Overslaan en naar de inhoud gaan

Kruispunt Vredebaan, Krijgsbaan met Antwerpsestraat in Mortsel wordt maximaal conflictvrij

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Datum

Status

Binnenkort

Provincie

Plaats

Weg

N1
R11

Op deze pagina vindt u een antwoord op de veelgestelde vragen. Vindt u het antwoord op uw vraag niet of heeft u een andere vraag? Mail dan naar bereikbaar.antwerpen@wegenenverkeer.be met uw specifieke vraag.

Algemeen

Waarom is de heraanleg noodzakelijk?
Met de heraanleg willen we de veiligheid verhogen en de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer verbeteren. Het kruispunt wordt conflictvrij aangelegd. Dat betekent dat er geen conflicten meer zijn tussen zowel gemotoriseerd verkeer onderling als tussen gemotoriseerd verkeer en de actieve weggebruiker.

Welke partners zijn betrokken bij dit project?
Voor dit project werkt AWV samen met de stad Mortsel.

Wat zal de maximumsnelheid zijn na afloop van de heraanleg?
Het bestaande snelheidsregime blijft van toepassing na de heraanleg.

Zal de doorstroming van het verkeer verbeteren na de herinrichting?
Dat is één van de doelstellingen van dit project. Daarom creëren we op de Vredebaan drie afzonderlijke voorsorteerstroken per rijrichting. Concreet komt dat neer op één rijstrook om linksaf te slaan naar de Antwerpsestraat richting Antwerpen/Berchem. Deze beweging is conflictvrij voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van overstekende voetgangers en fietsers en het gemotoriseerd verkeer dat rechtdoor rijdt. Daarnaast is er een voorsorteerstrook om rechtdoor te rijden naar de Krijgsbaan richting Borsbeek. Ten slotte verlengen we de voorsorteerstrook om rechtsaf te slaan naar de Antwerpsestraat richting Lier en Mechelen. Ook deze beweging is conflictvrij voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van overstekende voetgangers en fietsers. 

Aan de andere zijde van het kruispunt, op de Krijgsbaan, delen we ook de rijstroken anders in. De busstrook wordt omgevormd tot een voorsorteerstrook om linksaf te rijden. Deze beweging is conflictvrij voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van overstekende voetgangers en fietsers en het gemotoriseerd verkeer dat rechtdoor rijdt. Daarnaast is er een voorsorteerstrook om rechtdoor te rijden naar de Vredebaan richting Wilrijk. Ten slotte maken we een afzonderlijke voorsorteerstrook om rechtsaf te slaan naar de Antwerpsestraat richting Antwerpen/Berchem. Ook deze beweging is conflictvrij voor gemotoriseerd verkeer ten opzichte van overstekende voetgangers en fietsers.

Over het ontwerp

Is er aan de bypass van de Antwerpsestraat naar de Vredebaan voldoende wachtruimte voor fietsers en voetgangers?
Ja, rekening houdend met de tellingen die gebeurd zijn, is er voldoende ruimte voorzien voor fietsers. In de laatste ontwerpronde is de wachtruimte voor voetgangers aan de bypass uitgebreid om conflicten tussen fietsers en voetgangers te vermijden.

Wordt er extra fietsenstalling voorzien?
Samen met stad Mortsel bekijken we of er optimalisatie van de bestaande fietsenstalling ter hoogte van de groene berm en de tramhalte mogelijk is.

Over de verkeerslichtenregeling

Wordt de groentijd op het kruispunt van de Antwerpsestraat en Mechelsesteenweg met Statielei (N1 x N10) verhoogd?
Er zijn voorlopig geen aanpassingen voorzien op het kruispunt N1xN10. De kruispunten R11xN1 en N1xN10 zijn samen onderzocht en de simulatie gaf aan dat de problemen zouden verminderen omdat er minder verkeer richting kruispunt N1 x N10 wordt gestuurd (dosering). 

Zal er, bij groen licht op het kruispunt R11xN1, genoeg ruimte zijn op de Antwerpsestraat en aan het kruispunt N1xN10 om het kruispunt R11xN1 te kunnen verlaten?
Beide kruispunten R11xN1 en N1xN10 zijn samen onderzocht en de simulatie gaf aan dat de problemen zouden verminderen omdat er minder verkeer richting N1xN10 wordt gestuurd (dosering). De kruispunten communiceren met elkaar om te laten weten dat er trams aankomen in de ene of de andere richting, maar er worden geen realtime gegevens doorgestuurd i.v.m het autoverkeer. De capaciteiten van beide kruispunten zijn op voorhand in het ontwerp op elkaar afgestemd.

Hebben voetgangers voldoende tijd om het kruispunt over te steken? 
De oversteektijd is aangepast aan de nieuwe situatie en voldoende lang voor voetgangers.

Wordt de lichtenregeling aan het kruispunt N1 met de Jozef Hermanslei aangepast in functie van de omleiding tijdens de werken?
Ja, er zal tijdens de omleiding meer groen gegeven worden aan de linksafbeweging van de Krijgsbaan naar de Jozef Hermanslei. Ondanks deze aanpassing zal er nog steeds file te verwachten zijn tijdens de werken.

Alle info over de verkeershinder leest u op de pagina actuele hinder

Meer weten over het algemene verloop van de werken? Surf dan verder naar timing en fasering.