Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe riolering, onderhoud wegdek en aanleg veilige fietspaden op de Diestsesteenweg/Staatsbaan

Situatie na de werken

Situatie na de werken

Datum

Status

Gestart

Weg

N2

Nieuwe gescheiden riolering voor milieuvriendelijke afwatering

De huidige rioolbuizen zijn toe aan vervanging. Op bepaalde plaatsen langs de gewestweg stroomt het water zelfs gewoon de weg op. Na de werken van Aquafin loopt de afwatering via een gescheiden stelsel waarbij huishoudelijk afvalwater en regenwater apart worden afgevoerd. Dat is conform de huidige Europese regelgeving en ook beter voor het milieu. De geplande werken zijn een samenwerking tussen verschillende partijen.

Herindeling rijweg: van drie naar twee rijstroken

De Diestsesteenweg/Staatsbaan (N2) is een brede gewestweg met drie rijstroken waarvan de middenstrook, met uitzondering van afslaande bewegingen naar de zijstraten, vaak niet benut wordt. Om de rijweg overzichtelijker en minder breed te maken zagen we een stuk van de huidige betonplaten af en brengen we het aantal rijstroken terug naar twee: één in de rijrichting van Leuven en één in de rijrichting van Diest. De weg zal op die manier centraler liggen, en daardoor ook verder weg van woningen.

Frezen van wegdek

De volledige rijweg krijgt ook een onderhoudsbeurt. We vervangen beschadigde betonplaten en werken oneffenheden weg. Zo zorgen we voor meer rijcomfort. De oneffenheden worden weggewerkt door het beton van het wegdek "fijn te frezen". Dat betekent dat er een dun laagje beton wordt afgeschraapt. Het daverende gevoel dat er nu nog is bij het rijden over de weg zal op die manier verdwijnen.

Bredere, veiligere fietspaden

In de huidige toestand rijden fietsers vlak naast het verkeer, wat vaak voor onveilige situaties en ongemak zorgt voor wie langs de Diestsesteenweg/Staatsbaan (N2) fietst. De vrijgekomen ruimte door de herindeling van de rijweg gebruiken we daarom om de fietspaden aan beide kanten van de weg breder te maken. Na afloop van de werken worden de fietspaden vrijliggend. Autoverkeer en fietsers worden van elkaar gescheiden door een tussenstrook die deels in beton en deels in asfalt wordt aangelegd. De afstand tussen fietsers en het auto- en vrachtverkeer wordt daardoor een stuk groter.

De betonnen rijweg krijgt tussen de Blerebergstraat en Oude Tiensebaan (zone 1) een onderhoudsbeurt en wordt overlaagd met asfalt. Tussen de Oude Tiensebaan en Robbesrodestraat (zone 2) bouwen we de rijweg volledig opnieuw op. Omdat in zone 2 geen ruimte is om zowel de nieuwe riolering als de nutsleidingen onder de fietspaden aan te leggen, moet de riolering er onder de rijweg komen. Daarom gaan we de rijweg er volledig opbreken en heropbouwen. Wegen en Verkeer maakt van die situatie gebruik om de zone tussen de Oude Tiensebaan en de Robbesrodestraat volledig herin te richten. 

9 nieuwe, comfortabele haltehavens voor bussen

Op het grondgebied van Tielt-Winge vernieuwen we 9 bushaltes zodat op langere termijn ook de trambus er kan stoppen. Waar er voldoende ruimte is, zullen de fietspaden ook achter de haltehavens doorlopen.

Heraanleg groene berm en inritten

Aan de zijkanten van de weg komen er groene bermen. Inritten en toegangen van de woningen en handelszaken die aansluiten op de gewestweg worden conform de regelgeving en dienstorders van Wegen en Verkeer heraangelegd.