Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting Ring rond Retie voor betere doorstroming

Herinrichting Ring rond Retie voor betere doorstroming

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Provincie

Plaats

Weg

R18

Bekijk de infopanelen van de infomarkt op 10 december 2024

Naar aanleiding van de aanvraag van de omgevingsvergunning en de vermoedelijke start van het openbaar onderzoek eind dit jaar, organiseerden we een infomarkt op dinsdagavond 10 december 2024. Onder documenten kan u de meest recente ontwerpplannen en de infopanelen downloaden. 

Kon u er niet bij zijn? Schrijf dan zeker in op de nieuwsbrief via de oranje knop rechtsboven of onderaan als u mobiel surft. Zo ontvangt u alle info rechtstreeks in uw mailbox.

Het centrum van Retie is vandaag het kruispunt van drie drukke gewestwegen:
de Turnhoutsebaan/Molsebaan (N18), de Europalaan/Geelsebaan (N118) en de Kasteelstraat (N123). Om de zware verkeersdruk in het dorpscentrum te verminderen, wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de bestaande halve Ring ten westen van Retie, de R18, herinrichten. De vernieuwde Ring krijgt erfwegen om het lokaal en doorgaand verkeer van elkaar te scheiden. Ook de kruispunten zelf worden onder de loep genomen om de doorstroming te verbeteren. Deze herinrichting zal zowel de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Ring als in het centrum verbeteren.

Wat en waarom?

Vernieuwde Ring ontlast dorpskern van doorgaand en zwaar verkeer

De gemeente Retie ligt in het noordoosten van de provincie Antwerpen tussen de E313 en de E34, op het kruispunt van de drie steden Turnhout, Mol en Geel. De drie gewestwegen - Turnhoutsebaan/Molsebaan (N18), Europalaan/Geelsebaan (N118) en Kasteelstraat (N123) - doorkruisen Retie en komen samen in het nauwe centrum op de Markt. De noord-zuid trafiek langs de N18 en N118 en de samenkomst van deze invalswegen zorgen samen met de N123 voor een zware verkeersdruk in het centrum van Retie. Het doorgaand verkeer dat het centrum van Retie doorkruist, bestaat bovendien uit een groot aandeel vrachtverkeer van en naar de KMO-zones buiten de Ring. Dit resulteert in een overbelasting van de Markt, zowel qua hoeveelheid verkeer als qua veiligheid en leefbaarheid.

De bestaande halve Ring ten westen van Retie zou een deel van het doorgaand verkeer kunnen opvangen. Deze Ring bestaat echter uit straten met veel bewoning. De Pijlstraat, Sint-Paulusstraat en Nieuwstraat zijn niet aangepast aan doorgaand zwaar verkeer. Een herinrichting van de ringweg (R18) en een betere doorstroming op de kruispunten van de Ring zijn dan ook noodzakelijk om de dorpskern zo veel mogelijk te ontlasten van doorgaand verkeer.

Situeringsplan werken aan de Ring (R18) in Retie. Klik op het plan om te vergroten.

Benieuwd hoe de Ring er straks uitziet?
Meer gedetaileerde informatie over de voorontwerpplannen vindt u terug onder de rubriek 'Toekomstbeeld'. Opgelet: deze plannen zijn in voorontwerp en kunnen dus nog wijzigen.

Aanleg gescheiden rioleringsstelsel

Samen met de herinrichting van de ringweg vernieuwt rioolbeheerder Aquafin de riolering in de Pijlstraat, Sint-Paulusstraat, Nieuwstraat, Kasteelstraat en Molsebaan. Met het oog op duurzaam waterbeheer wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert.

Bezoek afkoppelingsdeskundige
Om de woningen aan te sluiten op de nieuwe riolering moet er een afkoppeling op privaat terrein gebeuren. De afkoppelingsdeskundige Caroline Destrooper, aangesteld door Aquafin, neemt hiervoor persoonlijk contact met u op en bespreekt de uitvoering en planning van de werken in detail met u.

Timing en impact?

Van projectnota tot definitief ontwerpplan

Het studiebureau Arcadis heeft de startnota uitgewerkt tot een projectnota, met daarin de eerste technische plannen in voorontwerp. Deze werden in het najaar 2024 afgewerkt tot een definitief ontwerpplan.

Grondverwervingen, aanvraag omgevingsvergunning en start nutswerken

De start van de werken zal vooral afhangen van de voorgaande stappen, waaronder de grondverwervingen, de aanvraag van de omgevingsvergunning en het aanstellen van een aannemer. Het MER-ontheffingsdossier werd in het najaar van 2022 ingediend. De omgevingsvergunning vroegen we eind november 2024 aan (referentienummer: 2024009689). Zodra het vergunningsdossier volledig en ontvankelijk wordt verklaard door het Departement Omgeving, start het openbaar onderzoek. Via onze nieuwsbrief en de webpagina houden we u hiervan op de hoogte.

Ondertussen sloopten we al de leegstaande woning op de hoek van de Sint-Paulusstraat met de Kasteelstraat. Voor de effectieve wegenwerken starten, vernieuwen de nutsbedrijven eerst hun kabels en leidingen. Die nutswerken maken geen deel uit van de omgevingsvergunningsaanvraag en zijn op maandag 4 november 2024 gestart. Naar verwachting duren die werken tot begin juni 2025. Aansluitend vinden de hoofdwerken plaats.

Grondverwervingen noodzakelijk
Voor de nieuwe weginrichting moet plaatselijk het openbaar domein worden verbreed. Dat betekent concreet dat stukken privédomein moeten worden verworven door het Vlaams Gewest. De eigenaars in kwestie werden persoonlijk gecontacteerd hierover. Meer info over de procedure van grondverwervingen vindt u op de website van de Vlaamse Overheid.