Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Hieronder vindt u een antwoord op enkele veelgestelde vragen. We hebben de vragen onderverdeeld in thema’s. Klik op de knop van de gewenste categorie om meteen naar uw vraag te springen.
Vindt u het antwoord op uw vraag niet terug of wil u iets anders vragen? Mail dan naar bereikbaar.antwerpen@wegenenverkeer.be met uw specifieke vraag.
Over het project in het algemeen
Wie is de bouwheer?
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is bouwheer voor de bruggen, de fietshellingen en de werken onder de bruggen op de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei. Alle werkzaamheden worden door dezelfde aannemer uitgevoerd.
Wat is de totale kostprijs van het project?
20,5 miljoen euro inclusief btw.
Kijkt het projectteam ook naar de impact van het project op de gezondheid en omgeving?
Bij de aanvraag voor de omgevingsvergunning hoort een MER-screening (milieueffectrapportage). Dat is een onderzoek naar de gevolgen voor het milieu. Zo kunnen mogelijke schadelijke effecten in een vroeg stadium ingeschat en opgevangen worden. Meer informatie hierover vindt u via deze webpagina.
U kan de MER-screening raadplegen tijdens het openbaar onderzoek. Dat start nadat de aanvraag voor de omgevingsvergunning volledig en ontvankelijk is verklaard door het Departement Omgeving.
Zijn andere instanties dan de Vlaamse overheid bevraagd over dit project?
Ja, voor dit project gingen we in overleg met de stad Antwerpen en haar districten, met de Provincie Antwerpen, met Waterlink, met het Rivierenhof, met het Agentschap Natuur en Bos en met het Departement Omgeving (MOW).
Sluit dit project aan bij de Oosterweelverbinding?
Nee, het gaat over twee onafhankelijke projecten. Lantis is bouwheer van de Oosterweelverbinding. Meer info vindt u op deze website. Zodra we starten met de werken aan de bruggen wordt de verkeershinder van beide projecten uiteraard op elkaar afgestemd.
Over het ontwerpplan
Waarom is een fietsbrug noodzakelijk? Kan het fietsverkeer niet gelijkvloers kruisen?
De fietsbrug gaat onderdeel uitmaken van een fietsostrade. Fietsostrades kennen hogere intensiteiten dan gewone fietspaden. Daarom is het veiliger om een fietsbrug aan te leggen, dan het fietsverkeer gelijkvloers te laten kruisen.
De fietshelling langs de Vaartweg is langer dan die langs de Wouter Haecklaan. Waarom is dat verschil nodig?
De Wouter Haecklaan is hoger gelegen dan de Vaartweg, hierdoor is er beperkt een langere helling nodig.
In welke mate wordt de waterproblematiek Morkhoven aangepakt tijdens dit project?
De rioleringskokers onder de brug Cornelissenlaan zijn één schakel in het oplossen van de waterproblematiek rond de wijk Morkhoven. De gracht langs de Vaartweg valt in de projectzone door de aanleg van de fietshelling, de waterafvoer hiervan wordt verzekerd in dit project.
Gaan de nieuwe brugelementen een extra rijstrook krijgen?
Nee, de bruggen worden breder, maar we leggen geen nieuwe rijstroken aan. We voorzien de bruggen er wel op met het oog op de toekomst. Er zijn nog geen beslissingen gemaakt over een verbreding van de snelweg. De toekomst van de E313 wordt bepaald in de studie naar De Nieuwe Rand. Meer info vindt u op www.denieuwerand.be.
Aan welke kant komt de extra ruimte op elke brug?
Voor de brug over de Cornelissenlaan wordt extra ruimte aan beide zijden voorzien. Voor de brug over de Sterckshoflei is dat aan de noordzijde (richting Antwerpen) en aan de zuidkant (richting Hasselt) komt een fietspad. Op die manier plaatsen we nieuwe bruggen die ook toekomstrobuust zijn. De afbeeldingen hieronder geven de ruimte aan die we voorzien.
