Overslaan en naar de inhoud gaan

Oostelijke Tangent Sint-Niklaas

Het ontwerp

Het ontwerp

Status

In Studie

Weg

N70
R42

De nieuwe verbindingsweg rond Sint-Niklaas

Met dit project werken we aan een vlotte verkeersdoorstroming en verbeteren we de veiligheid van fietsers en gemotoriseerd verkeer. Hieronder vindt u meer informatie over enkele belangrijke locaties.

Nieuwe weg met dubbelrichtingsfietspad
Er komt een nieuwe weg voor auto’s en vrachtverkeer met daarlangs een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad.

Mercatorknoop
We ontwarren de drukke Mercatorknoop met een onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer, een rotonde, 5 fietstunnels en 2 fietsbruggen. Zo heeft elke verkeerstroom haar eigen plek, en zijn er minder conflictsituaties.

Toegang Europapark-Zuid
Het bedrijventerrein Europark-Zuid moet vlot bereikbaar zijn, met respect voor de buurt. Het ontwerp ligt nog niet vast: er worden verschillende varianten onderzocht waarbij stad Sint-Niklaas en AWV het locatie-alternatief als beste oplossing naar voor schuiven. Alle actuele info is te vinden op https://sint-niklaas.be/europarkzuid

Eén van onze doelstellingen met dit project is bedrijvenzones zoals Europark-Zuid vlot ontsluiten, met respect voor de omgeving. De interne structuur van de bedrijvenzones passen we zo weinig mogelijk aan.

Knip Damstraat en Galgstraat
De Damstraat en de Galgstraat worden in de toekomst doodlopend voor gemotoriseerd verkeer. Fietsers kunnen het knooppunt blijven gebruiken van en naar het nieuwe dubbelrichtingsfietspad.

Tunnel onder Eigenlostraat en spoor
De Oostelijke Tangent loopt via een onderdoorgang onder de Eigenlostraat en het spoor. Bovenop de onderdoorgang komt de spoorwegovergang en de aansluiting met het dubbelrichtingsfietspad

Parallelwegen langs de E17
We trekken de bestaande parallelwegen tussen de op- en afrittencomplexen Sint-Niklaas-West en Sint-Niklaas-Centrum door tot voorbij het nieuwe complex. 

Nieuw op- en afrittencomplex
Net zoals aan de naburige complexen gebeurt het op- en afrijden van de E17 in de toekomst via de parallelwegen. Een nieuwe afrit naar de Laagstraat zorgt voor een vlotte ontsluiting van de bedrijvenzone TTS. De Schoenstraat zal zowel in het noorden als het zuiden van de E17 geknipt worden. In het noorden wordt dit een lokale toegang tot de gronden die aan het complex liggen. In het zuiden wordt dit een pijpenkop. 

Toekomstbeelden