Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Verkeersveiligheid
Komen er, behalve aan de Dorpsstraat nergens anders verkeerslichten?
Alleen aan het kruispunt met de Dorpsstraat worden verkeerslichten voorzien, elders komen er hoofdzakelijk keerpunten. Er zijn ook 5 fietsoversteekplaatsen voorzien waar fietsers in 2 tijden kunnen oversteken. Het ontwerp van het kruispunt met de Slakkenstraat wordt ook overgenomen aan de aansluiting van de Koppelstraat. Dat betekent een wegversmalling naar 1 rijstrook en een fietsoversteekplaats. Het kruispunt met de Geverslaan wordt ingericht met rechts-in, rechts-uit-principe.
Kunnen de fietsoversteekplaatsen beveiligd worden met een "dranghek" zoals er gekomen zijn vlak na de rode lichten van Dilsen centrum en vlak voor het kruispunt van Elen?
De fietsoversteken worden inderdaad beveiligd met omegabeugels langs de randen. Zo ontstaat er een sas op het middeneiland, waardoor fietsers er veilig in twee keren de gewestweg kunnen oversteken.
Welke verlichting komt er?
De kruispunten en de nieuwe fietsoversteekpunten krijgen verlichting in functie van de nieuwe wegenis met accentverlichting. De andere bestaande verlichtingspalen langs de N78 worden voorzien van LED-armaturen. Ook bij de bushaltes is verlichting voorzien.
Worden er ook voetpaden aangelegd?
Aan de kruispunten komen voetpaden. Verder zijn niet overal voetpaden voorzien omdat de projectzone buiten de bebouwde kom ligt. Daar mogen voetgangers de fietspaden gebruiken, volgens de verkeerswetgeving.
Wat wordt er ter hoogte van school IMK (Dorpsstraat) op de middenberm voorzien om het oversteken van scholieren onmogelijk te maken?
We gaan het willekeurig oversteken daar inderdaad onmogelijk maken. Daarom gaan we er een obstakel voorzien op de middenberm. Wat dat precies zal inhouden, wordt nog verder met de stad besproken.
De afslag Slakkenstraat heeft een versmalling en veroorzaakt op dit vak onveilige situaties. Omdat auto’s dan nog half op de Rijksweg staan. Kunnen deze niet ruimer gemaakt worden?
De breedte van de middengeleider wordt daar voorzien op 6,5m. Dat zou ruim voldoende moeten zijn om een personenwagen op te stellen.
Wat gebeurt er met de verlichtingspalen? Er zijn er wel die erg ongelukkig staan... kan er een aanvraag ingediend worden om die specifieke palen te verplaatsen?
Er kan bij Fluvius een aanvraag worden ingediend. Indien de beheerder geen legitieme reden ziet voor verplaatsing, komen de kosten ervan wel ten laste van de aanvrager.
Ontwerp
Waarom zijn deze werken nodig?
AWV zet in op verkeersveiligheid. Daarom wordt de middenberm gesloten waar dat nog niet het geval is, zodat de gevaarlijke linksafbeweging onmogelijk wordt. Daarnaast zet AWV in op veilige en comfortabele fietsinfrastructuur en optimaliseren van die infrastructuur. Zo willen we het fietsgebruik stimuleren voor personenvervoer. Dat is een beleidskeuze. We zijn ervan overtuigd dat de algemene verkeersveiligheid voor alle weggebruikers sterk zal verbeteren, door deze vernieuwingen.
De pechstroken verdwijnen. Hoe kunnen we nog veilig in- en uitrijden op onze opritten?
Bij de oprit inrijden, is rustig afremmen met richtingaanwijzer, en afdraaien de boodschap. Bij de oprit uitrijden zal er beter zicht zijn op de fietsers met de enkelrichtingfietspaden. Ook het aankomend verkeer zal beter zichtbaar zijn door de bredere tussenberm plus het fietspad. Vooruit de Rijksweg oprijden is uiteraard veiliger en geniet de voorkeur. Dat vraagt uiteraard een gewenningsperiode en aanpassing.
