Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden en veilige kruispunten op Rijksweg in Lanklaar
Algemeen Overzicht
Start werken: dinsdag 22 april 2025
Dinsdag 22 april 2025 start AWV met de wegenwerken op de Rijksweg (N78).
We werken tussen de turborotonde en het IMK. Die zone is opgedeeld in 2 fases:
- rijrichting Maasmechelen (kant even huisnummers) - tot half september 2025
- rijrichting Dilsen (kant oneven huisnummers) - van half september 2025 tot eind januari 2026
Later schuiven de werken op naar het kruispunt met de Dorpsstraat (N748).
Bekijk via deze link een informatievideo over de werken.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat de Rijksweg (N78) in Lanklaar herinrichten tussen de turborotonde met de Boslaan en het kruispunt Rachels. Het traject wordt verkeerveiliger gemaakt door: vrijliggende enkelrichtingsfietspaden aan te leggen, de middenberm te sluiten en verschillende fietsoversteekpunten te voorzien. Zeven kruispunten worden geoptimaliseerd met het oog op minder conflicten. Het hele project wordt in verschillende zones en over meerdere jaren uitgevoerd.
Wat en waarom?
Situering en context
Het projectgebied op de Rijksweg (N78) loopt over zo'n 3 kilometer tussen de turborotonde met de Boslaan (N75) tot de zone vanaf de bushalte voor het kruispunt Rachels.
De huidige weginrichting is onvoldoende uitgerust voor veilig fietsverkeer en een vlotte doorstroming. De fietspaden zijn aanliggend, gelijkvloers en onvoldoende breed. Het rechtlijnige profiel van de rijweg zet aan tot te hoge snelheden. Sommige kruispunten zijn niet overzichtelijk en werken gevaarlijke oversteekbewegingen in de hand.

Rijksweg van de toekomst
Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden en oversteekpunten
De vernieuwing van de N78 beoogt vooral meer fietsveiligheid door de aanleg van een volwaardige fietsinfrastructuur.
- Aan beide kanten van de Rijksweg komen vrijliggende enkelrichtingsfietspaden in asfalt van 2 meter breed.
- Tussen de rijweg en het fietspad ligt een groene tussenberm.
- Op belangrijke kruispunten komen veilige fietsoversteekplaatsen met een middenberm om in 2 tijden over te steken.
Middenberm sluiten, rijstroken blijven behouden
Het wegprofiel van de Rijksweg met 2 rijstroken in elke rijrichting blijft behouden.
- De rijstrookbreedte bedraagt 3,10 meter.
- Waar dat nog niet het geval was, komt er een opstaande, niet-overrijdbare middenberm om gevaarlijke oversteekbewegingen te vermijden.
- De huidige pechstrook verdwijnt in functie van de groenstrook en vrijliggende fietspaden.
Kruispunten herinrichten en optimaliseren
In het projectgebied worden 7 kruispunten heringericht die moeten zorgen voor veiliger verkeer door minder potentiële conflicten voor alle weggebruikers.
- 2 van die kruispunten zijn die ter hoogte van Rachels en de Dorpsstraat.
- Het kruispunt Rachels wordt omgevormd tot een ovale keerbeweging zonder verkeerslichten.
- Aan weerskanten komen 2 fietsoversteekplaatsen via een ruim middeneiland die aansluiten op de vernieuwde fietspaden.
- De bushalte voor het busverkeer naar Maasmechelen schuift meer op richting het kruispunt.
- Het kruispunt Rachels wordt omgevormd tot een ovale keerbeweging zonder verkeerslichten.
- Aan de Dorpsstraat blijven de verkeerslichten behouden.
- Er komen veilige fietspaden en een extra grote bushalte aan de middelbare school IMK Lanklaar.
- De linksafslagstrook van Dilsen naar Stokkem wordt ook verlengd.
De andere kruispunten of zijstraten die worden heringericht of geoptimaliseerd zijn de Slakkenstraat, Groenstraat, Geverslaan, Koppelstraat, Nieuwstraat, Kruisstraat, Kersenweg en de aansluiting met het ondernemerspark Soerveld.
Op het hele tracé worden waar mogelijk langsparkeerplaatsen voorzien, telkens afwisselend aan één zijde van de weg.
Hoppinpunt
Vlakbij school IMK komt een Hoppinpunt. Dat is een vervoersknooppunt om vlot over te stappen tussen verschillende vervoersmogelijkheden: openbaar vervoer, (deel)auto, (deel)fiets.
Er zijn 27 gewone parkeerplaatsen en 2 parkeerplaatsen voor personen met beperkte mobiliteit. Daarnaast komt er een fietsenstalling met overkapping.
Toegankelijke bushaltes
Binnen het projectgebied liggen 4 bushaltes. De Vervoerregio Limburg heeft het aanbod en de haltespreiding geoptimaliseerd. De bushalte aan de Groenstraat (‘Lanklaar Broek’) werd afgeschaft.
De bushaltes worden aangelegd met oog voor comfort en toegankelijkheid. Ze zijn uitgerust met een schuilhuisje, afvalbak en een fietsenstalling. Waar mogelijk stopt de bus in een bushaven langs de weg.
Gescheiden rioleringsstelsel
Rioolbeheerder Fluvius vernieuwt in verschillende fases de riolering tot een gescheiden stelsel dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert. De problematiek rond de wateroverlast door de Vrietselbeek wordt daarbij meteen aangepakt.
- Contact
-
Omgevingsmanager
- Telefoon
- 0465 09 40 84