Kruispunt Vredebaan, Krijgsbaan met Antwerpsestraat in Mortsel wordt maximaal conflictvrij
Algemeen Overzicht
Van harte welkom op de infomarkt op donderdag 30 januari 2025
Naar aanleiding van de start van de wegenwerken nodigen we u uit voor een infomarkt op donderdag 30 januari. U bent van harte welkom tussen 17.00 en 20.30 uur in OLVE Campus Mortsel-West (Gustaaf Lavastraat 33, 2640 Mortsel). Tijdens de infomarkt kan u vragen stellen aan het projectteam en de ontwerp- en faseringsplannen inkijken. Via de pagina 'documenten’ kan u alvast de meest recente ontwerpplannen downloaden.
Kan u er niet bij zijn? Schrijf dan zeker in op de nieuwsbrief via de oranje knop rechtsboven of onderaan als u mobiel surft.
Ter info! We gebruiken de nieuwsbrief momenteel ook om informatie te delen over de herinrichting van de N1 in Edegem, Hove en Mortsel.
Wat en waarom?
Veiliger en vlotter verkeer op het kruispunt
Het kruispunt van de Vredebaan (R11) en Antwerpsestraat (N1) in Mortsel staat sinds 2019 op de dynamische lijst met gevaarlijke kruispunten. Het zijn voornamelijk actieve weggebruikers die betrokken raken bij ongevallen. Daarom plannen we in samenwerking met de stad Mortsel de gedeeltelijke heraanleg van het kruispunt om conflicten tussen de actieve weggebruikers en het gemotoriseerd verkeer zo veel mogelijk weg te werken. Het kruispunt wordt aan de zijde van de Vredebaan heringericht om de veiligheid te verhogen en de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer te verbeteren.
Verkeersveiligheid en doorstroming verbeteren
De Vredebaan heeft regelmatig te kampen met filevorming aan het kruispunt met de Antwerpsestraat. Daarom maken we op de Vredebaan drie afzonderlijke voorsorteerstroken per rijrichting. Concreet komt dat neer op één rijstrook om linksaf te slaan naar de Antwerpsestraat richting Antwerpen/Berchem. Deze beweging is conflictvrij voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van overstekende voetgangers en fietsers en het gemotoriseerd verkeer dat rechtdoor rijdt. Daarnaast is er een voorsorteerstrook om rechtdoor te rijden naar de Krijgsbaan richting Borsbeek. Ten slotte verlengen we de voorsorteerstrook om rechtsaf te slaan naar de Antwerpsestraat richting Lier en Mechelen. Ook deze beweging is conflictvrij voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van overstekende voetgangers en fietsers.
Aan de andere zijde van het kruispunt, op de Krijgsbaan, gebeuren geen infrastructurele aanpassingen. De rijstroken worden er wel anders ingedeeld. De busstrook wordt omgevormd tot een voorsorteerstrook om linksaf te rijden. Deze beweging is conflictvrij voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van overstekende voetgangers en fietsers en het gemotoriseerd verkeer dat rechtdoor rijdt. Daarnaast is er een voorsorteerstrook om rechtdoor te rijden naar de Vredebaan richting Wilrijk. Ten slotte maken we een afzonderlijke voorsorteerstrook om rechtsaf te slaan naar de Antwerpsestraat richting Antwerpen/Berchem. Ook deze beweging is conflictvrij voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van overstekende voetgangers en fietsers.
Nieuwe oversteekplaatsen en fietspaden
De fietspaden en oversteekplaatsen aan het kruispunt van de Vredebaan en Antwerpsestraat worden mee vernieuwd (bordeaux gemarkeerde delen op onderstaand ontwerpplan). Een deel van de huidige fietspaden bestaat nog uit klinkers. Dat type wegverharding is gevoelig voor oneffenheden en biedt niet het meeste comfort voor fietsers. Door de klinkers te vervangen door asfalt wordt fietsen een stuk comfortabeler. We verbreden de fietspaden zo veel als mogelijk, afhankelijk van de beschikbare ruimte.
De bypass van de Antwerpsestraat richting de Vredebaan wordt compacter ingericht om de veiligheid van fietsers en voetgangers te verhogen. Rondom de nieuwe inrichting komt een groenzone.
Aanpassingen in de buurt van het kruispunt
Nieuwe oversteekplaats aan de Minervastraat
Tegelijk met de herinrichting van het kruispunt van de Vredebaan en Antwerpsestraat, voorzien we een nieuwe oversteekplaats voor voetgangers en fietsers aan de Minervastraat. Aan de overzijde van de Vredebaan verleggen we het dubbelrichtingsfietspad verder weg van de rijweg zodat er een opstelplaats ontstaat voor fietsers en voetgangers. Zij kunnen na de aanleg van de nieuwe oversteekplaats veilig oversteken van en naar de Minervastraat.
Nieuwe inrichting van de Van Peborghlei
Om veiligheidsredenen beslisten we in samenwerking met de stad Mortsel om de Van Peborghlei niet meer aan te sluiten op het vernieuwde kruispunt.
Aan het uiteinde van de Van Peborghlei creëren we een brede vlotte aansluiting op het vernieuwde dubbelrichtingsfietspad langs de R11. De straat blijft voor lokaal verkeer bereikbaar via de Eduard Arsenstraat.
Timing en impact?
Werken starten in het voorjaar van 2025
De werken starten in april 2025 en duren een tweetal maanden. De planning is steeds onder voorbehoud van gunstige weers- en werfomstandigheden.
Start nutswerken in januari 2025
Voor de start van de herinrichting moeten er voorbereidende nutswerken gebeuren. Het gaat om de verplaatsing en modernisering van kabels en leidingen voor water, telecom, gas en elektriciteit. De nutswerken starten vermoedelijk op maandag 27 januari. Tijdens deze nutswerken blijft de hinder voor het verkeer beperkt.
Lees de meest recente info over de verkeershinder op de pagina actuele hinder. Een algemeen verloop van de werken vindt u binnenkort onder timing en fasering.