Wat gebeurt er in geval van autopanne zonder pechstrook?
Dan gelden de regels zoals op andere wegen: probeer de wagen op een veilige plek te parkeren (inrit, parking winkel…). Indien dit niet lukt, plaats dan de gevarendriehoek en breng jezelf in veiligheid.
Blijven de breedtes van de opritten gehandhaafd?
We bekijken dit in functie van de situatie, rekening houdend met de geldende regelgeving voor alle gewestwegen in Vlaanderen. Voor woningen zijn de inritten 4,5 meter breed. Handelszaken mogen beschikken over 5 of 7 meter, afhankelijk van hun activiteit. De vergunde toestand van de opritten wordt toegepast.
We gaan pragmatisch om met de situatie ter plekke indien er bepaalde meldingen binnenkomen.
Parkeerstroken
Waar komen parkeerstroken?
De parkeerplaatsen zijn zo optimaal mogelijk ingetekend over het hele traject, zonder bijkomende onteigeningen. De parkeervakken zijn zichtbaar op de plannen. Die kan u hier raadplegen.
Zijn parkeerplaatsen voorzien voor leveringen?
De bedoeling is om ruimte op het eigen terrein te voorzien voor leveringen. Indien niet mogelijk, dan is laden en lossen toegestaan op de rijweg en/of op een busstrook. Stationeren op het fietspad mag nooit.
Zijn parkeerplaatsen voorzien voor mensen met een beperkte mobiliteit?
Die zijn momenteel niet voorzien. Wie hiervoor een aanvraag wilt indienen, kan een vergunning aanvragen bij de stad.
Zijn parkeerplaatsen voorzien voor elektrische laadpunten?
Die zijn momenteel nog niet voorzien. Wel is een Hoppinpunt voorzien aan de Dorpsstraat. Dat is een vervoersknooppunt waar parkeermogelijkheden zijn voor verschillende personenwagens en fietsen. Tegelijk worden verschillende vervoersmogelijkheden (bus, deelfiets...) aangeboden door onder meer deelsystemen, waardoor reizigers met het geschikte vervoermiddel een verplaatsing kunnen maken.
Via deze website kan een elektrische laadpaal aangevraagd worden.
Kruispunten
Waarom wijzigt het kruispunt Rachels tot een ovonde?
De middenberm van de Rijksweg krijgt overal een betonnen opkant van 15 cm hoog en is daardoor niet meer overrijdbaar. Automobilisten moeten op regelmatige afstanden kunnen keren. Daar zijn keerpunten beter voor geschikt dan kruispunten met verkeerslichten.
Het verkeer uit de zijstraten van Rachels is beperkt. Een keerpunt kan de doorstroming nog optimaliseren ten opzichte van een kruispunt.
Aan het kruispunt met de Dorpsstraat gebeuren de meeste keerbewegingen. Waarom komt daar geen rotonde?
Die optie is bekeken, maar voor deze verkeersintensiteiten zou een zeer grote rotonde met extra onteigeningen nodig zijn. Een oplossing met verkeerslichten is hier zeer geschikt voor een vlotte en veilige verkeersafwikkeling.
Verhindert een verhoogde middenberm de hulpdiensten niet om snel ter plekke te zijn?
Op elke ± 500 meter bevindt zich een keerpunt dat ziekenwagens en politie kunnen gebruiken. Brandweerwagens kunnen over de middenberm rijden.
Groene bermen
Wie doet het onderhoud van de groene bermen?
AWV heeft onderhoudscontracten met aannemers voor het onderhoud van groenbermen langs gewestwegen.
Zijn extra bomen voorzien?
Waar ruimte is, voorzien we bomen. Dat zal niet het geval zijn in de groenstroken tussen de rijweg en het fietspad omdat die zone maximum 2 meter breed is. Aan het kruispunt met de Nieuwstraat komen bijvoorbeeld wel nieuwe bomen.
Verdwijnen bestaande bomen?