Hoeveel meter breder maken jullie de bruggen? Wordt het talud van de E313 dan ook telkens zoveel meter breder?
Voor de brug aan de Cornelissenlaan komt er 6,9 meter bij aan de kant van het Rivierenhof en 5,7 meter aan de kant van de Wouter Haecklaan. Voor de brug aan de Sterckshoflei komt er aan de kant van het Rivierenhof 6,5 meter bij. Aan de zijde Wouter Haecklaan komt een fietspad op de brug. Dat zal 4 meter breed zijn. De extra breedte aan die kant bedraagt 7,25 meter in totaal.
De snelwegtaluds, aan beide zijden, worden enkel ter hoogte van de nieuwe bruggen over een beperkte lengte verbreed om de aansluiting te maken met de bestaande helling. De fietshellingen zorgen voor een verbreding van het snelwegtalud vanaf de Pieter Van Isackerlaan tot de Sterckshoflei.
Maken jullie de bruggen breder om verkeershinder bij toekomstige werven te vermijden?
De extra ruimte kan inderdaad in de toekomst gebruikt worden om verkeershinder bij andere werven te beperken. Dat kan omdat we het verkeer deels op de nieuwe extra ruimte kunnen zetten indien er bijvoorbeeld aan één van de brughelften gewerkt moet worden. Zo zorgen we ervoor dat er een maximaal aantal rijstroken beschikbaar blijft.
Hebben extra rijstroken een impact op de omliggende woonwijken? In welke mate werd dat onderzocht?
Met de bouw van de nieuwe bruggen leggen we geen nieuwe rijstroken aan. We willen uiteraard wel toekomstbestendig bouwen en voorzien daarom extra ruimte. Als er ooit een rijstrook op de E313 bijkomt, dan voeren we hiervoor eerst de nodige onderzoeken uit, waaronder een MER (milieueffectrapport). Dat is nodig om uiteindelijk een omgevingsvergunning te kunnen aanvragen. De toekomst van de E313 wordt bepaald in de studie naar De Nieuwe Rand. Meer info vindt u op www.denieuwerand.be.
Welke breedte voorzien jullie maximaal voor de toekomstige E313 die op de bruggen aansluit?
Het kokerelement van de brug over de Sterckshoflei wordt 53,40 meter breed en dat van de Cornelissenlaan wordt 52,23 meter breed. Voor dit project wijzigen we niets aan de stukken snelweg van de E313 die aansluiten op de nieuwe bruggen. De toekomst van de E313 wordt bepaald in de studie naar De Nieuwe Rand. Meer info vindt u op www.denieuwerand.be.
Wat is de hoogte tussen het huidige wegdek en de bruggen en wat zal de hoogte zijn voor de nieuwe bruggen?
De hoogte tussen de Cornelissenlaan en de huidige brug bedraagt 5 meter. Tussen de Sterckshoflei en de huidige brug is dat ook 5 meter. De nieuwe brug over de Cornelissenlaan blijft 5 meter hoog. De nieuwe brug over de Sterckshoflei wordt 5,60 m hoog.
Zorgen jullie ook voor de aanleg van voetpaden?
Ja, op de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei worden voetpaden voorzien.
Hoe breed wordt het middeneiland voor fietsers op de Sterckshoflei?
Het middeneiland wordt 2,5 meter breed. Het ontwerp voor het wegdek onder de Sterckshoflei en de Cornelissenlaan wordt opgemaakt door de stad Antwerpen. Meer informatie vindt u op deze pagina.
Blijven de parkeerstroken op de Cornelissenlaan aan de brug behouden?
Nee, in het nieuwe ontwerp dat de stad Antwerpen voorziet, is er geen ruimte voor de aanleg van parkeerstroken. Bovendien mag u op dit moment ook niet parkeren onder de brug langs de Cornelissenlaan.
