Projectverloop
Projectverloop
Voorgeschiedenis
In 2014 lag er een eerste concept voor de Brusselsesteenweg (N2) in Herent voor. Volgens dit concept van Wegen en Verkeer zouden er langs de bestaande weg in de beide rijrichtingen ventwegen aangelegd worden waardoor het aantal conflictlocaties tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer aanzienlijk afnemen.
Een lokaal handelscollectief stelde later een alternatief concept voor. In dit alternatief zouden er vrijliggende fietspaden liggen langs de Brusselsesteenweg en een vrije busbaan in het midden van de gewestweg, zonder ventwegen.
Beide concepten hadden voor- en tegenstanders. In de afgelopen jaren lukte het niet om tot een ontwerp te komen dat voor alle partijen aanvaardbaar is. Daarom lag het project een tijdlang stil.
Herstart
In 2022 beslist het Agentschap Wegen en Verkeer om dit project opnieuw op te starten in open dialoog en met een blanco blad. We organiseerden daarbij drie inspraakmomenten.
- Luistersessies (voorjaar 2022)
- Digitale bevraging (najaar 2022)
- Ontwerpweek (najaar 2022)
Aan het einde van de ontwerpweek werden drie concepten voorgelegd aan de omwonenden, de ondernemers en andere belanghebbenden en geïnteresseerden.
Lees meer over het participatietraject op de pagina ‘Denk Mee’.
Vervolg
Voorontwerp en startnota
De ontwerpers verwerken deze concepten tot meer concrete inrichtingsconcepten. Die zullen dan opnieuw voorgelegd worden aan de verschillende belanghebbenden. In deze fase is het mogelijk dat er nog verschillende alternatieven vergeleken worden.
Uiteindelijk kiest de projectstuurgroep het voorkeursconcept. Dat wordt verwerkt tot een voorontwerp en startnota, waarin het concept met voldoende motivering wordt onderbouwd.
Vanaf hier start voor de herinrichting van de Brusselsesteenweg het traject dat alle grote investeringsprojecten van het Agentschap Wegen en Verkeer doorlopen:
- startnota (voorontwerp)
- projectnota
- omgevingsvergunning
- aanbestedingsprocedure
Van startnota naar projectnota
Nadat het voorontwerp en de startnota goedgekeurd zijn, wordt er een projectnota opgemaakt. Vanaf nu wordt er voortgewerkt op één concreet ontwerp. De projectnota bevat een gedetailleerd grondplan, typedwarsprofielen en soms ook 3D-visualisaties om bepaalde aspecten van een ontwerp bevattelijk te maken. Het bevat ook voorstellen voor de verlichting en de gebruikte materialen. Nadat de projectnota goedgekeurd is, wordt er een uitvoeringsontwerp gemaakt waarmee een aannemer aan de slag kan.
Omgevingsvergunning
Voor de werken kunnen starten moet Wegen en Verkeer een omgevingsvergunning (vroeger ‘bouwvergunning’) aanvragen. In deze fase is een formeel inspraakmoment voorzien onder de vorm van een openbaar onderzoek. Als er bijkomende ruimte nodig is, bijvoorbeeld om veilige fietspaden aan te leggen, moet de Vlaamse overheid de nodige gronden aankopen.
Aanbestedingsprocedure
Eens de omgevingsvergunning is goedgekeurd, volgt de aanbestedingsprocedure (keuze aannemer) en starten de werken op.
Lees op deze pagina meer over de projectstuurgroep en het traject van studiebureau tot spadesteek.