Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting Ring rond Retie voor betere doorstroming

Herinrichting Ring rond Retie voor betere doorstroming

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Provincie

Plaats

Weg

R18

Het centrum van Retie is vandaag het kruispunt van drie drukke gewestwegen:
de Turnhoutsebaan/Molsebaan (N18), de Europalaan/Geelsebaan (N118) en de Kasteelstraat (N123). Om de zware verkeersdruk in het dorpscentrum te verminderen, wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de bestaande halve Ring ten westen van Retie, de R18, herinrichten. De vernieuwde Ring krijgt erfwegen om het lokaal en doorgaand verkeer van elkaar te scheiden. Ook de kruispunten zelf worden onder de loep genomen om de doorstroming te verbeteren. Deze herinrichting zal zowel de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Ring als in het centrum verbeteren.

Wat en waarom?

Vernieuwde Ring ontlast dorpskern van doorgaand en zwaar verkeer

De gemeente Retie ligt in het noordoosten van de provincie Antwerpen tussen de E313 en de E34, op het kruispunt van de drie steden Turnhout, Mol en Geel. De drie gewestwegen - Turnhoutsebaan/Molsebaan (N18), Europalaan/Geelsebaan (N118) en Kasteelstraat (N123) - doorkruisen Retie en komen samen in het nauwe centrum op de Markt. De noord-zuid trafiek langs de N18 en N118 en de samenkomst van deze invalswegen zorgen samen met de N123 voor een zware verkeersdruk in het centrum van Retie. Het doorgaand verkeer dat het centrum van Retie doorkruist, bestaat bovendien uit een groot aandeel vrachtverkeer van en naar de KMO-zones buiten de Ring. Dit resulteert in een overbelasting van de Markt, zowel qua hoeveelheid verkeer als qua veiligheid en leefbaarheid.

De bestaande halve Ring ten westen van Retie zou een deel van het doorgaand verkeer kunnen opvangen. Deze Ring bestaat echter uit straten met veel bewoning. De Pijlstraat, Sint-Paulusstraat en Nieuwstraat zijn niet aangepast aan doorgaand zwaar verkeer. Een herinrichting van de ringweg (R18) en een betere doorstroming op de kruispunten van de Ring zijn dan ook noodzakelijk om de dorpskern zo veel mogelijk te ontlasten van doorgaand verkeer.

Situeringsplan werken aan de Ring (R18) in Retie. Klik op het plan om te vergroten.

Meer gedetailleerde informatie over de ontwerpplannen anno 2024 vindt u terug onder de rubriek 'Toekomstbeeld'.

Aanleg gescheiden rioleringsstelsel

Samen met de herinrichting van de ringweg vernieuwt rioolbeheerder Aquafin de riolering in de Pijlstraat, Sint-Paulusstraat, Nieuwstraat, Kasteelstraat en Molsebaan. Met het oog op duurzaam waterbeheer wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert.

Bezoek afkoppelingsdeskundige
Om de woningen aan te sluiten op de nieuwe riolering moet er een afkoppeling op privaat terrein gebeuren. De afkoppelingsdeskundige Caroline Destrooper, aangesteld door Aquafin, neemt hiervoor persoonlijk contact met u op en bespreekt de uitvoering en planning van de werken in detail met u.

Timing en impact?

Van projectnota tot definitief ontwerpplan

Het MER-ontheffingsdossier werd in het najaar van 2022 ingediend. Ondertussen sloopten we al de leegstaande woning op de hoek van de Sint-Paulusstraat met de Kasteelstraat. In het najaar van 2024 werkte het studiebureau de projectnota, met daarin de eerste technische plannen in voorontwerp, af tot een definitief ontwerpplan. Uiteindelijk vroegen we eind november 2024 de omgevingsvergunning aan. Van 8 maart tot en met 6 april liep het openbaar onderzoek (referentienummer: 2024009689).

Aanvraag omgevingsvergunning ingetrokken

Na afloop van het openbaar onderzoek werden zowel de bezwaren die we ontvingen als de adviezen van de betrokken instanties uitvoerig bestudeerd. We besloten op basis daarvan om de lopende aanvraag in te trekken. 

Opnieuw naar de tekentafel

Samen met de gemeente Retie, Aquafin en het studiebureau gaan we opnieuw aan de tekentafel zitten. Dat betekent dat we een nieuwe studie opstarten waarbij we de initiële doelstellingen niet uit het oog verliezen. Hierbij houden we zoveel als mogelijk rekening met de recent ontvangen adviezen en de bezorgdheden van de omgeving. 

Eventuele tussentijdse ingrepen

Naast de opstart van een nieuwe studie bekijken we gelijktijdig of we bepaalde pijnpunten op het traject al kunnen aanpakken. In eerste instantie denken we dan aan het kruispunt met de Turnhoutsebaan (N18) dat op de dynamische lijst van Gevaarlijke Punten staat. Meer info over die lijst vindt u op wegenenverkeer.be/gevaarlijke-punten. Bijzondere aandacht gaat ook naar de aansluiting op de R18 met de Molsebaan (N18). Beide kruispunten spelen een belangrijke rol inzake bereikbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming.

De exacte timing van de nieuwe studie is nog niet bekend. We streven wel naar een snelle doorstart en een definitief ontwerp dat technisch realiseerbaar is én breed gedragen wordt. Zodra we meer informatie hebben over zowel het studietraject als eventuele tijdelijke ingrepencommuniceren we hierover.

Nutswerken

Voor de effectieve wegenwerken starten, vernieuwen de nutsbedrijven eerst hun kabels en leidingen voor elektriciteit, gas, water en telecom. Die nutswerken maken geen deel uit van de omgevingsvergunningsaanvraag en zijn op maandag 4 november 2024 gestart. Naar verwachting duren die werken tot de zomer van 2025.