Ontwerp
Ontwerp
Het afgelopen jaar is er met alle mogelijke belanghebbenden in verschillende overlegfora samengewerkt aan het vormgeven van het complex. In totaal lagen er zes varianten voor. Van deze varianten bleven er na verdere studie en overleg 4 over. Deze 4 varianten werden onderworpen aan een milieu-effectenonderzoek. In deze MER-studie werden de effecten op mens en milieu en omgeving voor ieder van de vier mogelijkheden gedetailleerd in kaart gebracht. Op basis van de bevindingen uit het plan-MER, gecombineerd met de conclusies uit de verkeersveiligheidseffectenbeoordeling (VVEB) en het ontwerpend onderzoek, heeft het studieteam één alternatief gekozen voor de herinrichting van het op- en afrittencomplex. Ook voor de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg van het bedrijventerrein Drongen I werd één alternatief geselecteerd.
Ontkoppelde N466 en rond Van der Valk
Voor het complex is het alternatief uitgewerkt dat wordt gekenmerkt door een ontkoppelde N466 en een weg rond het hotel Van der Valk. Hierbij mondt de N466 zijde Gent (noordelijke kant) uit op een op- en afrittencomplex, vormgegeven als een half Hollands Complex. De N466 zijde Baarle (zuidelijke kant) is een aparte tak die via een korte, rechte onderdoorgang onder de E40 doorgaat, rond de zone Van der Valk heen gaat en op de N466 zijde Gent aantakt aan de hand van een gelijkvloers kruispunt. Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zoveel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt ook een afzonderlijke fiets- en voetgangersbrug voorzien. Tussen de ontsluitingsweg en de N466 is ruimte voor waterbuffering en een voldoende bereikbare P+R naast de site van Van der Valk.
De reden voor deze keuze ligt grotendeels bij de vele voordelen van een ontkoppelde N466 in dit ontwerp. Uit de studie blijkt immers dat een ontkoppelde N466 zorgt voor een betere leefbaarheid, betere landschappelijke inpassing met minder ruimtebeslag, een betere verkeersafwikkeling en meer mogelijkheden voor veilige fietsvoorzieningen. Binnen de varianten met een ontkoppelde N466 bleek dit alternatief dan weer het meest verkeersveilig en ruimtelijk het duidelijks evenals het meest “leesbaar” voor al de weggebruikers.
Ontsluiting van het bedrijventerrein
Ook voor de ontsluiting van het bedrijventerrein Drongen I werden verschillende alternatieven onderzocht. Er wordt gekozen voor een volwaardige ontsluitingsweg voor de bestaande bedrijvenzone voor alle types aan (bestemmings)verkeer van fietsers tot vrachtwagens. Hiervoor wordt een nieuwe aanloophelling voorzien ten noorden van de E40 die de huidige brug van de Kloosterstraat verbindt met de nieuwe ontsluitingsweg en het complex. De aansluiting aan de zuidzijde van de brug zal aangepast worden om verkeer vlot te laten kruisen. De bedoeling is om ook alle vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein vanuit en naar het complex langs deze route te geleiden om op die manier te vermijden dat deze door omgevende woonstraten als sluiproute hun weg zoeken. Om het geheel zo verkeersveilig als mogelijk te houden, wordt deze route niet gecombineerd / vermengd met ander doorgaand verkeer.
Milderende maatregelen
Er is voldoende ruimte voorzien voor landschappelijke inpassing van het complex, ruimte voor waterbuffering én voor de mildering van weggeluid. Er wordt aan de zuidzijde van het complex gekozen voor een ononderbroken geluidsberm om het geluid van de E40 en het complex naar Baarle toe te bufferen. Een onderdoorgang (korte tunnel) onder de E40 laat deze continue geluidsmildering toe. Bovendien zorgt deze continue berm voor een visuele afscherming van de gehele snelweginfrastructuur naar het dorpscentrum van Baarle.
