Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting Koningin Astridlaan

Toekomstbeeld

Toekomstbeeld

Datum

Status

Beëindigd

Provincie

Plaats

Weg

N1

Nieuwe Koningin Astridlaan: veiliger en leefbaarder

Koningin Astridlaan: vroegere situatie vs. nieuwe situatie

Veilig fietsen

Het nieuwe ontwerp maakt van veilig fietsen een speerpunt. Doordat de fietspaden op ruime afstand van de rijbaan liggen en voldoende breed zijn, genieten fietsers van meer comfort. De kruispunten met verkeerslichten krijgen veilige fietsoversteken en brede wachtzones zodat stilstaand en doorgaand fietsverkeer elkaar niet hinderen.

  • Vrijliggende, eenrichtingsfietspaden aan weerszijden van de rijweg
  • 2 meter breed
  • Ter hoogte van de kruispunten: veilige fietsoversteken met opstelruimte
  • Ter hoogte van de zijstraten: fietspad uitgebogen
N1 Kontich_dwarsprofiel

Groenberm als extra veiligheidsbuffer

De open grachten en groene berm met bomen moeten er mee voor zorgen dat fietsers zich veilig en ongehinderd kunnen verplaatsen. De groenberm is dus niet alleen mooi, maar ook functioneel. Het is een natuurlijke buffer waarachter fietsers volledig afgeschermd zijn van het gemotoriseerd verkeer. De open grachten leiden fietsers bovendien naar de oversteekplaatsen en verhinderen dat ze zomaar overal de straat kunnen oversteken.

Vlotter verkeer

In elke richting beschikt de Koningin Astridlaan over één rijstrook. De rijstroken zijn van elkaar gescheiden door een brede en overrijdbare middenberm. Daardoor lijken ze smaller en minderen automobilisten hun snelheid, zonder de doorstroming op de Koningin Astridlaan te beperken. Aan de kruispunten, waar het fiets- en autoverkeer de weg moet kunnen dwarsen, legden we de middenberm uiteraard wel op gelijke hoogte met de rijweg.

Schematische weergave van het ontwerpplan voor de Koningin Astridlaan. Klik op het plan om in te zoomen of download hieronder de pdf-file.

Gescheiden riolering en bufferbekken

Vroeger loosden de woningen hun afvalwater in de baangrachten, waardoor geurhinder ontstond en het oppervlaktewater ernstig was verontreinigd. Aquafin voorzag daarom een moderne riolering. Het afvalwater gaat naar de zuiveringsinstallatie in Hove. Het grachtenstelsel zorgt voor de aparte opvang en buffering van regenwater. We voorzagen daarnaast een natuurlijk bufferbekken (doorstroommoeras) voor regenwater om wateroverlast bij hevige en langdurige neerslag te voorkomen. Ook in de Nachtegaalstraat, Doopput, ‘s Herenlei en de zijstraat Koningin Astridlaan nr. 60-68 werd een gescheiden riolering aangelegd.

Het ontwerp in detail

Kruispunten

In de werfzone zitten drie lichtengeregelde kruispunten vervat: de Duffelsesteenweg, de Ooststatiestraat en de Antwerpsesteenweg. Deze drie kruispunten zijn maximaal conflictvrij gemaakt. Hierdoor ontstaan geen conflicten meer tussen het gemotoriseerd verkeer en de actieve weggebruiker.

Aan de kruispunten sluiten de nieuwe fietspaden langs de Koningin Astridlaan mooi aan op de bestaande fietspaden. We voorzagen aan elk kruispunt gemarkeerde, veilige oversteekplaatsen met een ruime opstelzone voor wachtende fietsers en voetgangers, zodat zij de doorgaande fietsers niet hinderen.

Kruispunt N1 x Duffelsesteenweg

  • Op het bestaande kruispunt werden alle oversteken omgevormd tot dubbelrichtingsoversteken.
N1 Kontich toekomstbeeld - Duffelsesteenweg

Kruispunt N1 x Ooststatiestraat

  • Er kwam een extra afslagstrook op de Koningin Astridlaan voor verkeer richting Kontich centrum of Lint en station.
  • Nieuwe fietspaden sluiten aan op bestaande, verhoogde fietspaden in de Ooststatiestraat.
N1 Kontich kruispunt Ooststatiestraat

Kruispunt N1 x Antwerpsesteenweg/Vredestraat

Fietspad
  • Aan de zijde van de Vredestraat ligt het fietspad dichter bij de rijweg, maar deze wordt wel vrijliggend aangelegd en waar nodig afgeschermd. 
  • Verderdoor op de Antwerpsesteenweg komt er opnieuw een vrijliggend fietspad met een groene bufferzone.
Rijweg
  • De bypass naar de Vredestraat en Antwerpsesteenweg verdwijnt, zo zal er niet langer een conflict zijn tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer.
  • Er komt een aparte rechtsafslagstrook naar de Vredestraat.
  • De linkerrijstrook wordt voorbehouden voor doorgaand verkeer.
Vredestraat
  • Geen verharde middenberm
  • Stopstreep verder achteruit
  • Vlottere doorgang voor accordeonbussen De Lijn
N1 Kontich - ontwerpplan

4 juli 2025

Het eindresultaat in beeld

Bekijk hier het eindresultaat. Klik om te vergroten.

18 oktober 2025

Inhuldiging nieuwe baan