Overslaan en naar de inhoud gaan

Vernieuwing Maastrichtersteenweg Vroenhoven

Vernieuwing Maastrichtersteenweg Vroenhoven

Algemeen Overzicht

Status

Binnenkort

Provincie

Plaats

Weg

N79

Het Agentschap Wegen en Verkeer, rioolbeheerder Fluvius en de gemeente Riemst werken aan een gefaseerde vernieuwing van de Maastrichtersteenweg (N79) in Vroenhoven. De nadruk ligt op meer verkeersveiligheid, met onder andere veilige kruispunten, fietsoversteekplaatsen en fietspaden. Fluvius wil gelijktijdig een gescheiden riolering aanleggen. In het verleden organiseerde AWV dialoogsessies met de betrokkenen in de omgeving. Daarna kreeg het ontwerp vorm. De verdere procedures en voorbereidingen voor uitvoering zijn lopende.

Wat en waarom?

Situering 

De Maastrichtersteenweg verbindt Tongeren met Maastricht en ontsluit de omliggende deelgemeenten, zoals Herderen of Vroenhoeven. Voor fietsers maakt de weg deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Ter hoogte van het Albertkanaal kruist de gewestweg de fietssnelweg F72, de Albertkanaalroute. 

Vanaf Riemst-centrum tot de grens met Maastricht

Verschillende zones

De grote projectzone loopt vanaf Riemst-centrum (net voorbij Klein Lafeltstraat) tot aan de grens met Maastricht. De brug over het Albertkanaal valt buiten het project.

Het project is opgedeeld in verschillende zones met eigen principes. De rijweg en de fietsvoorzieningen in buitengebied zullen er anders uitzien dan in het centrumgebied. De nadruk van de heraanleg ligt op op meer verkeersveiligheid: veilige kruispunten, fietsoversteekplaatsen en fietspaden. Fluvius legt gescheiden riolering aan.

Bekijk het ontwerp in detail onder 'Toekomstbeeld'.

In 2013 heeft AWV een zogenaamd streefbeeld laten opmaken voor de N79. In die studie werden toen voor verschillende onderdelen van de gewestweg een aantal ontwerpprincipes voor de toekomstige weginrichting vastgelegd. Meer info hierover vindt u onder 'Streefbeeldstudie'.

Timing en impact?

Gefaseerde uitvoering

De procedures voor de grondverwervingen en omgevingsvergunning zijn de bepalende factoren voor de start van de werken. De omgevingsvergunning is intussen verkregen. Zodra de nodige grondverwervingen rond zijn, kunnen de nutsmaatschappijen aan de slag. Daarna volgen de riolerings- en infrastructuurwerken. 

De Maastrichtersteenweg wordt gefaseerd vernieuwd met in de eerste fase de kruispunten met de N78 Burgemeester Marresbaan en de Heukelommerweg.