Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Het resultaat na heraanleg
- Een verkeersveilige N14 met comfortabele en brede fietspaden.
- Toegankelijke bushaltes langs de N14 zodat iedereen veilig en vlot kan in- en uitstappen.
- Duurzaam waterbeheer door infiltratiemogelijkheden en een modern en gescheiden rioleringssysteem.
Ontwerp in detail
Herinrichting van kruispunt Liersesteenweg x Lange Zandstraat tot Mechelsebaan 257
Toegankelijke bushaltes
Alle bushaltes langs het traject krijgen een verhoogd perron, waar mogelijk met een schuilhuisje. Zo kunnen reizigers in alle comfort in- en uitstappen. Het fietspad leggen we achter de haltes aan, zodat fietsers en busgebruikers niet in conflict komen met elkaar.
Klik op het plan om te vergroten.
Mechelsebaan 274 - 220
We ontharden en vergroenen waar mogelijk. De kasseiweg Mechelsebaan 262 tot en met 256 parallel aan de N14 wordt vervangen door een karrenspoor in betonverharding met daartussen waterdoorlatende grasbetontegels. De aansluiting op de N14 situeert zich ter hoogte van huisnummer 262.
Klik op het plan om te vergroten.
Mechelsebaan 220 - 166
Onder de spoorwegbrug voorzien we enkel nieuwe fietspaden. Daar gebeuren verder geen riolerings- en wegeniswerken.
Klik op het plan om te vergroten.
Mechelsebaan 166 - 92
Klik op het plan om te vergroten.
Mechelsebaan 92 - 42
Ook de parallelweg tussen de Naalstraat en de Emiel Van Hammestraat vervangen we door een karrenspoor in betonverharding met daartussen grasbetontegels. Tussen de N14 en het karrenspoor komt een groenzone met gracht en een vrijliggend fietspad. De woningen met huisnummer 57, 59, 61, 63 en 65 kunnen het karrenspoor in- en uitrijden via de Emiel Van Hammestraat.
Klik op het plan om te vergroten.
Mechelsebaan 42 tot kruispunt Katelijnsesteenweg
Vanaf de Emiel Van Hammestraat verandert het uitzicht van de weg. Binnen de bebouwde kom voorzien we aanliggende fietspaden, voetpaden en groenbermen waar mogelijk.
Klik op het plan om te vergroten.
Nieuwe verkeerslichten voor een maximaal conflictvrij kruispunt
Inrichting kruispunt Mechelsebaan x Berkhoevelaan (N14 x N108)
Klik op het plan om te vergroten.
Maximaal conflictvrij.
Wat betekent dat?
Bij elk kruispunt willen we naar een situatie waarbij voetgangers en fietsers niet kruisen met gemotoriseerd verkeer. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt.
Meer weten? Lees hier meer.
Inrichting kruispunt Katelijnsesteenweg x Berkhoevelaan (N108)
Deel Katelijnsesteenweg exclusief voor lokaal verkeer
- We voorzien een ruim dubbelrichtingsfietspad voor fietsers en vrijliggende voetpaden voor voetgangers om de Katelijnsesteenweg in te slaan vanaf de N108 richting de Netebrug en centrum Duffel.
- Gemotoriseerd verkeer komende van Itterbeek / Lier kan enkel linksaf richting het centrum van Sint-Katelijne-Waver of rechtdoor om via het vernieuwde kruispunt Mechelsebaan x Onze Lieve Vrouwlaan naar centrum Duffel te rijden.
- Gemotoriseerd verkeer komende van de N14 uit Sint-Katelijne-Waver / Mechelen-Noord kan enkel rechtdoor richting Itterbeek / Lier of rechtsaf richting het centrum van Sint-Katelijne-Waver te rijden.
Klik op het plan om te vergroten.