Situatie na de werken
Situatie na de werken
Nieuwe gescheiden riolering voor milieuvriendelijke afwatering
De huidige rioolbuizen zijn toe aan vervanging. Op bepaalde plaatsen langs de gewestweg stroomt het water zelfs gewoon de weg op. Na de werken van Aquafin loopt de afwatering via een gescheiden stelsel waarbij huishoudelijk afvalwater en regenwater apart worden afgevoerd. Dat is conform de huidige Europese regelgeving en ook beter voor het milieu. De geplande werken zijn een samenwerking tussen verschillende partijen.
Herindeling rijweg: van drie naar twee rijstroken
De Diestsesteenweg/Staatsbaan (N2) is een brede gewestweg met drie rijstroken waarvan de middenstrook, met uitzondering van afslaande bewegingen naar de zijstraten, vaak niet benut wordt. Om de rijweg overzichtelijker en minder breed te maken brengen we het aantal rijstroken terug naar twee: één in de rijrichting van Leuven en één in de rijrichting van Diest. De weg zal op die manier centraler liggen, en daardoor ook verder weg van woningen.
Bredere, veiligere fietspaden
In de huidige toestand rijden fietsers vlak naast het verkeer, wat vaak voor onveilige situaties en ongemak zorgt voor wie langs de Diestsesteenweg/Staatsbaan (N2) fietst. De vrijgekomen ruimte door de herindeling van de rijweg gebruiken we daarom om de fietspaden aan beide kanten van de weg breder te maken. Na afloop van de werken worden de fietspaden vrijliggend. Autoverkeer en fietsers worden van elkaar gescheiden door een tussenstrook die deels in beton en deels in asfalt wordt aangelegd. De afstand tussen fietsers en het auto- en vrachtverkeer wordt daardoor een stuk groter.
De betonnen rijweg tussen de Blerebergstraat en Oude Tiensebaan (zone 1) maakt plaats voor een gewestweg in asfalt. Tussen de Oude Tiensebaan en Robbesrodestraat (zone 2) bouwen we de rijweg inclusief de fietspaden volledig opnieuw op. Omdat er geen ruimte is om zowel de nieuwe riolering als de nutsleidingen onder de fietspaden aan te leggen, moet de riolering er onder de rijweg komen. Wegen en Verkeer maakt van die situatie gebruik om de zone tussen de Oude Tiensebaan en de Robbesrodestraat volledig herin te richten met een klassiek wegbeeld van vrijliggende fietspaden afgescheiden van de rijweg door een groenzone
9 nieuwe, comfortabele haltehavens voor bussen
Op het grondgebied van Tielt-Winge vernieuwen we 9 bushaltes zodat op langere termijn ook de trambus er kan stoppen. Waar er voldoende ruimte is, zullen de fietspaden ook achter de haltehavens doorlopen.
Heraanleg groene berm en inritten
Aan de zijkanten van de weg komen er groene bermen. Inritten en toegangen van de woningen en handelszaken die aansluiten op de gewestweg worden conform de regelgeving en dienstorders van Wegen en Verkeer heraangelegd.