Heraanleg van de Ninoofsesteenweg met gescheiden rioleringsstelsel en veilige fietspaden
Algemeen Overzicht
Update 15/09/2025 - Op 10 september organiseerden we samen met de gemeenten Pepingen en Pajottegem een infoavond voor de omwonenden. Zo’n 65 aanwezigen kregen een toelichting over het project en konden hun vragen stellen. Bekijk hier de presentatie.
Wat en waarom?
Projectgebied in Pepingen en Gooik
Het projectgebied van de studieopdracht bestaat uit twee delen. Het eerste deel loopt van het kruispunt van de Ninoofsesteenweg (N28) met Termeren tot aan het kruispunt met de Palokenstraat en de Steenweg op Bellingen. Het tweede deel van het projectgebied bevindt zich op het grondgebied van Gooik en Pepingen en loopt van de Zuunbeek tot de Bosbeek.
De groene zone is waar er nieuwe dubbelrichtingsfietspaden aangelegd zullen worden, de lichtblauwe zone is waar er nieuwe enkelrichtingsfietspaden zullen aangelegd worden. Klik op de dubbele pijl rechtsboven om de kaart of foto volledig en groter te zien.
Gescheiden riolering en veilige fietspaden
Een studiebureau bestudeert in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer de herinrichting van de Ninoofsesteenweg (N28). Wegen en Verkeer zal veilige fietspaden aanleggen en de rijweg volledig heraanleggen. Daarnaast wordt er ook een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd, wat beter is voor het milieu.
Veilig kruispunt aan Kestergat
Het kruispunt van de Ninoofsesteenweg met Kestersesteenweg (“Kestergat”) wordt veiliger ingericht. Er komen verkeerslichten, aanliggende fietspaden en oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers. Ten westen van de Kestersesteenweg leggen we een middeneiland aan, zodat voetgangers en fietsers veilig kunnen oversteken.
Het kruispunt wordt ook volledig conflictvrij. Dat betekent dat elke rijrichting apart groen krijgt, zodat er geen conflicten tussen weggebruikers ontstaan. Op drukke momenten kan het zijn dat er langere wachttijden ontstaan, maar algemeen vermijden we zo dat weggebruikers voor het rood staan te wachten, terwijl er geen verkeer uit andere richtingen komt. We leggen ook een nieuwe linkse afslagstrook aan, komende vanuit Pepingen richting de Kestersesteenweg. Op die manier kunnen we het kruispunt volledig conflictvrij maken.
Bomen
Langs de Ninoofsesteenweg staan heel wat bomen. Waarvan een groot deel gevaarlijk kort tegen de rijweg. Om de gescheiden riolering, nieuwe fietspaden en toegankelijke bushaltes te kunnen aanleggen, is het noodzakelijk dat er bomen geveld worden. Een deel van de bestaande bomen kunnen blijven staan. Na de werken planten we 93 nieuwe bomen, zowel langs de Ninoofsesteenweg als aan het nieuw aan te leggen bufferbekken.
Bekijk in deze presentatie welke bomen blijven staan, welke geveld worden en waar nieuwe bomen worden geplant.
Waar staan we nu?
Verschillende timings voor processtappen
Zoals hierboven reeds beschreven is het projectgebied opgesplitst in een noordelijk (op grondgebied Gooik en Pepingen) en zuidelijk deel (op grondgebied Pepingen en Halle). Deze verdeling heeft ook invloed op de timing en impact van de verschillende processtappen:
- Noordelijk deel (van de Zuunbeek tot de Bosbeek): het ontwerp van de weginfrastructuur en de riolering werd afgewerkt. In het voorjaar van 2025 vroeg het Agentschap Wegen en Verkeer een omgevingsvergunning aan.
- Zuidelijk deel (van het kruispunt van de Ninoofsesteenweg (N28) met Termeren tot aan het kruispunt met de Palokenstraat en de Steenweg op Bellingen): aan het ontwerp van de weginfrastructuur wordt nog verder gewerkt, het rioleringsontwerp is nog niet gestart.
Zodra er meer nieuws is over het zuidelijk deel, leest u dat op deze webpagina.
Elk project van Wegen en Verkeer doorloopt een vaste reeks administratieve stappen voor de eerste spadesteek kan gebeuren. U leest er alles over op deze pagina.
Vragen? Contacteer ons:
- Contact
-
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
-