Voorzien jullie extra verlichting onder de brug op de Cornelissenlaan?
We gaan uiteraard zo veel mogelijk inzetten op de nodige verlichting om de veiligheid maximaal te garanderen. De brug aan de Cornelissenlaan wordt namelijk een lange koker die de E313 kruist.
Is de herinrichting van de werfzone aan de Wouter Haecklaan na afloop van de werken onderdeel van dit project? Hebben wij inspraak over het ontwerp?
De taluds aan de E313 die onder het beheer van AWV vallen, plant AWV opnieuw aan. De stad Antwerpen, district Deurne en water-link gaan de groenzone en rijbaan aan de Wouter Haecklaan heraanleggen. Zodra die invulling concreter is, neemt de stad Antwerpen hierover contact op met de buurtbewoners. Alle beschikbare info staat op deze website. De stad Antwerpen en AWV proberen beide projecten maximaal op elkaar te laten aansluiten.
Wordt het kruispunt van de Sterckshoflei met de N116 ook mee vernieuwd?
Nee, dat kruispunt valt buiten de projectzone.
Wordt ook de Boterlaarbaan vernieuwd?
Ja, de Boterlaarbaan wordt nog vernieuwd voor het effectief inschuiven van de nieuwe bruggen.
Over de groenzones
Tot waar worden de bomen op de berm van de E313 langs de Vaartweg gerooid en waarom?
De bomen op het talud van de E313 worden gerooid tot de Esdoorndreef. Op die locatie leggen we de oostelijke fietshelling aan. Onderstaande afbeelding geeft de fietshellingen in het rood weer.
Tot waar worden de bomen op de Wouter Haecklaan gerooid en waarom? Waarom bouwen jullie de nieuwe bruggen aan de Wouter Haecklaan?
Het huidige talud van de E313 wordt verbreed voor de aanleg van de fietshelling. Daarvoor moeten de bomen op het talud verwijderd worden vanaf de Sterckshoflei tot de Pieter Van Isackerlaan. In de groenzone naast het snelwegtalud tot en met een deel van de Wouter Haecklaan richten we een werfzone in waar de brugelementen geprefabriceerd worden. Ook daarvoor moeten bomen verwijderd worden.
Het ontwerp van de bruggen is afhankelijk van de bouwmethode en de bouwmethode is op zijn beurt afhankelijk van een set randvoorwaarden opgelegd door enerzijds het Verkeerscentrum en anderzijds de stad Antwerpen. Volgens het Vlaams Verkeerscentrum dient de onderbreking van de E313/E34 bij de plaatsing van de brugelementen zo beperkt mogelijk in tijd te zijn. De stad Antwerpen vraagt om beide stadswegen, Cornelissenlaan en Sterckshoflei, zo veel mogelijk in dienst te houden tijdens de uitvoering van de werken. De prefabricatie van de brugelementen kan daarom niet op de Cornelissenlaan of Sterckshoflei gebeuren. Daarom voorzien we twee werfzones zo dicht mogelijk bij de E313 op de Wouter Haecklaan. Zo kan het inrijden van de bruggen snel en vlot verlopen en blijft lokaal fiets- en autoverkeer op de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei mogelijk tijdens het bouwen van de brugelementen.
Bij de zoektocht naar een geschikte en aanvaardbare locatie voor de werfzone voor het prefabriceren van de brugelementen, speelden ook de volgende elementen een rol:
- De fietshelling ten westen van de Sterckshoflei sluit aan in de zone tussen Wouter Haecklaan en E313/E34;
- De noodzaak van een tijdelijke aanrijhelling tijdens het verplaatsen van de brugelementen. Deze zorgt ervoor dat, bij de afbraak van de bestaande bruggen, de snelwegzone tussen de bruggen bereikbaar blijft voor de aan- en afvoer van puin en ander werfmateriaal;
- Het beperken van de verplaatsingsoperatie van de nieuwe brugelementen.
