De ambitie om tegen 2040 30% van de verplaatsingen met de fiets te realiseren en het behalen van de vision zero voor dodelijke ongevallen met voetgangers en fietsers, zorgt ervoor dat we dagelijks inzetten op het het veiliger maken van de fietsinfrastructuur langs de Vlaams gewestwegen.
Het Agentschap Wegen en Verkeer is verantwoordelijk voor zo´n 7.700 km fietspaden.
Soorten fietspaden
Er zijn 3 soorten fietspaden. Bij het aanleggen van een fietspad kijken we welk soort fietspad we kunnen aanleggen.
- vrijliggend: gescheiden van de rijbaan door een veiligheidsstrook of fysieke scheiding
- aanliggend verhoogd: gescheiden van de rijbaan door een niveauverschil
- aanliggend: zonder niveauverschil, directe aansluiting op de rijbaan
Of er bij een herinrichting een vrijliggend, verhoogd of aanliggend fietspad langs een weg komt, hangt af van het snelheidsregime.
Daarnaast spelen nog heel wat andere factoren mee bij de (her)inrichting van het fietspad. Wij werken met standaardrichtlijnen voor de kwalitatieve inrichting van onze fietsinfrastructuur. Het Vademecum fietsvoorzieningen vormt hierbij onze houvast.
De huidige infrastructuur is vaak niet in staat om de snel veranderende maatschappelijke behoeften en de hoeveelheid fietsers bij te houden. Bovendien zijn er zijn ook heel wat knelpunten op het gebied van veiligheid en is er ook een onderhoudsachterstand: ongeveer 40% van de fietspaden verkeert in slechte staat. Dit maakt dat we voor een enorme uitdaging staan, maar tevens waarom we elke dag verder bouwen aan een fietsvriendelijke toekomst.
Staat van de fietspaden
Tweejaarlijks meten we de staat van de fietspaden in Vlaanderen, waarbij de eerste inspectiecampagne in 2007 uitgevoerd werd.