Nieuwe bruggen E313 over Sterckshoflei en Cornelissenlaan in Deurne
Algemeen Overzicht

Update 11/07/2025: Parkeerverbod in Wouter Haecklaan
Gisteren, donderdag 10 juli, werd er een parkeerverbod in de Wouter Haecklaan geplaatst dat vanaf 4 augustus 2025 in voege gaat. Echter werden hierbij alle parkeerplaatsen aangeduid als 'verboden te parkeren'. Deze fout wordt zo snel mogelijk rechtgezet door de aannemer. Het aantal parkeerplaatsen dat wel beschikbaar blijft, vindt u op het plan onder veelgestelde vragen.
De huidige bruggen van de E313 over de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei in Deurne zijn in zeer slechte staat. We vervangen beide bruggen daarom volledig. We bouwen de nieuwe brugelementen in een werfzone naast de snelweg en verplaatsen ze vervolgens naar hun definitieve locatie.
Wat en waarom?
Bruggen in slechte staat
De bruggen van de E313 over de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei dateren van eind jaren ‘50. Na de bouw én eind jaren ‘80 werden verstevigingswerken uitgevoerd aan de brug over de Sterckshoflei. Uit meerdere inspecties bleek dat beide bruggen in slechte staat verkeren en lijden onder de toegenomen verkeersdrukte en -belasting. Sindsdien staan ze op de Lijst van Prioritaire Kunstwerken. Die lijst bevat kunstwerken (bruggen, tunnels en keermuren) die het meest aan vernieuwing of renovatie toe zijn.
Bij beide bruggen is een volledige vernieuwing noodzakelijk. Bij de brug over de Sterckshoflei zijn namelijk de naspankabels waarmee de retourmuren destijds verstevigd zijn niet vervangbaar. Bij de brug over de Cornelissenlaan zijn enkele scharnieropleggingen gebroken en niet meer herstelbaar. In het voorjaar van 2025 werden dan ook enkele maatregelen ingevoerd om de veiligheid van het verkeer te waarborgen. Zo vermijden we verdere schade, in afwachting van de nieuwe bruggen. Op deze pagina leest u meer over de tijdelijke maatregelen.
Klik op het plan om te vergroten.
Alle bruggen in het beheer van AWV worden één keer om de drie à vijf jaar gecontroleerd. De bruggen over de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei staan onder verscherpt toezicht. Dat houdt in dat er extra opmetingen gebeuren en de kritische onderdelen van deze bruggen worden extra geïnspecteerd. Doorbuigingen en scheurvorming worden daarbij nauwgezet opgevolgd door experten van het agentschap.
Beelden van de huidige bruggen.
We schakelen een versnelling hoger in de renovatie van bruggen. Sinds 2020 startten we de vernieuwing van 130 bruggen verspreid over heel Vlaanderen - van grote renovaties tot saneringen en herstellingen aan de structuur. Naast de vernieuwing van bruggen op de lijst van prioritaire kunstwerken, organiseren we samen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en de Vlaamse Waterweg nv ook een grootschalige publiek-private samenwerking ‘Overbruggen’ voor de renovatie van 49 vaste bruggen, waarvan 39 in het beheer van AWV.
Breedte en hoogte nieuwe bruggen
De brug over de Sterckshoflei krijgt extra ruimte voor een fietspad aan de zuidkant, zodat de fietssnelweg F107 de Sterckshoflei ongelijkgronds kruist. De nieuwe brug aan de Sterckshoflei krijgt een vrije hoogte van 5,6 meter. Het kokerelement wordt 53,40 meter breed en de onderdoorgang is 24 meter breed. De nieuwe brug over de Cornelissenlaan heeft een vrije hoogte van 5 meter en wordt in totaal 52,23 meter breed. De onderdoorgang zal hier slechts 11 meter breed zijn.
Dwarsprofiel nieuwe brug over de Cornelissenlaan.
Klik op de afbeelding om te vergroten.
Dwarsprofiel nieuwe brug over de Sterckshoflei.
Klik op de afbeelding om te vergroten.