Enkele bomen verdwijnen inderdaad in functie van de nutsleidingen en de fietspaden.
Bushaltes
Waarom wordt de bushalte Rachels verplaatst?
De haltes aan beide kanten van de Rijksweg komen dichterbij het kruispunt te liggen waardoor voetgangers sneller gaan oversteken aan het zebrapad van het kruispunt.
Aan bushalte Rachels is richting Maaseik een parkeerstrook voorzien, maar niet richting Maasmechelen. Gaat de bus op het fietspad stoppen?
Op het keerpunt is er slechts 1 rijstrook beschikbaar. Omdat de bushalte zich vlak na het keerpunt bevindt, kan de bus de ‘rechterrijstrook’ gebruiken om de halte te bedienen. Het doorgaand verkeer kan links rijden. Dat wordt zo aangebracht door de wegmarkeringen. Op die manier is er dus ook geen extra inname nodig voor aanleg van een bushaven.
Waarom verdwijnt bushalte Broek en wat komt er in de plaats?
De Vervoerregio Limburg stelde een nieuw Openbaar Vervoersplan op, waarin over de ganse provincie een groot aantal bushaltes verdwijnen. De haltes die behouden blijven kunnen zo beter worden ingericht en frequenter worden bediend. De bushaltes Broek worden zo ook opgeheven. De dichtstbijzijnde haltes vormen het alternatief.
Uitvoering werken
Wordt er op voorhand een plaatsbeschrijving voorzien bij de woningen in de werfzone?
De aangestelde aannemer is juridisch verantwoordelijk voor een voorzichtige uitvoering van de werken. Daarvoor dient deze ook de nodige verzekeringen af te sluiten. Het zou kunnen dat daarbij een plaatsbeschrijving wordt voorzien. Bij vragen hierover kan men voor aanvang van de werken terecht bij de Omgevingsmanager van het project.
Wanneer starten de werken?
Voordat de werken kunnen starten, moeten nog enkele stappen genomen worden. Sinds 14 september 2022 is een onafhankelijke onderhandelaar aan de slag om de grondverwervingen met de eigenaren te bespreken. AWV dient in het najaar 2022 ook de omgevingsvergunningsaanvraag in. Hierna volgt het openbaar onderzoek. De start van de werken is ten vroegste voorzien voor het voorjaar van 2023.
Hoe worden de werken uitgevoerd?
We gaan de werken in verschillende fases indelen om de hinder zo veel mogelijk te milderen. Zowel vooraf als tijdens de werken gaan we zo helder mogelijk communiceren om de omwonenden op de hoogte te brengen waaraan ze zich mogen verwachten. De werken zullen ongeveer 24 maanden duren.
Worden we geïnformeerd als er tijdens de nutswerken tijdelijk geen internet is?
Dat is uiteraard de bedoeling. De nutsmaatschappijen zijn verantwoordelijk om de aangelanden daarover tijdig te berichten.
Worden we geïnformeerd als onze oprit niet meer bereikbaar is?
Dat is uiteraard de bedoeling. De aannemer is verantwoordelijk om de aangelanden daarover tijdig te berichten via bewonersbrieven in de bus.
Daarnaast kunnen jullie beroep doen op onze Omgevingsmanager. Zij is de tussenpersoon tussen de bewoners en het bouwteam. Jullie kunnen er terecht voor vragen over omleiding, bereikbaarheid… Zeker ook de handelaars kunnen beroep doen op de tussenkomst van de Omgevingsmanager.
Andere vragen
Hoe is het idee ontstaan om fietsverkeer veiliger te maken?
De Vlaamse Overheid zet in gans Vlaanderen in op een veilige en comfortabele infrastructuur, om zo meer mensen op de fiets te krijgen. Ook de N78 Lanklaar is op het investeringsprogramma van de minister gekomen.
Is de aangepaste weg reeds compatibel voor de snelle trambus?
Het huidige traject van de trambus heeft als eindhalte Maasmechelen Village/Terhills.