Oostelijke Tangent Sint-Niklaas
Algemeen Overzicht
UPDATE 24/09/25
Vorig jaar maakte het Agentschap Wegen en Verkeer een doorstart met de studie voor de ontwikkeling van de Oostelijke Tangent. Het ontwerp dateert van 2017 en was aan een grondige update toe wegens de nieuwe regelgeving en normen. AWV greep deze herziening aan om in overleg met het stadsbestuur van Sint-Niklaas, de gemeente Temse en een breed spectrum aan stakeholders het ontwerp nog eens onder de loep te nemen en aan te passen aan nieuwe inzichten en noden. Die bijgestuurde plannen zijn nu klaar en op 18 september 2025 goedgekeurd door de stad Sint-Niklaas, AWV en andere partners in de projectstuurgroep als addendum bij de projectnota. Alle relevante documenten vindt u hier.
Wat houdt het project in?
Veilige en vlotte verkeersafwikkeling
De Oostelijke Tangent wordt de nieuwe verbindingsweg tussen het knooppunt N70/R42 en de E17 langs de spoorlijn Sint-Niklaas-Mechelen. In totaal zorgen 2 onderdoorgangen, 4 bruggen, 4 fietstunnels en 1 fietsbrug voor een veilige en vlotte verkeersafwikkeling.
- Er komt een nieuwe weg voor auto’s en vrachtverkeer met veilige verkeersknooppunten.
- Langs de weg loopt een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad. Zo zorgen we voor een snelle en veilige fietsas tussen de N70 en Eigenlo.
- De nieuwe weg maakt verschillende bedrijvenzones en het station vlotter bereikbaar.
- In de toekomst rijdt doorgaand verkeer niet langer door het centrum van Sint-Niklaas. Zo verlicht de verkeersdruk in de stad.
Meer over het ontwerp.
Nog geen concrete startdatum
Het project komt er op basis van heel wat studiewerk en procedures. Er is nog geen concrete startdatum. Zodra er meer details over de timing bekend zijn, leest u dat op deze webpagina.
Meer over de timing en procedures.