Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe bruggen E313 over Sterckshoflei en Cornelissenlaan in Deurne

Nieuwe bruggen E313 over Sterckshoflei en Cornelissenlaan in Deurne

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

E313

De huidige bruggen van de E313 over de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei in Deurne zijn in slechte staat. We vervangen beide bruggen daarom volledig. We bouwen de nieuwe brugelementen in een werfzone naast de snelweg en verplaatsen ze vervolgens naar hun definitieve locatie.

Wat en waarom?

Bruggen in slechte staat

De bruggen van de E313 over de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei dateren van begin jaren ‘60. Vlak na de bouw en eind jaren ‘80, werden verstevigingswerken uitgevoerd aan de brug over de Sterckshoflei. Uit een inspectie bleek dat beide bruggen in slechte staat verkeren en aan vervanging toe zijn. Sindsdien staan ze op de Lijst van Prioritaire Kunstwerken. Die lijst bevat kunstwerken (bruggen, tunnels en keermuren) die het meest aan vernieuwing of renovatie toe zijn.

Alle bruggen in het beheer van AWV worden één keer om de drie à vijf jaar gecontroleerd. De bruggen over de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei staan onder verscherpt toezicht. Dat houdt in dat er extra opmetingen gebeuren en de kritische onderdelen van deze bruggen worden extra geïnspecteerd. Doorbuigingen en scheurvorming worden daarbij nauwgezet opgevolgd door experten van het agentschap.

We schakelen een versnelling hoger in de renovatie van bruggen. Sinds 2020 startten we de vernieuwing van 130 bruggen verspreid over heel Vlaanderen - van grote renovaties tot saneringen en herstellingen aan de structuur. Naast de vernieuwing van bruggen op de lijst van prioritaire kunstwerken, starten we dit jaar samen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en de Vlaamse Waterweg nv ook een grootschalige publiek-private samenwerking ‘Overbruggen’ voor de renovatie van 49 vaste bruggen, waarvan 39 in het beheer van AWV.

Breedte en hoogte nieuwe bruggen

De brug over de Sterckshoflei krijgt extra ruimte voor een fietspad aan de zuidkant, zodat de fietssnelweg F107 de Sterckshoflei ongelijkgronds kruist. De nieuwe brug aan de Sterckshoflei krijgt een vrije hoogte van 5,6 meter. Het kokerelement wordt 53,40 meter breed en de onderdoorgang is 24 meter breed. De nieuwe brug over de Cornelissenlaan heeft een vrije hoogte van 5 meter en wordt in totaal 52,23 meter breed. De onderdoorgang zal hier slechts 11 meter breed zijn.

Dwarsprofiel nieuwe brug over de Sterckshoflei. 
Klik op de afbeelding om te vergroten.

Dwarsprofiel nieuwe brug over de Cornelissenlaan. 
Klik op de afbeelding om te vergroten.

Vernieuwingen op en onder de bruggen

Geluidsschermen aan Wouter Haecklaan

Op de nieuwe bruggen komen geluidsschermen om de huidige openingen in de geluidsmuur aan de Wouter Haecklaan te sluiten. De bruggen worden zo gebouwd dat het later nog mogelijk is om bijkomende geluidsschermen aan de kant van het Rivierenhof te plaatsen.

Drukke fietsverbinding op Cornelissenlaan

De brug over de Cornelissenlaan ligt boven een drukke fietsverbinding. Die verbinding maken we smaller, zodat het duidelijk is dat fietsers en voetgangers hier voorrang hebben. Tot slot leggen we onder de Cornelissenlaan alvast rioleringsbuizen klaar die beide kanten van de E313 verbinden. Deze verbinding tussen de wijk Morkhoven en het Rivierenhof vormt één van de schakels om de waterproblematiek in de wijk aan te pakken.

Brug over Sterckshoflei krijgt fietspad

Op de Sterckshoflei, onder de brug, plaatsen we een middeneiland. Zo kunnen fietsers veilig in twee bewegingen oversteken. Daarnaast krijgt de nieuwe brug over de Sterckshoflei ook een fietspad. Dat fietspad zal aansluiten op de fietssnelweg (F107) op de Collegelaan, Wouter Haecklaan en Vaartweg met de rotonde van Wommelgem. Om de fietshellingen aan te leggen aan de kant van de Wouter Haecklaan en de Vaartweg, moeten bomen gerooid worden. Hiervoor wordt boscompensatie voorzien. Meer details hierover vindt u op de pagina veelgestelde vragen.

De stad Antwerpen, het district Deurne en water-link gaan aansluitend op het vernieuwen van de bruggen de volledige groenzone en de Wouter Haecklaan heraanleggen. Meer info over die werken vindt u op deze website.

Timing en impact?

Aanvraag omgevingsvergunning

De ontwerpplannen zijn getekend en er is reeds een aannemer aangesteld. Een cruciale, volgende stap is het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor dit project. Een aanvraag werd in het najaar van 2024 ingediend, maar niet volledig verklaard. Begin januari 2025 verwacht het agentschap een nieuwe aanvraag te kunnen indienen. Zodra het dossier volledig en ontvankelijk wordt verklaard door het Departement Omgeving, start het openbaar onderzoek. Eens de vergunning verkregen is, kunnen de werkzaamheden relatief snel volgen.

Als de administratieve procedures vlot verlopen, mikt AWV om in de zomer van 2025 te kunnen starten met de bouw van de nieuwe bruggen. Op iets meer dan een jaar tijd, tegen het najaar van 2026, zou de volledige klus geklaard moeten zijn indien alles volgens schema verloopt. 

Tijdens de bouw kan verkeer zowel op als onder de E313/E34 zo veel mogelijk passeren. Wel moet u rekening houden met het feit dat in sommige fases:

  • het verkeer op de brug over een beperkt aantal versmalde rijstroken moet rijden. 
  • het verkeer onder de brug zal ook hinder ondervinden, tijdens de voorbereidende werken en de heraanleg. Deze hinder wordt zo veel mogelijk beperkt in tijd.

Bij de afbraak van de oude brug en het inschuiven van de nieuwe brugelementen worden zowel de Cornelissenlaan, de Sterckshoflei als de E313/E34 volledig afgesloten. Meer concrete details daarover volgen later.