Overslaan en naar de inhoud gaan

Situatie na de werken

Situatie na de werken

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N458

Situatie na de werken

Met enkele grondige ingrepen maken we de Wiedauwkaai en het kruispunt met de Nieuwevaart (R40) veiliger voor alle weggebruikers.

Hier ziet u op de kaart de situatie na de werken. Klik op de kaart om te vergroten.

Veilige fietspaden

  • Wie van en naar het centrum fietst langs de Wiedauwkaai, zal dit in de toekomst op brede en comfortabele fietspaden doen van minstens 1,75 meter breed. Deze fietspaden komen aan beide zijden van de rijbaan. Het fietspad komt ook achter de bushaltes zodat fietsers niet kruisen met in- en uitstappende reizigers.
  • Aan de zijde van het water verbreden we het wandelpad naar een volwaardig fietspad van 1,75 meter breed. Vanaf het Tolhuisdok scheidt een smalle groenstrook het fietspad van de rijbaan, wat de veiligheid verhoogt.
  • Aan de Nieuwevaart komt een comfortabel dubbelrichtingsfietspad (zijde van de huizen).
  • Over de volledige lengte van de projectzone voorzien we nieuwe verlichting. Zo blijven fietsers en voetgangers goed zichtbaar voor automobilisten en vrachtwagenbestuurders. 

Comfortabele voetpaden

  • Langs de Wiedauwkaai komt een breder voetpad aan de zijde van bedrijven. Zo verplaatsen voetgangers zich veiliger naar de woningen, bedrijven en bushaltes.
  • Aan de zijde van het water komt een voetpad tussen het kruispunt met de Nieuwevaart en de bushalte Tolhuisbrug en tussen de nieuwe parkeerstrook en de spoorwegovergang. Omdat er tussen de bushalte Tolhuisbrug en de nieuwe parkeerstrook te weinig ruimte is, is hier het voet- en fietspad gemengd.
N458 Wiedauwkaai - dwarsprofiel @

Dwarsprofiel aan de bushalte Gent - Tolhuisbrug op de Wiedauwkaai (zijde bedrijven).

Vlotter openbaar vervoer

  • Een aparte busbaan voor stadinwaarts verkeer (zijde bedrijven) zorgt voor een vlottere doorstroming. Zo moeten bussen niet langer hun voorrang opeisen om de busbaan te verlaten en staan ze niet mee in de file, waardoor ze vlotter en stipter rijden. De nieuwe busbaan loopt vanaf de kruising met de Parallelweg tot de verplaatste bushalte Gent-Tolhuisweg (net voor de kruising met de Nieuwevaart). Dit zorgt ook voor een betere bereikbaarheid van de nieuwe stelplaats Wissenhage van De Lijn. 
  • De bushalte Gent-Tolhuisbrug verplaatsen we richting het kruispunt met de Nieuwevaart. Aan deze halte eindigt ook de aparte busbaan, vanaf daar rijdt de bus weer gewoon op de weg. Auto’s voegen rechts in en geven voorrang aan de bus. De bushalte aan de zijde van het water blijft behouden.
  • We leggen alle busperrons langs de Wiedauwkaai verhoogd aan. Zo kunnen ook reizigers die minder goed mobiel zijn, geladen met zware bagage of met een kinderwagen comfortabel de bus nemen. Meer info over toegankelijke bushaltes leest u via deze webpagina.

Nieuwe busbaan en stelplaats vanaf Parallelweg

Veilig kruispunt met fietsoversteken

De herinrichting van het kruispunt met veiligere fietsvoorzieningen was aanvankelijk voorzien in de eerste fase van de werken in de zomer van 2023. Door problemen met aanwezige leidingen onder het wegdek kon het ontwerp niet uitgevoerd worden zoals gepland binnen het korte tijdsbestek van de werken. Er zijn een aantal voorlopige aanpassingen uitgevoerd om het kruispunt veiliger te maken en de volledige herinrichting wordt nu voorzien tijdens het tweede deel van de werken in 2025. Desalniettemin zal de zichtbaarheid en het comfort van de fietser verbeteren ten opzichte van de oorspronkelijke situatie. Hieronder vind je het plan van hoe het kruispunt er uitziet vanaf 1 september 2023.

De aanpassingen die we voorzien in 2025 kan je raadplegen op onderstaand kaartje. De grootste verbetering zal het groene middeneiland zijn dat fietsers beschermt en zichtbaarder maakt bij de oversteek.

Ontwerp kruispunt Wiedauwkaai x Nieuwevaart

Parkeerstrook

  • Om ruimte te maken voor de aparte busbaan verdwijnen enkele parkeerplaatsen
  • Aan de inritten tussen de bedrijven Ziegler en Cordeel en aan het terrein van Anglo Belgian Corporation nv (zijde van het water) komen parkeerstroken. Deze parkeerstroken liggen tussen de rijweg en het fietspad, in plaats van achter het fietspad zoals vandaag. Dat is veiliger omdat auto’s het fietspad niet moeten kruisen.

Bereikbare woonboten

  • De bestaande trappen naar de woonboten blijven behouden. Hier komt ruimte vrij voor een fietsenstalling en/of brievenbus
  • Het nieuwe fietspad aan de zijde van het water komt op de plaats waar vandaag een wandelpad ligt. Hierdoor verdwijnt dit wandelpad.
  • De boten blijven bereikbaar doordat we de toegangen bundelen en deze aansluiten op de nieuwe parkeerstrook. Dat maakt het laden en lossen ook makkelijker.

Meer groen

  • We leggen groene bermen aan tussen het fietspad en het water (Tolhuisdok) en aan het kruispunt met de Nieuwevaart.
  • Voor de werken voorzien we hakhoutbeheer op de berm (zijde van het water). De bomen worden daarbij afgezaagd op een tiental centimeter boven de grond. In de volgende seizoenen schieten ze opnieuw uit.

Gescheiden riolering

  • Farys maakt van de werken gebruik om een nieuwe, milieuvriendelijke riolering aan te leggen waarbij afval- en regenwater apart worden afgevoerd. Afvalwater gaat naar de waterzuiveringsinstallatie, regenwater sijpelt zoveel mogelijk ter plaatse in de bodem. Dat is beter voor het milieu en helpt tegen wateroverlast. 

Bekijk hieronder via de video en de afbeelding hoe we een gescheiden rioleringsstelsel aanleggen.

Ontdek in 12 stappen hoe we een gescheiden rioleringsstelsel aanleggen. Klik op de pijlen links en rechts om door de 12 stappen te bladeren. Door op de gewenste stap te klikken vergroot u de afbeelding en verschijnt de uitleg bij de stap. Als laatste afbeelding kan u u alle stappen in één overzicht bekijken.