij een hevige regenbui vangen die buizen het overtollige grondwater op, zodat het daarna traag kan wegsijpelen. 
  • We vernieuwen de grachten aan beide kanten van de Omleiding. Tussen de nieuwe ovonde en de spoorwegbrug plaatsen we tussenschotten in de grachten zodat het water langer wordt vastgehouden voor het wegstroomt.