Overslaan en naar de inhoud gaan

Vernieuwing Maastrichtersteenweg Vroenhoven

Algemeen Overzicht

Status

Binnenkort

Provincie

Plaats

Weg

N79

Het Agentschap Wegen en Verkeer, rioolbeheerder Aquafin en de gemeente Riemst werken aan een gefaseerde vernieuwing van de Maastrichtersteenweg (N79) in Vroenhoven. De nadruk ligt op meer verkeersveiligheid, met onder andere veilige kruispunten, fietsoversteekplaatsen en fietspaden. Aquafin gaat gescheiden riolering aanleggen. Maandag 2 juni starten de voorbereidende werken. Begin 2026 starten de riolerings- en infrastructuurwerken. 

Wat en waarom?

Situering 

De Maastrichtersteenweg verbindt Tongeren met Maastricht en ontsluit omliggende deelgemeenten Herderen en Vroenhoeven. Voor fietsers maakt de weg deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Ter hoogte van het Albertkanaal kruist de gewestweg de fietssnelweg F72, de Albertkanaalroute. 

Vanaf Riemst-centrum tot de grens met Maastricht

Verschillende zones

De grote projectzone loopt vanaf Riemst-centrum (net voorbij Klein Lafeltstraat) tot aan de grens met Maastricht. De brug over het Albertkanaal valt buiten het project.

Het project is opgedeeld in verschillende zones met eigen principes. De rijweg en de fietsvoorzieningen in buitengebied zullen er anders uitzien dan in het centrumgebied. De nadruk van de heraanleg ligt op op meer verkeersveiligheid: 

  • veilige kruispunten
  • fietsoversteekplaatsen 
  • fietspaden

Aquafin legt gescheiden riolering aan.

De Maastrichtersteenweg wordt in verschillende zones vernieuwd. Zone 1 zijn de kruispunten met de Burgemeester Marresbaan (N78) en de Heukelommerweg. 

Zicht op de hele projectzone. In oranje zone 1: het kruispunt met de Burgemeester Marresbaan (N78) en de Heukelommerweg.  

Maastrichtersteenweg in de toekomst

Zone 1: omgeving kruispunten met Burg. Marresbaan (N78) & Heukelommerweg

  • Er komen geen verkeerslichten, wel een snelheidsbeperking van 50 km/uur en een overrijdbare middenberm.
  • De fietspaden worden aanliggend en verhoogd tegen de rijweg.
  • De bus richting Riemst-centrum halteert op de rijweg.
  • Er komen fiets- en voetgangersoversteekplaatsen. 

Zone: Riemst-centrum > omgeving kruispunt Burg. Marresbaan 

  • De rijweg:
    • 1 rijstrook in elke richting
    • eikenbomen aan weerskanten voor een sterk laaneffect
    • zijstraten blijven rechtstreeks aangesloten op de N79
    • snelheidszone van 70km/u.
  • Nieuwe fietspaden:
    • 2 meter breed in asfalt 
    • aan weerskanten van de weg 
    • gescheiden van de rijweg door bomen.

Zone: omgeving kruispunt  Burg. Marresbaan > Albertkanaal

  • Rijweg:
    • 1 rijstrook in elke richting, met aan weerskanten bomen
    • zijstraten blijven rechtstreeks aangesloten op de N79
    • 2 snelheidsregimes
      • zone 70: van de Burg. Marresbaan (N78) tot aan de Krijtstraat
      • zone 50: van de Krijtstraat tot aan de brug over het Albertkanaal
         
  • Het kruispunt met de Krijtstraat wordt aangepast met
    • een middeneiland waarbij de rijweg uitbuigt in de rijrichting van Maastricht.
      • Zo wordt de wijziging in snelheid beklemtoont. 
    •  een nieuwe bushalte, met schuilhuisje en fietsenstalling. 
      • De bus halteert op de rijweg (zone 50).
         
  • Fietspaden:
    • 2 meter breed, in asfalt, aan weerskanten van de rijweg
    • zone 70: gescheiden van de rijweg, achter de bomen
    • zone 50: tegen de rijweg, maar verhoogd.

Zone: Albertkanaal > grens Maastricht

  • De rijweg:
    • 1 rijstrook in elke richting, zone 50.
    • parkeervakken aan de kant met de oneven huisnummers
    • geen parkeervakken aan kant met de even huisnummers, omwille van de vele inritten
       
  • Fietspaden aan weerskanten
    • verhoogd aanliggend langs de rijweg
    • vrijliggend achter de parkeerplaatsen 
       
  • De bushalte wordt vernieuwd en voorzien van schuilhuisje en fietsenstalling. De bus halteert op de rijweg.
N79 Vroenhoven - dwarsprofiel