Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Nieuwe Ring scheidt doorgaand en plaatselijk verkeer
De nieuwe Ring (R18), Pijlstraat, Sint-Paulusstraat en Nieuwstraat, wordt heringericht met erfwegen. De centrale rijbaan krijgt aan beide kanten een groenzone met bomen of hagen en behoudt haar snelheidsregime van 50km/u. De erfwegen liggen tussen de groenzone en de woningen en krijgen een maximumsnelheid van 30km/u. Ze zijn bovendien enkel bestemd voor lokaal verkeer, fietsers en voetgangers. Dit zorgt ervoor dat het doorgaand en plaatselijk verkeer van elkaar wordt gescheiden.
Vrijliggende fietspaden en oversteekplaatsen
Bij de uitwerking van het ontwerp van de R18 werd voldoende ruimte voorzien voor zowel voetgangers, fietsers als auto’s. Ter hoogte van de kruispunten krijgen fietsers vrijliggende fietspaden in asfalt. Bovendien komen er aan de kruispunten en zijstraten oversteekplaatsen met een middeneiland of een fietssluis, zodat fietsers de Ring veilig kunnen kruisen.
Herinrichten kruispunten en zijstraten
Gelijktijdig met het herinrichten van de R18 nemen we ook de kruispunten en zijstraten onder de loep.
Aanleg twee rotondes en vrijliggende fietspaden
Op de R18 wordt zowel het kruispunt met de Geelsebaan (N118) als het kruispunt met de Kasteelstraat (N123) omgevormd tot een rotonde. Rond beide rotondes komen vrijliggende fietspaden, waardoor fietsers geen voorrang hebben bij het oversteken.
Het kruispunt met de Turnhoutsebaan (N18) is al een rotonde. Dit blijft zo, maar ook hier komen er vrijliggende fietspaden buiten de rotonde.
Kruispunt met de Molsebaan (N18)
Om het doorgaand verkeer de Ring te laten nemen, wordt ook het kruispunt met de Molsebaan heringericht. De hoofdroute wordt de Molsebaan met de Nieuwstraat en de Sint-Martinusstraat en de Groenstraat worden dan ondergeschikt.
Aanpassingen aan lokale wegen die aansluiten op de Ring
Een aantal lokale wegen komen uit op de R18. Om de verkeersdoorstroming op de Ring te verbeteren, worden de Akkerstraat en de Kapelstraat* afgesloten van de R18. Voor de bewoners voorzien we een keerpunt op het einde van de straat om vlot in en uit te kunnen rijden.
*In de Kapelstraat gebeurde dat al tijdens de heraanleg in opdracht van de gemeente Retie in 2023.
Daarnaast worden enkele zijstraten ingericht als eenrichtingsstraten. In de nieuwe situatie kan u de Hobrugstraat vanop de Ring ten zuiden inrijden en ten noorden weer uitrijden. De Donkerstraat kan u vanop de Ring enkel inrijden.
Afbeeldingen links
- Eerste ontwerpplan: nieuwe situatie zijstraten Donkerstraat en Hogebrugstraat.
- Tweede ontwerpplan: kruispunt met de Kapelstraat en de Ring.