Streefbeeldstudie
Streefbeeldstudie
Streefbeeldstudie als startpunt
In 2013 heeft AWV een zogenaamd streefbeeld laten opmaken voor de N79. In die studie werden toen voor verschillende onderdelen van de gewestweg een aantal ontwerpprincipes voor de toekomstige weginrichting vastgelegd. Het uitgangspunt daarbij was om de doortocht om te vormen tot een leefbare, duurzame en veilige omgeving voor alle weggebruikers, met o.a. overzichtelijke kruispunten, vrijliggende fietspaden en beveiligde oversteekplaatsen.
Ontwerpprincipes geven richting
De streefbeeldstudie van 2013 bepaalt voor de verschillende zones enkele algemene principes. Zo zullen de weg en de fietsvoorzieningen er in buitengebied anders uitzien dan in het centrumgebied. De ontwerpprincipes zullen richting geven tijdens het ontwerp.
Fietsers
- Zone 70 km/u: vrijliggende fietspaden, gelegen achter de bomen
- Zone 50 km/u: aanliggende verhoogde fietspaden, gelegen binnen de bomen
Openbaar vervoer
- Zone 70 km/u: bussen halteren in bushavens, buiten de rijbaan
- Zone 50 km/u: bussen halteren op de rijweg
Autoverkeer
- Eén rijstrook in elke richting. Rijweg centreren tussen de bomenrijen
- Kruispunt N79 Maastrichtersteenweg x N78 Burgemeester Marresbaan: verkeerslichten, afslagstrook, aansluiting Heukelommerweg
- Poorteffect t.h.v. Krijtstraat: Overgang 70 km/u naar 50 km/u
- Krijtstraat benadrukken als hoofdontsluiting van Vroenhoven, Lafelterweg ondergeschikte weg
-
Parkeren tussen fietspad en privé (waar nodig), onderbroken door bomenrij
Groenaanleg
- Laanbeplanting versterken
- Aanbrengen (ruime) plantvakken