Heropbouw Dijlebrug mogelijk vanaf september 2023
Sinds vrijdag 9 juni kunnen aannemers zich kandidaat stellen voor de heropbouw van de Dijlebrug op de Provinciebaan in Rotselaar. De omgevingsvergunning kreeg een gunstig advies. De werken starten in september, zoals eerder aangekondigd. De 70 jaar oude Dijlebrug wordt in september afgebroken en vervangen door een totaal nieuw concept. Tegelijk worden de fietspaden, de riolering en de rijweg tot aan het kruispunt met de Haachtsesteenweg mee heringericht.
Op initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters is er begin deze legislatuur een versnelling ingezet voor het herstellen en vernieuwen van de kunstwerken (o.a. onze bruggen, tunnels,…) in Vlaanderen. Er is een ouderdomspiek die ervoor zorgt dat een aantal bruggen op korte termijn volledig vernieuwd moet worden.
Vlaams minister Lydia Peeters: “Het wegwerken van de onderhoudsachterstand bij onze kunstwerken vormt een grote prioriteit. Om die achterstand efficiënt weg te werken, volgen we een plan van aanpak 2020-2030 waarvoor deze legislatuur een bedrag van 1,6 miljard euro wordt uitgetrokken om te voorzien in renovatie, onderhoud en modernisering. Om een versnelling hoger te schakelen, lanceerde ik het vervanging- en renovatieprogramma ‘OverBruggen’. De bruggen in de slechte toestand zoals de Dijlebrug, op de zogenaamde Lijst Prioritaire Kunstwerken (LPK) vormen daar een belangrijk onderdeel van. Door de renovatie van de Dijlebrug werken we weer een brug van de LPK-lijst weg, en bouwen we de onderhoudsachterstand verder af.”
Nieuwe brug van 28 meter lang
De Dijlebrug wordt met 28 meter twee keer zo lang als vandaag. Het brugdek zelf is opgebouwd uit 11 liggers in voorgespannen beton met 2 midden- en einddwarsdragers.
Dat brugdek rust op twee landhoofden aan de oevers die elk op zich ondersteund worden door een palenrij. Aan één kant is er een platform om later de brug makkelijk te kunnen inspecteren. Aan de andere kant onder de brug komt een faunapassage voor grotere dieren.
> Bekijk hier de brug in 3D-model
Nieuwe Dijlebrug gaat op in Hagelands landschap naast VEN-gebied
Binnen het nieuwe concept van de brug krijgt de Dijle haar natuurlijke loop terug. Dat komt omdat de brug niet meer in het water zal rusten, maar op de flank van de oever. De brug zal daardoor vanop de oevers licht naar beneden hellen, over De Dijle. De leuningen van de brug worden ook aan de natuurlijke omgeving aangepast.
Een faunapassage van een 2-tal meter hoog wordt onder de brug voorzien, zodat onder andere reeën en herten uit het VEN-gebied veilig kunnen oversteken. De brug wordt daarom bewust wat hoger aangelegd, zodat de passage grotendeels droog blijft. Een ander voordeel daarvan is dat de brug bij aanhoudende en hevige regenval niet onder water komt te staan.
Deel herinrichting Provinciebaan meegenomen in project Dijlebrug
Zoals eerder aangekondigd, zal de Provinciebaan tijdens de volledige duur van de werken volledig afgesloten worden ter hoogte van de Dijlebrug. Dat zal significante verkeershinder met zich meebrengen. Bovendien kan er enkel gewerkt worden buiten de zomerperiode door het naburige Rock Werchter festival. Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt daarom van de gelegenheid gebruik om ook het stuk van de Provinciebaan tussen de Dijlebrug en de Haachtsesteenweg opnieuw in te richten. Zo ondervindt het verkeer geen twee keer hinder. Op het - 450 meter lange - stuk van de Provinciebaan komt er gescheiden riolering onder de rijweg, veilige fietspaden en een verlichte fietsoversteekplaats. Voor de vele schoolkinderen die hier dagelijks met de fiets passeren zal de verkeersveiligheid dus sterk verbeteren.
Verschillende werven in de omgeving
De voorbije maanden was er veelvuldig overleg tussen Wegen en Verkeer, de betrokken gemeenten en de politiezones om de exacte omleidingsroutes te bepalen. Die liggen vandaag al grotendeels vast. Omwonenden krijgen voor de start van de werken tijdig een bewonersbrief in de bus met praktische info over de werken.
Er zijn de volgende maanden en jaren veel wegenwerken in de regio gepland - niet alleen door Wegen en Verkeer, maar ook door Infrabel, Aquafin en de gemeenten Rotselaar, Keerbergen en Haacht. Twee werven van Wegen en Verkeer zijn door aanslepende onteigeningsprocedures of omwille van een teveel aan andere wegenwerken in de regio, in samenspraak met de gemeente Rotselaar en Haacht, verplaatst naar een ander moment: