Overslaan en naar de inhoud gaan

Zuidoostelijke Omleidingsweg - fase 3

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Provincie

Weg

N79

De komende jaren worden omleidingswegen gerealiseerd in Tongeren om het doorgaand en zwaar verkeer weg te houden uit het centrum, de Wallen (R72) en de stationsomgeving. Zo ontstaat er meer ruimte voor de fiets en groen. De toekomstige Zuidoostelijke Omleidingsweg (ZO) gaat de Maastrichtersteenweg en industriezone Overhaam en de Luikersteenweg op termijn verbinden. In april 2025 starten de werken voor een nieuwe tunnel onder de spoorweg. 

Wat en waarom?

Verbinding tussen Maastrichtersteenweg en Luikersteenweg via Overhaem

In april 2025 start het eerste puzzelstuk van de Zuidoostelijke Omleidingsweg (ZO): een nieuwe tunnel onder de spoorweg. Midden november 2025 krijgt de tunnel zijn plek onder het spoor. 

Op termijn volgen de andere puzzelstukken van de ZO. 

De Zuidoostelijke Omleidingsweg in kaart. Klik op de kaart om te vergroten.

Waarom komt er een omleidingsweg?

  • Om het vrachtverkeer te weren dat nu in het centrum, over de Wallen en de stationsomgeving passeert.
  • Om voor meer leefbaarheid op de Wijkstraat, Dijk en Leopoldwal te zorgen.
  • Om voor een vlottere zachteverbinding te zorgen tussen de omliggende wijken achter het station en De Kevie met het centrum voor fietsers en voetgangers. 
  • Omdat de huidige tunnel onder het spoor, waar het verkeer de stad inrijdt, in de toekomst autovrij is.

Overzicht omleidingswegen in Tongeren

De omleidingswegen rond Tongeren. Klik op de kaart om te vergroten.

Timing en impact

Een nieuwe tunnel onder het spoor

De werken aan de nieuwe tunnel starten in april 2025 en duren tot eind november 2025. Het bouwproces van de tunnel verloopt in drie grote stappen. 

1. Waterdichte kuip - april 2025
  • Om de tunnel te realiseren, is droge ondergrond nodig. 
  • Daarom plaatsen we eerst wanden die een dam vormen tegen het grondwater. 
  • Zo ontstaat een waterdichte kuip waarin we de tunnel bouwen. 
2. Bemaling - mei 2025
  • Om de grondwaterstand te verlagen, bemalen we. 
    • We pompen plaatselijk water weg en brengen het elders terug in de bodem. 
  • De werkwijze verloopt volgens het Milieu Effectenrapport (MER). 
    • Dat onderzoekt de impact van het project op de mens en de omgeving, en welke maatregelen nodig zijn om deze te beperken. 
  • Het doel blijft om het grondwaterpeil zo min mogelijk te verstoren en dus ook de impact op de omgeving minimaal te houden.
3. Bouw van de tunnel - juni > november 2025
  • Vanaf juni graven we de plaats van de eigenlijke tunnel uit
  • Tegelijk bouwen we de tunnel naast het spoor, zonder hinder voor het treinverkeer. 
  • Tussen 10 en 17 november 2025 schuiven we de tunnel op zijn locatie. Dan is het treinverkeer volledig onderbroken. 

De werken zijn een echt huzarenstuk qua timing. Tijdens de werken zou er geen invloed op het treinverkeer mogen zijn. Wanneer we de tunnel inschuiven, is die er wel en zal het treinverkeer één week onderbroken zijn.