Overslaan en naar de inhoud gaan

Drie segmenten, drie typeprofielen

Drie segmenten, drie typeprofielen

Status

In Studie

Weg

N253

De nieuwe N253

Een gedetailleerd grondplan voor de nieuwe N253 is er nog niet. We weten wel al de belangrijkste principes. Afhankelijk van de omgeving krijgt de weg een andere indeling.

  1. Open ruimte (oranje): in de buurt van de Langerodevijver is genoeg plaats voor nieuwe brede fietspaden en veel groen. Omdat hier weinig bewoning is, komen hier geen voetpaden.
  2. Landelijk wonen (groen): in Eigen, Langerode en Ormendaal staan woningen langs één of beide kanten van de weg. Ook hier is genoeg plaats voor fietspaden. Waar nodig komt ook een voetpad.
  3. Dorpskern (blauw): in Neerijse en Korbeek-Dijle is de ruimte beperkt. Hier delen fietsers de rijweg met gemotoriseerd verkeer. Aan beide kanten van de weg komt een voetpad.

Klik op de afbeelding om te vergroten

1. Open ruimte

Waarom geen gescheiden fietspaden?

De richtlijnen van het Agentschap Wegen en Verkeer voor veilige fietsinfrastructuur, voorzien gescheiden (vrijliggende) fietspaden voor wegen met een snelheidsbeperking van 70 km/u. Voor wegen met een snelheidsbeperking van 50 km/u volstaan aanliggende, verhoogde fietspaden.

2. Landelijk wonen

Aan welke kant ligt het voetpad?

We kijken per locatie aan welke kant het voetpad best komt te liggen. Waar nodig zorgen we voor veilige oversteekplaatsen. Een voetpad aan elke kant van de weg zou te veel ruimte innemen en zorgt voor veel extra verharding.

3. Dorpskern

Waarom gemengd verkeer?

Een indeling met gemengd verkeer was de beste optie. Dat betekent dat fietsers de weg zullen delen met gemotoriseerd verkeer. Om dit veilig te doen verlopen, brengen we de snelheid terug tot 30 km/u. We hebben alle andere mogelijkheden onderzocht, maar die bleken niet haalbaar.

  • Voor fietssuggestiestroken is de weg te smal en te druk. Bij fietssuggestiestroken wordt het verkeer naar het midden van de weg geleid. Dat kan niet als er zoveel tegenliggers zijn.
  • Voor een fietsstraat is de weg te druk. In een fietsstraat mag gemotoriseerd verkeer fietsers niet voorbijsteken. Met het drukke verkeer op de N253 zou dat voor lange files zorgen.
  • Een gemengd fiets- en voetpad zou niet veilig zijn. Schoolgaande kinderen zouden dan een strook delen met snelle speedpedelecs en elektrische fietsen.