Een overzicht van de bestudeerde varianten
Hieronder geven we, ter volledigheid, een overzicht van de varianten die bestudeerd werden voor complex en ontsluiting bedrijventerrein en waaruit nu voor iedere bouwsteenn één alternatief gekozen is.
Varianten voor het complex
Variant 1 Hollands Complex - rond Van der Valk
Het op- en afrittencomplex wordt gerealiseerd aan de hand van een zogeheten Hollands Complex (gestrekte op- en afritten met gelijkvloerse kruisingen met de ondergeschikte weg, in dit geval de N466). In functie van een optimale inrichting van het Hollands Complex en voldoende vooruitzicht op de verschillende gelijkvloerse kruispunten, wordt de N466 rond de zone Van der Valk heen geleid, in talud.
De ontsluitingsweg naar bedrijventerrein Drongen sluit gelijkvloers aan op de N466 en gaat ter hoogte van het complex onder de N466 door. De zone Van der Valk wordt ontsloten vanaf deze ontsluitingsweg. Voor de ontsluiting van de overige langs de N466 gelegen functies worden ventwegen voorzien.
Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zo veel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt een fiets- en voetgangersbrug voorzien. Tussen het complex en de bedrijvenontsluitingsweg is ruimte voor waterbuffering en een goed ontsluitbare P+R-zone.
Variant 2 Hollands Complex - niet rond Van der Valk
Het op- en afrittencomplex wordt gerealiseerd aan de hand van een zogeheten Hollands Complex (gestrekte op- en afritten met gelijkvloerse kruisingen met de ondergeschikte weg, in dit geval de N466). In tegenstelling tot variant 1 wordt het Hollands Complex gekromd uitgevoerd.
De ontsluitingsweg naar bedrijventerrein Drongen sluit gelijkvloers aan op de N466 (kruispunt of rotonde) en loopt tussen de zone Van der Valk en het complex. De zone Van der Valk ontsluit rechtstreeks via deze weg. Voor de ontsluiting van de overige langs de N466 gelegen functies worden ventwegen voorzien.
Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zo veel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt een fiets- en voetgangersbrug voorzien. Tussen de N466 en de E40 is ruimte voor waterbuffering en een goed ontsluitbare P+R-zone.
Variant 3 Hollands Complex-variant met 2 rotondes
Het op- en afrittencomplex is een Hollands Complex-variant binnen de bestaande ruimte, waarbij de op- en afritten aansluiten op half verhoogde rotondes. De verbinding tussen beide rotondes wordt gerealiseerd met een schuine brug over de E40.
Op de noordelijke 5-taksrotonde takt ook de ontsluitingsweg van het bedrijventerrein Drongen aan. De zone Van der Valk ontsluit via een aparte tak die gelijkvloers aansluit op de N466. Voor de ontsluiting van de overige langs de N466 gelegen functies worden ventwegen voorzien.
Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zo veel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt een fiets- en voetgangersbrug voorzien. Die conflicteert met de bypass vanaf de E40 richting Gent. Dit kan worden opgelost door de bypass dichter bij de rotonde te brengen en voorrangsgeregeld aan te sluiten op de N466.
Tussen de N466 en de afrit van de E40 is ruimte voor waterbuffering en een goed ontsluitbare P+R-zone.
Variant 4 De Vlecht
Het op- en afrittencomplex is een Hollands Complex-variant, uitgevoerd als zogeheten ‘Vlecht’ (cfr. op-en afrittencomplex Waregem op de E17). Een vlecht is een optimalisatie van een Hollands Complex in functie van afwikkelingscapaciteit. De bewegingen van en naar de op- en afritten gebeuren conflictvrij. Het verkeer dat de N466 blijft volgen passeert 2 compacte lichtengeregelde kruispunten.
De ontsluitingsweg naar bedrijventerrein Drongen sluit gelijkvloers aan op de N466 en gaat ter hoogte van het complex onder de N466 door. De zone Van der Valk ontsluit via een aparte tak die gelijkvloers aansluit op de N466, tegenover die ontsluitingsweg. Voor de ontsluiting van de overige langs de N466 gelegen functies worden ventwegen voorzien.
Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zo veel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt een fiets- en voetgangersbrug voorzien. Tussen de N466 en de weg naar het bedrijventerrein is ruimte voor waterbuffering en een goed ontsluitbare P+R-zone.
Variant 5 ontkoppelde N466 - niet rond Van der Valk
In deze variant mondt de N466 zijde Gent uit op een op- en afrittencomplex, vormgegeven als een half Hollands Complex. De N466 zijde Baarle is een aparte tak die onder de E40 doorgaat en op de N466 zijde Gent aantakt aan de hand van een rotonde waarop ook de zone Van der Vlak aansluit. Voor de ontsluiting van de overige langs de N466 gelegen functies worden ventwegen voorzien.
De ontsluitingsweg naar bedrijventerrein Drongen takt op zijn beurt met in- en uitvoegstroken aan op de de zuidelijke N466 en gaat ter hoogte van het complex onder de noordelijke N466 door.
Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zo veel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt een fiets- en voetgangersbrug voorzien. Tussen het complex en de N466 is ruimte voor waterbuffering.
Variant 6 ontkoppelde N466 - rond Van der Valk (variant die is weerhouden)
In deze variant mondt de N466 zijde Gent net als in variant 5 uit op een op- en afrittencomplex, vormgegeven als een half Hollands Complex. De N466 zijde Baarle is een aparte tak die via een rechte onderdoorgang onder de E40 doorgaat (lengte te optimaliseren), rond de zone Van der Valk heen gaat en op de N466 zijde Gent aantakt aan de hand van een gelijkvloers kruispunt. Op dat kruispunt takt aan de overzijde de ontsluitingsweg naar het bedrijventerrein Drongen aan.
De weg naar bedrijventerrein Drongen gaat ter hoogte van het complex onder de noordelijke N466 door. Voor de ontsluiting van de overige, langs de N466 gelegen functies worden ventwegen voorzien.
Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zo veel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt een fiets- en voetgangersbrug voorzien. Tussen de ontsluitingsweg en de N466 is ruimte voor waterbuffering en een voldoende ontsluitbare P+R.
2 families - 4 varianten
Van deze 6 varianten zijn er twee families overgebleven. 2 varianten werden als niet wenselijk bestempeld. Variant 3 werd in het werkatelier als niet wenselijk geacht, voornamelijk op vlak van verkeersveiligheid en ruimtelijke impact. Er was ook weinig enthousiasme voor variant 4 ‘De vlecht’, gezien dit minder leesbaar en compact is dan een Hollands complex (variant 1 en 2). Zo kwamen we uit bij twee groepen van varianten of oplossingsfamilies. Een set eerste mogelijke oplossingsrichtingen gaat steeds uit van een doorgaande N466 van Gent richting Baarle (en Deinze). De tweede oplossingsgroep gaat uit van een ontkoppelde N466, wat betekent dat de verbinding van aan het complex richting Baarle (en Deinze) niet rechtstreeks doorloopt maar een ondergeschikte tak wordt van het complex. Binnen elke familie is een variant met en zonder rondweg rond Vandervalk opgenomen.
Toegang bedrijventerrein: alternatieven
Ook voor de toegang tot de bedrijvenzone Drongen I via de Kloosterstraatbrug waren er verschillende mogelijkheden. Ieder van die mogelijkheden was compatibel met de bovenstaande 6 varianten.
We voorzien in de toekomst een nieuwe aanloophelling ten noorden van de E40 naar de Kloosterstraatbrug. Deze helling verbindt de Kloosterstraatbrug met de ontsluitingsweg en het complex. Op deze route rijdt dan enkel het verkeer van het bedrijventerrein naar het complex en omgekeerd. De alternatieven die we onderzochten waren om
- ofwel een bijkomende, ongelijkvloerse dwarsing van de E40 voor lokaal verkeer (brug / tunnel) te voorzien
- ofwel gebruik van de Kloosterstraatbrug door lokaal verkeer toe te laten.