Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe fietspaden en gescheiden riolering langs Nachtegaal

Nieuwe fietspaden en gescheiden riolering langs Nachtegaal

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N759

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Fluvius onderzoeken de aanleg van fietspaden en gescheiden riolering langs Nachtegaal (N759), vanaf het kruispunt met de Hasseltsesteenweg (N722) tot aan het kruispunt met de N80. 

Wat en waarom?

Situering

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt de Hasseltsesteenweg (N722) en rioolbeheerder Fluvius gaat er gescheiden riolering aanleggen. Nachtegaal (N759) sluit hierop aan. 

Nachtegaal maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF), wat betekent dat heel wat fietsers de baan gebruiken om van Kortenbos naar Zepperen en Kozen, en omgekeerd, te gaan. Ook het toeristisch fietsknooppuntennetwerk loopt langs daar. De huidige aanliggende fietspaden zijn evenwel in slechte staat. De weg is momenteel rechtlijnig en breed aangelegd, wat overdreven snelheden in de hand kan werken. 

Om deze redenen loopt een onderzoek om de verkeersveiligheid en leefbaarheid langs de weg te verhogen. De projectzone is de Nachtegaal vanaf het kruispunt met de Hasseltsesteenweg (N722) tot aan het kruispunt met de N80, inclusief een stukje van de Alkerweg (100 meter) en de Begaardenbosstraat (25 meter). Het doel is om nieuwe fietspaden aan te leggen, de snelheid te verlagen en vrachtverkeer te ontmoedigen. Fluvius zal ook hier gescheiden riolering aanleggen. 

N759 Sint-Truiden - Fietspaden + riolering Nachtegaal

Meer verkeersveiligheid: nieuwe fietspaden en verlaagde snelheid

Aan weerskanten van de rijweg komen enkelrichtingsfietspaden in asfalt. Ze worden aanliggend verhoogd aangelegd en zullen waarschijnlijk 2 meter breed zijn. Dat maakt het veiliger en comfortabel fietsen. De snelheid daalt van 70 km/u naar 50 km/u. 

Bushalte en spoorwegovergang

Het verbreden van de fietspaden heeft al dan niet invloed op de rest van de weginrichting. 

  • De bushalte ‘Kortenbos Overweg’ is afgeschaft in het basisbereikbaarheidsplan.
  • De spoorwegovergang wordt mogelijks aangepast. 

Basisbereikbaarheid is de nieuwe mobiliteitsvisie voor Vlaanderen. Hiermee zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer. Combimobiliteit staat daarin centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot een bestemming te bereiken. Vraag en aanbod worden daarvoor op elkaar afgestemd en alle oplossingen voor het openbaar vervoer worden gebundeld onder één herkenbare naam: Hoppin. De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op drukke lijnen zetten we snellere en frequentere bus- en tramverbindingen in. Op minder drukke lijnen organiseren we het aanbod anders en komt er flexvervoer. Je reserveert dan vooraf een rit of gebruikt een deelfiets of -wagen om een deel van je route af te leggen. 

Meer info over basisbereikbaarheid en de mobiliteitsswitch: hoppin.be 

Gescheiden riolering

Rioolbeheerder Fluvius vernieuwt in verschillende fases de riolering. Met het oog op duurzaam waterbeheer komt er een gescheiden stelsel dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert.

Timing en impact?

Volgende stappen

Een project doorloopt verschillende vaste stappen. Op dit moment worden de ontwerpplannen verfijnd (projectnota). 

Meer informatie over het verloop van een project is te vinden op deze webpagina.