De uiteindelijke locatie van deze werfzone werd op basis hiervan bepaald en overlapt in grote mate met de Wouter Haecklaan en de naastliggende groenzone.
Vergroot het rooien van de bomen op de berm van de E313 niet de geluidsoverlast voor de buurtbewoners?
Fysisch hebben deze bomen zeker geen akoestisch effect. We weten wel dat groen psychologisch kan werken bij het ervaren van geluidshinder. Dat komt bijvoorbeeld doordat groen wordt geassocieerd met natuurlijke geluiden en ontspanning. Sommige boomvarianten, zoals de populier, kunnen het geluid zelfs maskeren door het ritselen van de bladeren. Aan de overzijde is dat psychologische effect beperkt aanwezig, maar de ervaring is sterk persoonsgebonden.
Kunnen jullie de oude bomen niet herplanten?
Het verplanten van volgroeide bomen is een delicate en dure handeling. Daarbij is het overleven van die bomen niet gegarandeerd. Het verplanten wordt ook voorafgegaan door een voorbereiding van de boom, waaronder een uitgebreide snoei en wortelvoorbereiding. Daarnaast wordt bij de heraanleg van de straat en groenzone het grondniveau sterk gewijzigd om een aangenaam en waterrobuust park te bekomen. Daarom zetten we liever in op het aanplanten van nieuwe bomen en groenaanplant in zowel de straat, de groenzone, als op de snelwegberm.
Welke boscompensatie wordt voorzien en op welke locatie?
We streven naar een maximale boscompensatie ter plaatse. We beplanten de groenberm van de snelweg, ook wel snelwegtalud genoemd, na de aanleg van de fietshellingen. De aanplant gebeurt met inheems bosplantsoen en jonge bomen die kunnen doorgroeien om zo snel een groen uitzicht te verkrijgen. Aan de voet van de talud voorzien we een bomenrij. Dat stemmen we ook nog verder af met de stad Antwerpen. De groenzone aan de Wouter Haecklaan wordt (her)aangelegd door de stad, na afloop van de werken van AWV. Meer informatie daarover vindt u op deze website.
De restcompensatie wordt gerealiseerd door middel van het storten van een bosbehoudsbijdrage. Meer informatie daarover vindt u op deze webpagina.
Zijn de fietshellingen zichtbaar vanop de Vaartweg of Wouter Haecklaan of worden ze afgeschermd met groen?
Op het talud wordt groenbeplanting voorzien met een plantmaat van 60/80*. De bomen tegen het talud hebben een plantmaat van 16/18*. Zolang deze nog niet volgroeid zijn, zijn de fietshellingen zichtbaar vanop de straat. Een voorbeeld hiervan kan u zien aan de recent aangelegde fietshelling over de Ruggeveldlaan, verderop deze fietsostrade.
*Stamomtrek in cm op 1m hoogte.
Over de geluidsschermen
Waarom plaatsen jullie niet meteen geluidsschermen aan de kant van het Rivierenhof?
De bruggen worden technisch voorzien op het plaatsen van geluidsschermen in de toekomst. Aan de kant van de bewoning plaatsen we meteen de nodige geluidsschermen. Deze schermen zijn 6 meter hoog. Aan de andere kant (Rivierenhof) komen geen geluidsschermen. AWV geeft prioriteit aan woonzones waar minstens vijf woningen op onderlinge afstand van maximaal 60 meter gelegen zijn, binnen een zone van 100 meter van de autosnelweg of gewestweg. We spreken dan over een wooncluster. In het Rivierenhof zijn geen woningen aanwezig.
Welk soort geluidsschermen zullen jullie plaatsen?
De geluidsschermen voldoen aan het standaardbestek 250. Hierin staan de akoestische eisen waaraan de panelen, die de aannemer voorziet, moeten voldoen. Ook het materiaal wordt gekozen in functie van de belasting op de brug, met andere woorden een lichtgewicht zoals PVC of aluminium. Meer informatie over het standaardbestek 250 vindt u op deze webpagina.
