Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting Liersesteenweg/Mechelsebaan

Herinrichting Liersesteenweg/Mechelsebaan

Algemeen Overzicht

Status

Binnenkort

Provincie

Weg

N14

Bekijk hier de infopanelen van 18 februari

Naar aanleiding van de aanvraag van de omgevingsvergunning en de start van het openbaar onderzoek, organiseerde Agentschap Wegen en Verkeer samen met Pidpa, lokaal bestuur Duffel en lokaal bestuur Sint-Katelijne-Waver een infomarkt op dinsdag 18 februari in de brandweerkazerne van Duffel. 

U kan onder 'Documenten' de panelen bekijken die tijdens de infomarkt getoond werden.

Een herinrichting van de Liersesteenweg/Mechelsebaan (N14) met nieuwe fietspaden dringt zich op. Daarom plant het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een volledige heraanleg van het wegdek en de fietsinfrastructuur over een afstand van ca. drie kilometer. Het projectgebied loopt van het kruispunt met de Lange Zandstraat en de Hertstraat in Sint-Katelijne-Waver tot het kruispunt met de Katelijnsesteenweg in Duffel. Rioolbeheerder Pidpa maakt van de werkzaamheden gebruik om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.

Wat en waarom?

Verhoging verkeersveiligheid en rijcomfort langs N14

Het wegdek is aan vernieuwing toe en de fietspaden zijn vandaag niet gescheiden van de rijbaan. Om de verkeersveiligheid te waarborgen en het rij- en fietscomfort te verhogen, passen we het wegdek en de fietsinfrastructuur volledig aan over een afstand van ca. drie kilometer. We vervangen de bestaande fietspaden door brede fietspaden,  buiten de bebouwde kom gescheiden van de rijweg door een gracht en binnen de bebouwde kom aanliggend aan de rijweg.

Het kruispunt van de Mechelsebaan en Berkhoevelaan krijgt verkeerslichten.

N14 - Liersesteenweg / Mechelsebaan - Situeringsplan.
Klik op de afbeelding om te vergroten.

N14 - Liersesteenweg/Mechelsebaan - Simulatie buiten bebouwde kom en binnen bebouwde kom. 
Klik op de afbeelding om te vergroten.

Moderne, gescheiden riolering

Samen met de herinrichting van de N14 vernieuwt rioolbeheerder Pidpa de riolering in de Liersesteenweg en Mechelsebaan. Met het oog op duurzaam waterbeheer wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert. 

We leggen open grachten en groenstroken aan om het regenwater maximaal te laten infiltreren. De nieuw aangelegde grachten sluiten via een inbuizing onder de rijweg aan op de Perwijsveldbeek. Aan de Goorbosbeek worden de grachten rechtstreeks aangesloten op de bestaande aansluiting op de waterloop. De bestaande inkokering van zowel de Goorbosbeek als de Perwijsveldbeek onder de N14 blijft ongewijzigd.

Onder 'toekomstbeeld' vindt u meer info over het ontwerp. 
De ontwerpplannen kan u downloaden onder 'documenten'.

Timing en impact?

Start werken ten vroegste vanaf 2026

De start van de eigenlijke werken is voorzien ten vroegste vanaf 2026. Vooraleer de wegenwerken van start gaan, staan er eerst voorbereidende nutswerken op de planning. 

Openbaar onderzoek

Het Departement Omgeving verklaarde in het voorjaar van 2025 het vergunningsdossier volledig en ontvankelijk. Het openbaar onderzoek liep in Duffel van dinsdag 13 mei tot en met woensdag 11 juni en in Sint-Katelijne-Waver van vrijdag 16 mei tot en met zaterdag 14 juni 2025. 

Gedurende 30 dagen kon iedereen de aanvraag en de ontwerpplannen inkijken en opmerkingen of bezwaren indienen via het online Omgevingsloket met referentienummer OMV_2024129282 of op afspraak bij het lokaal bestuur Duffel of Sint-Katelijne-Waver.

Op onze projectpagina kan u de meest recente ontwerpplannen terugvinden onder 'Documenten'.