Het ontwerp
Het ontwerp
De nieuwe verbindingsweg in Sint-Niklaas
Met dit project werken we aan een vlotte verkeersdoorstroming en verbeteren we de veiligheid van fietsers en gemotoriseerd verkeer. Hieronder vindt u meer informatie over enkele belangrijke locaties langs de Oostelijke Tangent.
Mercatorknoop
We ontwarren de drukke Mercatorknoop met een onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer, een rotonde, 4 fietstunnels en 1 fietsbrug. Zo heeft elke verkeerstroom haar eigen plek, en zijn er minder conflictsituaties.
Toegang Europapark-Zuid
Het bedrijventerrein Europark-Zuid moet vlot bereikbaar zijn, met respect voor de buurt. Na een grondig afwegen van verschillende varianten is gekozen voor een ontwerp waarbij de bedrijvenzone aansluit op de Mercatorknoop.
Knip Damstraat en Galgstraat
De Damstraat en de Galgstraat worden in de toekomst doodlopend voor gemotoriseerd verkeer. Fietsers kunnen het knooppunt blijven gebruiken van en naar het nieuwe dubbelrichtingsfietspad via een fietstunnel onder de spoorweg.
Tunnel onder Eigenlostraat en spoor
De Oostelijke Tangent loopt via een onderdoorgang onder de Eigenlostraat en het spoor. Bovenop de onderdoorgang komt de spoorwegovergang en de aansluiting met het dubbelrichtingsfietspad
Parallelwegen langs de E17
We trekken de bestaande parallelwegen tussen de op- en afrittencomplexen Sint-Niklaas-West en Sint-Niklaas-Centrum door tot voorbij het nieuwe complex.
Nieuw op- en afrittencomplex
Net zoals aan de naburige complexen gebeurt het op- en afrijden van de E17 in de toekomst via de parallelwegen. Een nieuwe afrit naar de Laagstraat zorgt voor een vlotte ontsluiting van de bedrijvenzone TTS. De Schoenstraat zal zowel in het noorden als het zuiden van de E17 geknipt worden. In het noorden wordt dit een lokale toegang tot de gronden die aan het complex liggen. In het zuiden wordt dit een pijpenkop.