Overslaan en naar de inhoud gaan

Toekomstbeeld

Toekomstbeeld

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N79

Fase 1: het kruispunt N79 x N78

Het kruispunt van de N79 Maastrichtersteenweg met de N78 Burgemeester Marresbaan verdient extra aandacht. De verkeersafwikkeling verloopt er vandaag moeizaam. Bovendien kunnen fietsers en voetgangers nergens de gewestweg veilig oversteken.

Na dialoogsessies met handelaars en een brede online bevraging bij de inwoners heeft AWV het ontwerp voor het kruispunt van de N79 Maastrichtersteenweg, N78 Burgemeester Marresbaan en Heukelommerweg bijgestuurd.

  • Het ontwerp blijft zonder verkeerslichten.
  • Er komt een snelheidsbeperking van 50 km/uur.
  • De fietspaden worden aanliggend.
  • De bus richting Riemst-centrum gaat op de rijweg stoppen.
  • Er komt een overrijdbare middenberm

Latere fases

Riemst-centrum – omgeving kruispunt met N78

  • De rijweg:
    • één rijstrook in elke richting
    • aan weerskanten eikenbomen voor een sterk laaneffect
    • zijstraten  blijven rechtstreeks aangesloten op de N79
    • snelheidszone van 70km/u.
  • Nieuwe fietspaden:
    • 2 meter breed
    • in asfalt worden
    • aan weerskanten van de weg vrijliggend, achter een groenstrook met bomenrij.

Omgeving kruispunt N78 – Albertkanaal

  • Rijweg:
    • één rijstrook in elke richting, met aan weerskanten bomen.
    • aansluitingen van zijstraten op de Maastrichtersteenweg blijven behouden.
    • Snelheidsregime is tweeledig:
      • zone 70 van het kruispunt met de N78 tot aan het kruispunt met de Krijtstraat
      • zone 50 van de Krijtstraat tot aan de brug over het Albertkanaal.
  • Om de overgang van het snelheidsregime te beklemtonen wordt het kruispunt met de Krijtstraat ingericht met een middeneiland, waarbij de rijweg ietwat uitbuigt aan de zuidkant (rijrichting Maastricht).
  • Ter hoogte van het kruispunt komt er een nieuwe bushalte, met schuilhuisje en fietsenstalling. De bus halteert op de rijweg (zone 50 km/u).
  • Aan weerskanten van de rijweg komt een fietspad.
  • De uitvoering ervan volgt het snelheidsregime: bij 70km/u vrijliggend achter de bomen, en bij 50 km/u aanliggend verhoogd langs de rijweg.
  • Het fietspad is ook hier 2 meter breed en voorzien in asfalt.

In detail: fietsoversteekplaats aan Albertkanaal

De fietssnelweg F72 tussen Hasselt en Riemst kruist de projectzone ter hoogte van het Albertkanaal. Bij de vernieuwing van de Maastrichtersteenweg wil AWV een beveiligde fietsoversteekplaats realiseren op een veelgebruikt fietsknooppunt. 

  • In het voorontwerp wordt de fietsoversteek weggetrokken van het Albertkanaal, uitgerust met markeringen en fysieke afsluitingen. Noodgedwongen zal hierdoor het monument ietwat moeten opschuiven.
  • Omdat ook verkeer van de zijstaten onvoldoende zicht heeft op doorgaand verkeer op de N79 wordt ook nagedacht over mogelijke maatregelen om het verkeer van de zijstraten naar de gewestweg te beperken.

Albertkanaal – grens Maastricht

  • De rijweg:
    • één rijstrook in elke richting, met zone 50.
    • parkeervakken aan de noordkant (oneven huisnummers)
    • geen parkeervakken aan de zuidkant (even huisnummers), omwille van de vele inritten
  • Fietspaden aan weerskanten
    • verhoogd aanliggend langs de rijweg
    • maar vrijliggend achter de parkeerplaatsen aan de noordkant (oneven huisnummers)
  • De bushalte wordt vernieuwd, zoals elders op de N79, en voorzien van schuilhuisje en fietsenstalling. De bus halteert op de rijweg.