Actuele hinder
Actuele hinder
Hinder voor fietsers
Gedurende de volledige duur van de werken gelden volgende verkeerssituaties voor fietsers:
- Fietsers kunnen veilig oversteken aan het kruispunt met de Bijlokstraat.
- Fietsers richting Mechelen volgen de omleiding via de Veldstraat.
- Richting Leuven rijden fietsers via de Schaffenkantstraat en Rijweg.
Klik op de afbeelding om te vergroten
Hinder voor gemotoriseerd verkeer
Fase 1: 31 maart - najaar 2025
Tijdens fase 1 van de werken gebruiken we tijdelijke verkeerslichten en verandert de verkeerssituatie aan het kruispunt:
- Richting Mechelen:
- Enkel bussen mogen links afslaan naar Herent. Zo verbeteren we tijdens de werken de doorstroming.
- Lokaal verkeer naar Herent rijdt via noordelijke rotonde van Omleiding (N26) Herent binnen.
- Richting Leuven: het verkeer kan rechts afslaan om Herent in te rijden.
- Komende van Herent: het verkeer kan op het kruispunt zowel naar Leuven als Mechelen afslaan.
Bewoners die hun voertuig normaal op het plein parkeren, moeten tijdens fase 1 hun wagen elders parkeren.
Klik op de afbeelding om te vergroten
De verkeerssituatie na de zomer bespreken we momenteel met de lokale politie en de gemeente Herent. Zodra we meer info hebben, laten we dit weten via onze website.
Verkeerssituatie Bijlokstraat
Tijdens de werken geldt er een gewijzigde verkeerssituatie aan het kruispunt van de Omleiding met de Bijlokstraat en aan het kruispunt van de Omleiding met de (oude) Mechelsesteenweg. Op het kruispunt met de (oude) Mechelsesteenweg zijn tijdelijke verkeerslichten aangebracht. Van aan het kruispunt met de Bijlokstraat tot aan de spoorwegbrug op de Omleiding geldt ook een snelheidslimiet van 30 km/u. De vaste verkeerslichten aan de Bijlokstraat staan op oranje knipperlicht. Dat is nodig omdat ze technisch niet afgestemd kunnen worden op de tijdelijke lichten aan het kruispunt met de (oude) Mechelsesteenweg.
Daarnaast, in een situatie waar beide lichten ‘normaal’ werken (met rood, oranje en groen), ontstaat er een risico op opstoppingen tussen de twee sets verkeerslichten. Vooral verkeer op de N26 richting Mechelen zou hierdoor opstroppen, wat filevorming tot aan het op- en afrittencomplex van de E314 in Herent veroorzaakt. Net daar deden zich in het verleden al dodelijke ongevallen met fietsers voor. De fileopbouw zou zich zelfs door kunnen trekken tot ver op de E314. Door de vaste lichten op knipperstand te zetten, verbeteren we de doorstroming en vermijden we gevaarlijke situaties.
In de afgelopen periode heeft het Agentschap Wegen en Verkeer samen met de politiezone en de gemeente gekeken naar maatregelen om de verkeerssituatie voor fietsers en voetgangers zo veilig mogelijk te maken. Er werden extra borden geplaatst om de situatie te verduidelijken en de politie handhaaft extra op de naleving van de snelheidslimiet van 30 km/u door permanente snelheidscontroles.
In een situatie waarin de lichten oranje knipperen, nemen de vaste verkeersborden en de wegsignalisatie over. Automobilisten moeten dus remmen aan het zebrapad om voetgangers over te laten steken. Fietsers hebben geen voorrang, voetgangers wel. Het staat fietsers vrij om af te stappen en te voet over te steken. Dan hebben zij voorrang en moeten wagens stoppen.