Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe bruggen E313 over Sterckshoflei en Cornelissenlaan in Deurne

Tijdelijke maatregelen E313

Tijdelijke maatregelen E313

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

E313

De huidige bruggen van de E313 over de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei in Deurne zijn in slechte staat en staan op de Lijst van Prioritaire Kunstwerken. De bruggen van de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei staan onder verscherpt toezicht en worden nauw opgevolgd door experts van Wegen en Verkeer. Uit recente inspecties blijkt dat het noodzakelijk is om enkele maatregelen te nemen om de veiligheid te waarborgen. Alsook om voornamelijk de brug over de Cornelissenlaan beter te beschermen tegen de dagelijkse belasting van het vele en zware verkeer. Zo wil AWV verdere schade vermijden, in afwachting van de nieuwe bruggen.

snelheidsverlaging

Snelheidsverlaging op E313

Een eerste maatregel is de snelheidsverlaging naar 70 km/u op de E313 tussen het knooppunt Antwerpen-Oost en de brug over de Sterckshoflei. De wijziging van de toegestane maximumsnelheid is sinds 17 december 2024 in voege en wordt kenbaar gemaakt via de dynamische signalisatieborden boven de snelweg in beide rijrichtingen. De maatregel blijft van kracht tot na de realisatie van de geplande nieuwe bruggen op deze locatie. 

Bijkomende maatregelen op korte termijn

Op korte termijn gaat het agentschap ook de rijstroken op de E313 ter hoogte van de brug over de Cornelissenlaan verschuiven door het aanpassen van de wegmarkeringen. Op die manier belast onder andere zwaar verkeer bepaalde brugelementen minder omdat ze geweerd worden van de locatie waar de belasting het meest schadelijk is. De maatregel heeft geen invloed op de huidige capaciteit van de snelweg en het aantal rijstroken blijft behouden. Door de snelheidsverlaging en aanpassingen aan de invoegbewegingen kan de uitstroom van de R1 komende van Gent naar de E313 op spitsmomenten mogelijk wel iets moeizamer verlopen. Een derde maatregel is het vernieuwen van de asfaltlaag op beide bruggen. Dat moet de bruggen beschermen tegen verdere schade en vermindert de impact van zwaar verkeer door de oneffenheden weg te werken. Het aanpassen van de wegmarkeringen en het aanbrengen van de nieuwe asfaltlaag wordt gepland rond eind januari 2025, afhankelijk van de weersomstandigheden.