Herinrichting Liersesteenweg/Mechelsebaan
Algemeen Overzicht
Een herinrichting van de Liersesteenweg/Mechelsebaan (N14) met nieuwe fietspaden dringt zich op. Daarom plant het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een volledige heraanleg van het wegdek en de fietsinfrastructuur over een afstand van ca. drie kilometer. Het projectgebied loopt van het kruispunt met de Lange Zandstraat en de Hertstraat in Sint-Katelijne-Waver tot het kruispunt met de Katelijnsesteenweg in Duffel. Rioolbeheerder Pidpa maakt van de werkzaamheden gebruik om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.
Wat en waarom?
Verhoging verkeersveiligheid en rijcomfort langs N14
Het wegdek is aan vernieuwing toe en de fietspaden zijn vandaag niet gescheiden van de rijbaan. Om de verkeersveiligheid te waarborgen en het rij- en fietscomfort te verhogen, passen we het wegdek en de fietsinfrastructuur volledig aan over een afstand van ca. drie kilometer. We vervangen de bestaande fietspaden door brede fietspaden, buiten de bebouwde kom gescheiden van de rijweg door een gracht en binnen de bebouwde kom aanliggend aan de rijweg.
Het kruispunt van de Mechelsebaan en Berkhoevelaan krijgt verkeerslichten.
N14 - Liersesteenweg / Mechelsebaan - Situeringsplan.
Klik op de afbeelding om te vergroten.
N14 - Liersesteenweg/Mechelsebaan - Simulatie buiten bebouwde kom en binnen bebouwde kom.
Klik op de afbeelding om te vergroten.
Moderne, gescheiden riolering
Samen met de herinrichting van de N14 vernieuwt rioolbeheerder Pidpa de riolering in de Liersesteenweg en Mechelsebaan. Met het oog op duurzaam waterbeheer wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert.
We leggen open grachten en groenstroken aan om het regenwater maximaal te laten infiltreren. De nieuw aangelegde grachten sluiten via een inbuizing onder de rijweg aan op de Perwijsveldbeek. Aan de Goorbosbeek worden de grachten rechtstreeks aangesloten op de bestaande aansluiting op de waterloop. De bestaande inkokering van zowel de Goorbosbeek als de Perwijsveldbeek onder de N14 blijft ongewijzigd.
Onder 'toekomstbeeld' vindt u meer info over het ontwerp. De ontwerpplannen kan u downloaden onder 'documenten'.
Timing en impact?
Omgevingsvergunning verkregen
Eerder dit jaar werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend waarna een infomoment en openbaar onderzoek volgde. Om tegemoet te komen aan een aantal bezwaren en adviezen deden we bijkomende aanpassingen aan het vergunningsdossier.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) ontving op maandag 3 november 2025 de omgevingsvergunning voor de heraanleg van de Liersesteenweg en de Mechelsebaan. Met de afgeleverde vergunning zijn we weer een stap verder in de realisatie van het project.
Voorbereidende nutswerken in 2026
Vooraleer de riolerings- en wegenwerken van start gaan, staan nutswerken op de planning. Het gaat om de verplaatsing en modernisering van kabels en leidingen voor water, telecom, gas en elektriciteit. De nutswerken starten vermoedelijk na het zomers bouwverlof. De nutsmaatschappijen communiceren zelf over de verwachte hinder tijdens deze werken.
We houden u op de hoogte
Zodra er meer duidelijkheid is over de start van de werken, organiseren we nog voor de eerste nutswerken van start gaan een infomarkt om uitleg te geven over de timing, fasering en de verwachte hinder. Bewoners in de ruime omgeving ontvangen tijdig een uitnodiging per brief. De details over de infomarkt vindt u dan ook terug op deze pagina.
Schrijf in op de digitale nieuwsbrief om updates rechtstreeks in uw mailbox te ontvangen. Voeg uw e-mailadres toe in het oranje kader rechts (of onderaan indien u mobiel surft).
De timing is onder voorbehoud van gunstige werf- en weersomstandigheden en kan bijgevolg nog veranderen.