Overslaan en naar de inhoud gaan

Fietspaden

Fietsen is gezond en fijn. Het is ook een goed alternatief voor de wagen. Wij zetten dagelijks in op het veiliger maken van de fietsinfrastructuur langs de Vlaams gewestwegen.

Vlaanderen is een echte fietsregio. 15 procent van alle verplaatsingen in Vlaanderen gebeurt met de fiets. Daarmee doen we het beter dan Denemarken. Daarom investeren we steeds meer in fietsinfrastructuur. Niet alleen in losse fietspaden, maar ook in het wegwerken van gevaarlijke punten en missing links.

Het Agentschap Wegen en Verkeer is verantwoordelijk voor zo´n 7.700 km fietspaden.

Soorten fietspaden

Er zijn 3 soorten fietspaden. Bij het aanleggen van een fietspad kijken we welk soort fietspad we kunnen aanleggen.

  • vrijliggend: gescheiden van de rijbaan door een veiligheidsstrook of fysieke scheiding
  • aanliggend verhoogd: gescheiden van de rijbaan door een niveauverschil
  • aanliggend: zonder niveauverschil, directe aansluiting op de rijbaan
Type fietspaden in Vlaanderen

Of er bij een herinrichting een gescheiden, verhoogd of aanliggend fietspad langs een weg komt, hangt af van het snelheidsregime. Wij werken met vaste richtlijnen voor de inrichting en het ontwerp van een fietspad, deze staan in het vademecum fietsvoorzieningen.

Heel veel aanliggende fietspaden zijn nog een erfenis uit het verleden en liggen ook op moeilijk aan te pakken locaties (vaak met huizen dicht aan de weg gebouwd). Onteigeningsprocedures moeten opgestart worden om deze locaties van veilige fietspaden te voorzien. En dat is vaak een lang proces.

Hoe ziet een ideaal fietspad eruit?

In het vademecum fietsvoorzieningen staan de richtlijnen voor het ontwerp van fietspaden (keuze ondergrond - asfalt of beton), de plaatsing van signalisatie en het onderhoud van de fietsinfrastructuur. We streven er steeds naar om die toe te passen bij elk nieuw project.

Ontdek alle richtlijnen

Staat van de fietspaden

Tweejaarlijks meten we de staat van de fietspaden in Vlaanderen, waarbij de eerste inspectiecampagne in 2007 uitgevoerd werd.

Uit de inspecties blijkt dat 63,5% van de opgemeten fietspaden “uitstekend” of “behoorlijk” scoort op de comfortparameter. 36,5% van de opgemeten fietspaden scoort onvoldoende.