Worden de geluidsschermen op de brug meteen aangesloten op de huidige geluidsschermen?
Ja, de geluidsschermen gaan rechtstreeks op elkaar aansluiten.
Hoe hoog worden de geluidsschermen?
De bruggen zijn zo ontworpen dat er geluidsschermen van 6 meter op geplaatst kunnen worden.
Worden de huidige geluidsschermen ook mee vernieuwd?
Neen, binnen dit projectbudget is het niet voorzien om ook de bestaande geluidsschermen te vernieuwen.
Over de timing, uitvoering en hinder
Waarom kunnen de werfplaatsen en de aanrijhelling niet aan de kant van het Rivierenhof geplaatst worden?
Als we de werf zouden inrichten aan de noordzijde (kant Rivierenhof) zou de impact op het aanwezige groen groter zijn. Dan werken we bovendien ook aan beide zijden van de bruggen. Aan de zuidzijde (kant Wouter Haecklaan) wordt namelijk sowieso groen gerooid door de aanleg van de fietshellingen.
Hoe blijft de Wouter Haecklaan bereikbaar tijdens de werken?
Er is geen doorgaand verkeer mogelijk op de Wouter Haecklaan tijdens de werken. Plaatselijk verkeer voor handelaars en bewoners blijft wel mogelijk.
Wat gebeurt er met de parkeerplaatsen op de Wouter Haecklaan?
Om de werken te kunnen uitvoeren, moeten we een deel van de haakse parkeerstroken innemen. Dat kan niet anders vanwege de mobiliteit op de werf én de veiligheid voor iedereen. Omwonenden moeten bijvoorbeeld op een veilige afstand van grotere machines en werfverkeer kunnen passeren. Daarnaast moeten die machines en het (werf)verkeer voldoende ruimte hebben om op een veilige manier te draaien en keren waar nodig.
Samen met de stad Antwerpen, de brandweer en hulpdiensten bekeken we het werfinrichtingsplan in detail om het aantal beschikbare parkeerplaatsen zo groot mogelijk te kunnen houden. Hierover werd het volgende afgesproken, zie afbeelding hieronder.
Blijven de parkeergarages in de Wouter Haecklaan bereikbaar tijdens de werken?
De inritten van parkeergarages worden maximaal vrijgehouden, ofwel langs de voorkant ofwel langs de achterzijde (indien daar ook een toegang is).
Waarom moeten jullie de prefabelementen ter plaatse bouwen?
Het ontwerp van snelwegbruggen is afhankelijk van de bouwmethode en de bouwmethode is op zijn beurt afhankelijk van een set randvoorwaarden opgelegd door enerzijds het Verkeerscentrum en anderzijds de stad Antwerpen. Volgens het Vlaams Verkeerscentrum dient de onderbreking van de E313/E34 bij de plaatsing van de brugelementen zo beperkt mogelijk in tijd te zijn. De stad Antwerpen vraagt om beide stadswegen, Cornelissenlaan en Sterckshoflei, zo veel mogelijk in dienst te houden tijdens de uitvoering van de werken. Het verplaatsen van brugelementen is ook een grote operatie. Het zijn elementen die je niet zomaar op grote afstand door kleine straten kan loodsen. Het gevolg is dat we de brugelementen moeten prefabriceren vlak bij de huidige bruggen.
Kosten-baten is het het meest efficiënt om de elementen vlak bij de locatie te bouwen waar de bruggen effectief moeten komen. Bovendien zorgt de aanleg van de fietshellingen voor de fietsbrug en de tijdelijke aanrijhelling ervoor dat we sowieso een werfzone moeten voorzien. Die tijdelijke aanrijhelling maakt dat tijdens de afbraak van de bestaande bruggen, de snelwegzone tussen de bruggen bereikbaar blijft voor de aan- en afvoer van puin en ander werfmateriaal.