Vernieuwingen op en onder de bruggen
Geluidsschermen aan Wouter Haecklaan
Op de nieuwe bruggen komen geluidsschermen om de huidige openingen in de geluidsmuur aan de kant van de Wouter Haecklaan te sluiten. De bruggen worden zo gebouwd dat het later nog mogelijk is om bijkomende geluidsschermen aan de kant van het Rivierenhof te plaatsen.
Drukke fietsverbinding op Cornelissenlaan
De brug over de Cornelissenlaan ligt boven een drukke fietsverbinding. Die verbinding maken we smaller, zodat het duidelijk is dat fietsers en voetgangers hier voorrang hebben. Tot slot leggen we onder de Cornelissenlaan alvast rioleringsbuizen klaar die beide kanten van de E313 verbinden. Deze verbinding tussen de wijk Morkhoven en het Rivierenhof vormt één van de schakels om de waterproblematiek in de wijk aan te pakken.
Brug over Sterckshoflei krijgt fietspad
Op de Sterckshoflei, onder de brug, plaatsen we een middeneiland. Zo kunnen fietsers veilig in twee bewegingen oversteken. Daarnaast krijgt de nieuwe brug over de Sterckshoflei ook een fietspad. Dat fietspad zal aansluiten op de fietssnelweg (F107) op de Collegelaan, Wouter Haecklaan en Vaartweg met de rotonde van Wommelgem. Om de fietshellingen aan te leggen aan de kant van de Wouter Haecklaan en de Vaartweg, moeten bomen gerooid worden. Hiervoor wordt boscompensatie voorzien. Meer details hierover vindt u op de pagina veelgestelde vragen.
De stad Antwerpen, het district Deurne en water-link gaan aansluitend op het vernieuwen van de bruggen de volledige groenzone en de Wouter Haecklaan heraanleggen. Meer info over die werken vindt u op deze website.
Timing en impact?
Omgevingsvergunning verkregen
De ontwerpplannen zijn getekend en er is al een aannemer aangesteld. Een cruciale, volgende stap is het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor dit project. Een aanvraag werd in het najaar van 2024 ingediend, maar niet volledig verklaard. Begin januari 2025 dienden we een nieuwe aanvraag in die later volledig en ontvankelijk werd verklaard. Het openbaar onderzoek is ondertussen afgerond en de bezwaarschriften werden bekeken door het Departement Omgeving. Eind juni ontvingen we de omgevingsvergunning voor de bouw van de twee nieuwe snelwegbruggen in Deurne.
Voorbereidende werken starten op 4 augustus 2025
Met de afgeleverde vergunning kunnen de werken aanvatten. Op 4 augustus starten we met het bouwrijp maken en inrichten van de werfzone langs de Wouter Haecklaan. Aansluitend start de bouw van de brugelementen. Het afbreken van de huidige bruggen en het inschuiven van de nieuwe gebeurt in zeven à tien dagen tijdens een verkeersluwere periode in de loop van 2026. Nadien volgt nog de aanleg van de fietshellingen. Het einde van het volledige project is voorzien tegen oktober 2026. Aansluitend start de stad Antwerpen met de heraanleg van de Wouter Haecklaan.
Globale verkeerssituatie tijdens de werken
De Wouter Haecklaan is de hele duur van de werken onderbroken en enkel bereikbaar via de Collegelaan.
Tijdens de bouw kan verkeer zowel op als onder de E313 zo veel mogelijk passeren. Wel moet u rekening houden met het feit dat in sommige fases:
- het verkeer op de brug over een beperkt aantal versmalde rijstroken moet rijden.
- het verkeer onder de brug zal ook hinder ondervinden, tijdens de voorbereidende werken en de heraanleg. Deze hinder wordt zo veel mogelijk beperkt in tijd.
Bij de afbraak van de oude brug en het inschuiven van de nieuwe brugelementen worden zowel de Cornelissenlaan, de Sterckshoflei als de E313 volledig afgesloten. Meer concrete details daarover volgen later.
Alle informatie over de meest recente verkeershinder vindt u steeds onder actuele hinder.