Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Hoe maken we van de Turnhoutsebaan een fietsstraat?
Om de fietsstraat rechtsgeldig te maken, moeten we minimaal de richtlijnen uit de wegcode volgen. Dat betekent dat we na elk kruispunt het verkeersbord van de fietsstraat (F111) zetten.
Om te zorgen dat alle weggebruikers weten dat de Turnhoutsebaan een fietsstraat is, zijn we nog een paar stappen verder gegaan. Aanvullend hebben we het fietsstraat-logo ook met markeringen aangebracht op het wegdek én is tussenliggend een aanduiding van de maximumsnelheid van 30km/u voorzien. Tot slot kreeg rijstrook over de volledige breedte en lengte een rode kleurlaag.
Bijkomende maatregelen
Extra verkeerslicht met oversteekplaats aan Laar
Om de oversteekbaarheid van de Turnhoutsebaan te verbeteren, plaatste AWV een extra verkeerslicht ter hoogte van Laar. Door ook aan Laar een lichtenbeveiligde oversteekplaats te voorzien, hebben fietsers en voetgangers nu om de 200 à 300 meter een plek waar ze veilig kunnen oversteken.
Handhaving van de verkeersregels van de fietsstraat
Om ervoor te zorgen dat de weggebruiker de verkeersregels op de fietsstraat respecteert, controleren we dit actief met automatische handhavingsinstallatie(s).
In de eerste periode na invoering van de fietsstraat zetten we een mobiele installatie in, die we snel kunnen plaatsen en verplaatsen. Met deze mobiele installatie kunnen we de volledige breedte van de Turnhoutsebaan controleren, ook de BOB, en overdreven snelheid beboeten. Deze mobiele flitspaal zal in eerste instantie geplaatst worden aan de Blijde Inkomststraat, maar kan dus ook eenvoudig verplaatst worden naar andere locaties. Zo zorgen we voor een groter controlegebied en kunnen we probleemzones in kaart brengen.
Op termijn zal er een vaste installatie komen die controleert op:
- Snelheid
- Negeren van roodlicht
- Inhalen via en misbruik van de BOB