Kruispunt Vredebaan, Krijgsbaan met Antwerpsestraat in Mortsel wordt maximaal conflictvrij
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Veiliger en vlotter verkeer op het kruispunt
Het kruispunt van de Vredebaan (R11) en Antwerpsestraat (N1) in Mortsel staat sinds 2019 op de dynamische lijst met gevaarlijke kruispunten. Het zijn voornamelijk actieve weggebruikers die betrokken raken bij ongevallen. Daarom plannen we in samenwerking met de stad Mortsel de gedeeltelijke heraanleg van het kruispunt om conflicten tussen de actieve weggebruikers en het gemotoriseerd verkeer zo veel mogelijk weg te werken. Het kruispunt wordt aan de zijde van de Vredebaan heringericht om de veiligheid te verhogen en de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer te verbeteren.
Verkeersveiligheid en doorstroming verbeteren
De Vredebaan heeft regelmatig te kampen met filevorming aan het kruispunt met de Antwerpsestraat. Daarom hebben we op de Vredebaan drie afzonderlijke voorsorteerstroken per rijrichting gemaakt. Concreet komt dat neer op één rijstrook om linksaf te slaan naar de Antwerpsestraat richting Antwerpen/Berchem. Deze beweging is conflictvrij voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van overstekende voetgangers en fietsers en het gemotoriseerd verkeer dat rechtdoor rijdt. Daarnaast is er een voorsorteerstrook om rechtdoor te rijden naar de Krijgsbaan richting Borsbeek. Ten slotte verlengden we de voorsorteerstrook om rechtsaf te slaan naar de Antwerpsestraat richting Lier en Mechelen. Ook deze beweging is conflictvrij voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van overstekende voetgangers en fietsers.
Aan de andere zijde van het kruispunt, op de Krijgsbaan, gebeurden geen infrastructurele aanpassingen. De rijstroken zijn er wel anders ingedeeld. De busstrook is omgevormd tot een voorsorteerstrook om linksaf te rijden. Deze beweging is conflictvrij voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van overstekende voetgangers en fietsers en het gemotoriseerd verkeer dat rechtdoor rijdt. Daarnaast is er een voorsorteerstrook om rechtdoor te rijden naar de Vredebaan richting Wilrijk. Ten slotte is er een afzonderlijke voorsorteerstrook om rechtsaf te slaan naar de Antwerpsestraat richting Antwerpen/Berchem. Ook deze beweging is conflictvrij voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van overstekende voetgangers en fietsers.
Nieuwe oversteekplaatsen en fietspaden
De fietspaden en oversteekplaatsen aan het kruispunt van de Vredebaan en Antwerpsestraat zijn mee vernieuwd (bordeaux gemarkeerde delen op onderstaand ontwerpplan). De klinkerverharding van de fietspaden werd vervangen door asfalt waardoor fietsen een stuk comfortabeler wordt. We verbreedden de fietspaden zo veel als mogelijk, afhankelijk van de beschikbare ruimte.
De bypass van de Antwerpsestraat richting de Vredebaan is compacter ingericht om de veiligheid van fietsers en voetgangers te verhogen. Rondom de nieuwe inrichting is er een groenzone.
Ontwerpplan kruispunt Vredebaan, Krijgsbaan met Antwerpsestraat. ©AWV
Aanpassingen in de buurt van het kruispunt
Nieuwe oversteekplaats aan de Minervastraat
Tegelijk met de herinrichting van het kruispunt van de Vredebaan en Antwerpsestraat, legden we een nieuwe oversteekplaats aan voor voetgangers en fietsers aan de Minervastraat. Aan de overzijde van de Vredebaan verlegden we het dubbelrichtingsfietspad verder weg van de rijweg zodat er een opstelplaats is voor fietsers en voetgangers waar ze veilig kunnen oversteken van en naar de Minervastraat.
Ontwerpplan oversteekplaats Minervastraat. ©AWV
Nieuwe inrichting van de Van Peborghlei
Om veiligheidsredenen beslisten we in samenwerking met de stad Mortsel om de Van Peborghlei niet meer aan te sluiten op het vernieuwde kruispunt.
Aan het uiteinde van de Van Peborghlei creërden we een brede vlotte aansluiting op het vernieuwde dubbelrichtingsfietspad langs de R11. De straat blijft voor lokaal verkeer bereikbaar via de Eduard Arsenstraat.
Ontwerpplan Van Peborghlei. ©AWV
Stad Mortsel volgt de verkeerssituatie in de nabijgelegen straten en wijken op.
Indien nodig, volgen er extra maatregelen tegen sluipverkeer.
Timing en impact?
Werken beëindigd
De werken startten in de tweede helft van april 2025. Op woensdag 25 juni 2025 werd het heraangelegde kruispunt opnieuw volledig opengesteld voor verkeer.