Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Meer veiligheid voor fietsers en voetgangers
Met dit project werken we aan een verbeterde veiligheid voor schoolverkeer en woon-werkverkeer. Ook de riolering krijgt de nodige update. De projectzone omvat de Geraardsbergsesteenweg (N465), vanaf Keiberg tot de Oude Wettersesteenweg (N465a), en de Oude Wettersesteenweg, vanaf de Geraardsbergsesteenweg (N465) tot aan de Wettersesteenweg (N42).
Veilige, comfortabele fietspaden
- Langs beide zijden van de weg leggen we verhoogde fietspaden aan van minstens 2 meter breed in rode beton.
- We zorgen voor opstelvakken aan de kruispunten zodat fietsers veilig kunnen oversteken.
- We zorgen voor voetpaden van minstens 1 meter breed aan beide zijden van de weg in de zones waar aan beide kanten bebouwing is. Waar er slechts aan één zijde bebouwing is, zal enkel aan die kant een voetpad komen.
Met de nieuwe fietspaden zorgen we voor een uitbreiding van het fietsroutenetwerk van Oost-Vlaanderen. Er zijn nog projecten om het fietsverkeer op langere afstand te verbeteren, zoals de herinrichting van de Wettersesteenweg (N42) tussen Zottegem en Wetteren. Lees hier meer over dit project.
Verhoogde veiligheid aan Basisschool Gilo
- We voorzien een nieuwe kiss-and-ridezone met 6 parkeerplaatsen.
- Hier maken we het voetpad extra breed zodat iedereen veilig van en naar school kan wandelen.
- De zone 30 accentueren we met extra signalisatie.
Toegankelijke bushalte
- Bushalte Ambachtstraat krijgt een verhoogd perron zodat iedereen makkelijk en comfortabel de bus kan nemen.
- De bus stopt in de toekomst op straat. Dat is veiliger omdat de bus dan geen voorrang moet “opeisen” (want hij moet niet in- en uitvoegen) en omdat de bus dan het fietspad niet hoeft te kruisen.
Ontdek hier hoe we bushaltes overal in Vlaanderen toegankelijker maken.
Comfortabel verkeer
- De rijweg voorzien we van een nieuwe laag asfalt.
Wat met de stroken langs de weg?
Langs de Geraardsbergsesteenweg (N465) zijn er stroken waarop vandaag o.a. geparkeerd wordt. Om ruimte te maken voor de verhoogde fietspaden en het voetpad zullen die op bepaalde plekken verdwijnen. Waar precies staat nog niet vast.
Gescheiden riolering
- Onderzoek wees uit dat de aanleg van een gescheiden riolering noodzakelijk is in de volledige projectzone.
- Vandaag worden afval- en regenwater langs de Geraardsbergsesteenweg (N465) nog samen afgevoerd, maar dit is niet milieuvriendelijk en niet volgens de geldende Europese normen.
- In de toekomst voert de gescheiden riolering het afval- en regenwater apart af. Het huishoudelijk afvalwater gaat naar een zuiveringsinstallatie, terwijl het propere regenwater wordt gebufferd en kan terugvloeien naar waterlopen in de buurt of ter plaatse in de bodem kan sijpelen. Dit is beter voor het milieu en verlaagt de kans op wateroverlast. Bekijk in de onderstaande video waarom een gescheiden riolering belangrijk is.
De aanleg van een gescheiden riolering betekent ook dat de woningen in de projectzone afgekoppeld zullen worden. Wanneer er meer duidelijkheid is over de timing, informeren we de bewoners over hoe en wanneer dit precies gebeurt. Ook gaat er een afkoppelingsdeskundige bij hen langs.