Werkt de aannemer ook ‘s nachts?
De aannemer werkt meestal overdag van 06.00 tot 18.00 uur. Tijdens de 7 tot 10 dagen waarin hij de oude bruggen afbreekt en de nieuwe bruggen in de E313 schuift, werkt hij wel dag en nacht. Dit om het afsluiten van de snelweg, de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei te beperken in tijd.
Hoe lang zal de doorgang onder de bruggen afgesloten zijn?
In overleg met de stad Antwerpen wordt bekeken om in de Sterckshoflei steeds een doorgang te voorzien. De hinder in de Cornelissenlaan zal groter zijn, omdat die straat enerzijds smaller is en anderzijds omdat daar ook riolering aangelegd moet worden. Tijdens de werken aan de fundering en de riolering is het niet mogelijk om een veilige doorgang voor het verkeer te voorzien. We proberen die periode wel zo kort mogelijk te houden. Beide doorgangen zullen enkel gelijktijdig afgesloten zijn net voor en tijdens de afbraak van de oude bruggen, alsook bij de plaatsing van de nieuwe bruggen.
De doorgang op de Cornelissenlaan is een belangrijk punt voor de aansluiting op de fietsostrade. Worden de verkeerslichten in de omgeving afgestemd op de extra verkeersstromen wanneer er in de Cornelissenlaan geen doorgang is?
Bij het uitwerken van de omleidingsroutes wordt hier rekening mee gehouden. We bekijken dus zeker de verschillende mogelijkheden.
Hoe zal de omleiding voor fietsers lopen?
De omleidingsroutes zijn momenteel nog niet bepaald. Zodra er meer info is, communiceert AWV hierover.
Wat is de aanrijroute voor werfverkeer?
De aanvoer van materiaal naar de werfzone in de Wouter Haecklaan zal telkens via de Sterckshoflei en de Cornelissenlaan zijn. De concrete routes worden nog vastgelegd in overleg met de stad Antwerpen. Tijdens de afbraak van de oude bruggen en het inschuiven van de nieuwe bruggen rijdt werfverkeer kortstondig via de Hendrik Van Uffelslaan, omdat de tijdelijke aanrijhelling naar de E313 enkel van daar bereikbaar zal zijn.
Wanneer plaatsen jullie de nieuwe brugelementen?
Dat gebeurt in 7 tot 10 aaneensluitende dagen. De E313/E34 sluiten we tijdens die periode volledig af vanaf de aansluiting met de Ring (R1) tot aan het complex Wommelgem [18]. De plaatsing gebeurt in een meer verkeersluwe periode.
Worden de verkeerslichten op het kruispunt Morckhovenlei / Herentalsebaan / Stenenbrug / Luitenant Lippenslaan aangepast?
Voor aanvang van de werken onderzoeken we wat mogelijk is om de hinder op het kruispunt te beperken. De concrete maatregelen worden daarna met de wegbeheerders besproken en opgenomen in de vergunning voor de werfsignalisatie.
Worden burgers ruim op voorhand verwittigd over het afsluiten van de E313?
Uiteraard verwittigen we de buurtbewoners en weggebruikers op voorhand over de afsluiting van de E313. We voeren een grootschalige communicatiecampagne zodra de exacte datum bekend is. Alle informatie over de hinder tijdens de werken verschijnt steeds op de pagina actuele hinder.
Wat gaat de impact zijn voor de bewoners van de Vaartweg tijdens de werken?
Tot en met de afbraak van de oude bruggen is de hinder op het vlak van mobiliteit in de omgeving beperkt. Tijdens de aanleg van de fietshelling langs de Vaartweg is er bijkomende geluidshinder van de werf. Alle informatie over de hinder tijdens de werken verschijnt steeds op de pagina actuele hinder.