Herinrichting Schoonaerde
Algemeen Overzicht
Op het infomoment dat plaatsvond in mei 2024 noteerden we enkele bezorgdheden van omwonenden en ondernemers. We hebben die onderzocht en bepaalde opmerkingen gaven aanleiding tot aanpassingen in het ontwerp. De belangrijkste hebben we opgesomd in dit document - hier vindt u ook de antwoorden op de meeste gestelde vragen. Het aangepaste ontwerp vormt de basis voor de opmaak van een omgevingsvergunning en het aanbestedingsdossier. Na de aanvraag van de omgevingsvergunning organiseert de stad Diest een openbaar onderzoek. Schrijf u in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven!
Tijdens de herinrichting wordt ook een gescheiden riolering aangelegd. Voordat de werken kunnen plaatsvinden, moet er bekeken worden hoe elke woning zal afgekoppeld wordt en aangesloten op het nieuwe rioleringssysteem dat regenwater en afvalwater scheidt. U kunt gratis een afkoppelingsstudie laten opmaken. Een afkoppelingsdeskundige komt dan op afspraak bij u langs. Binnenkort verspreidt Aquafin de brieven met meer informatie en contactgegevens om een afspraak vast te leggen.
Wat en waarom?
Een oplossing voor de N29 Schoonaerde/Diestsebaan
De N29 vervult veel functies voor onder andere vrachtverkeer, automobilisten, omwonenden, handelaars, fietsers en schoolgaande jeugd. De steenweg is verouderd en er is nood aan meer veiligheid voor alle weggebruikers. Daarom plant het Agentschap Wegen en Verkeer samen met de stad Diest en Aquafin een herinrichting van de N29 Schoonaerde/Diestsebaan.
De projectzone situeert zich ter hoogte van de lokale weg 'Fort Leopold' tot net voor het kruispunt met de Vroentestraat en Postbaan.
Welke verbeteringen zijn er in zicht?
- Veilige kruispunten: de drukke kruispunten met de Nieuwe Dijkstraat (N174), de Kleinbaan en de Zelemseweg worden vernieuwd. We zoeken naar oplossingen om het verkeer er veiliger te organiseren.
- Veilige fietspaden: in heel de projectzone komen veilige fietspaden. Het nieuwe fietspad sluit aan op dat in Schaffen, dat in het verleden al vernieuwd werd.
- Aanleg gescheiden riolering: Aquafin zal van de herinrichting gebruikmaken om een gescheiden riolering aan te leggen tussen Schoonaerde huisnummer 137 en Diestsebaan huisnummer 137. Zo worden afval- en regenwater in de toekomst apart afgevoerd. Lees meer over de voordelen van gescheiden waterafvoer op de website van Aquafin.
Het kruispunt met de Nieuwe Dijkstraat (N174) vandaag.
Waar staan we nu?
Van plan tot uitvoering
Het Agentschap Wegen en Verkeer streeft in elk project steeds naar een evenwicht tussen drie elementen: verkeersveiligheid, verkeersdoorstroming en leefkwaliteit. Op plaatsen waar de N29 versmalt, is het niet eenvoudig om dit evenwicht te vinden. Dan is het zaak om heel zorgvuldig prioriteiten te bepalen. Daarom gingen we op 25 oktober 2023 op een ‘info- en dialoogavond’ in gesprek met de omwonenden en de ondernemers uit de omgeving.
Tijdens dit info- en dialoogmoment ontvingen we bezorgdheden, vragen en suggesties die het studiebureau verder heeft onderzocht om het ontwerpvoorstel te verbeteren. Tussen het kruispunt met de Kleinbaan en de Vroentestraat wilden we oorspronkelijk enkel de fietspaden opnieuw aanleggen. Intussen heeft het Agentschap Wegen en Verkeer beslist om er de volledige weg, ‘van gevel tot gevel’, opnieuw in te richten.
De ondernemers drukten hun bezorgdheid uit over de hinder waarmee de herinrichting gepaard zal gaan. Om de handelaars met vestigingen langs de gewestweg N29 te ondersteunen, beslisten het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Diest om de impact op hun activiteiten in kaart te brengen en oplossingen te zoeken om de impact te verminderen. Daarom volgde op 6 mei 2024 een eerste ondernemersoverleg.
Op de informatiemarkt van 23 mei 2024 lieten het Agentschap Wegen en Verkeer, de stad Diest, Aquafin en studiebureau Arcadis een aangepast voorontwerp zien. Op vraag van de bewoners was er ook een afkoppelingsdeskundige aanwezig die uitleg gaf bij de afkoppeling van de riolering. Tijdens en na dit infomoment ontvingen we enkele bezorgdheden van omwonenden en ondernemers die we hebben onderzocht om het ontwerp te verbeteren. Hier vindt u een overzicht van de belangrijkste aanpassingen.
In het najaar van 2024 vraagt het Agentschap Wegen en Verkeer een omgevingsvergunning aan. Als alles loopt zoals verwacht zal er begin 2025 een openbaar onderzoek georganiseerd worden. Zodra de vergunning goedgekeurd is, nemen we de volgende stap: het opmaken van een aanbestedingsdossier en het zoeken van een aannemer om de werken uit te voeren.
In het voorjaar van 2025 plannen we opnieuw overleg met de ondernemers over het aspect ‘minder hinder’: hoe beperken we de hinder tijdens de werken? Wanneer we een aannemer hebben aangesteld en samen de organisatie van de werken hebben besproken, volgt er ook een algemeen infomoment over de werken voor het brede publiek.
Op het tabblad 'Denk mee' vindt u de resultaten van de voorbereidende onderzoeken (parkeerstudie en digitale bevraging) en alle afgelopen en aankomende evenementen.
Op het tabblad 'Documenten' vindt u de eerste principes van het ontwerp, de meest gestelde vragen en hun antwoorden en meer info over de volgende stappen van het project.
Andere projecten in de omgeving: Herinrichting Lapseheide/Tessenderloseweg
In de toekomst zal ook de Nieuwe Dijkstraat (N174) heringericht worden. Dit project wordt geleid door de gemeente Diest. Het Agentschap Wegen en Verkeer investeert mee via subsidies. Meer info over de timing en het proces vindt u op deze projectpagina.