Overslaan en naar de inhoud gaan

Heraanleg op-en afrittencomplex van E40 in Drongen

Ontwerp

Ontwerp

Status

In Studie

Plaats

Weg

E40

Het afgelopen jaar is er met alle mogelijke belanghebbenden in verschillende overlegfora samengewerkt aan het vormgeven van het complex.  In totaal lagen er zes varianten voor. Aan de hand van een afwegingskader dat we samen opstelden werden deze varianten dit voorjaar in de werkatelier tegen elkaar afgewogen. Daarnaast werden er voor de toegang tot het bedrijventerrein ook verschillende mogelijkheden bekeken. Voor beide bouwstenen (complex en ontsluiting bedrijventerrein) lichten we hier de mogelijkheden toe.

Hieronder vind je een overzicht van de 6 varianten voor het complex

Het complex: 6 varianten - 2 families.

Variant 1 Hollands Complex - rond Van der Valk

Het op- en afrittencomplex wordt gerealiseerd aan de hand van een zogeheten Hollands Complex (gestrekte op- en afritten met gelijkvloerse kruisingen met de ondergeschikte weg, in dit geval de N466). In functie van een optimale inrichting van het Hollands Complex en voldoende vooruitzicht op de verschillende gelijkvloerse kruispunten, wordt de N466 rond de zone Van der Valk heen geleid, in talud.

De ontsluitingsweg naar bedrijventerrein Drongen sluit gelijkvloers aan op de N466 en gaat ter hoogte van het complex onder de N466 door. De zone Van der Valk wordt ontsloten vanaf deze ontsluitingsweg. Voor de ontsluiting van de overige langs de N466 gelegen functies worden ventwegen voorzien.

Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zo veel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt een fiets- en voetgangersbrug voorzien. Tussen het complex en de bedrijvenontsluitingsweg is ruimte voor waterbuffering en een goed ontsluitbare P+R-zone.

Variant 2 Hollands Complex - niet rond Van der Valk

Het op- en afrittencomplex wordt gerealiseerd aan de hand van een zogeheten Hollands Complex (gestrekte op- en afritten met gelijkvloerse kruisingen met de ondergeschikte weg, in dit geval de N466). In tegenstelling tot variant 1 wordt het Hollands Complex gekromd uitgevoerd.

De ontsluitingsweg naar bedrijventerrein Drongen sluit gelijkvloers aan op de N466 (kruispunt of rotonde) en loopt tussen de zone Van der Valk en het complex. De zone Van der Valk ontsluit rechtstreeks via deze weg. Voor de ontsluiting van de overige langs de N466 gelegen functies worden ventwegen voorzien.

Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zo veel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt een fiets- en voetgangersbrug voorzien. Tussen de N466 en de E40 is ruimte voor waterbuffering en een goed ontsluitbare P+R-zone.

Variant 3 Hollands Complex-variant met 2 rotondes

Het op- en afrittencomplex is een Hollands Complex-variant binnen de bestaande ruimte, waarbij de op- en afritten aansluiten op half verhoogde rotondes. De verbinding tussen beide rotondes wordt gerealiseerd met een schuine brug over de E40.

Op de noordelijke 5-taksrotonde takt ook de ontsluitingsweg van het bedrijventerrein Drongen aan. De zone Van der Valk ontsluit via een aparte tak die gelijkvloers aansluit op de N466. Voor de ontsluiting van de overige langs de N466 gelegen functies worden ventwegen voorzien.

Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zo veel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt een fiets- en voetgangersbrug voorzien. Die conflicteert met de bypass vanaf de E40 richting Gent. Dit kan worden opgelost door de bypass dichter bij de rotonde te brengen en voorrangsgeregeld aan te sluiten op de N466.

Tussen de N466 en de afrit van de E40 is ruimte voor waterbuffering en een goed ontsluitbare P+R-zone.

Variant 4 De Vlecht

Het op- en afrittencomplex is een Hollands Complex-variant, uitgevoerd als zogeheten ‘Vlecht’ (cfr. op-en afrittencomplex Waregem op de E17). Een vlecht is een optimalisatie van een Hollands Complex in functie van afwikkelingscapaciteit. De bewegingen van en naar de op- en afritten gebeuren conflictvrij. Het verkeer dat de N466 blijft volgen passeert 2 compacte lichtengeregelde kruispunten.

De ontsluitingsweg naar bedrijventerrein Drongen sluit gelijkvloers aan op de N466 en gaat ter hoogte van het complex onder de N466 door. De zone Van der Valk ontsluit via een aparte tak die gelijkvloers aansluit op de N466, tegenover die ontsluitingsweg. Voor de ontsluiting van de overige langs de N466 gelegen functies worden ventwegen voorzien.

Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zo veel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt een fiets- en voetgangersbrug voorzien. Tussen de N466 en de weg naar het bedrijventerrein is ruimte voor waterbuffering en een goed ontsluitbare P+R-zone.

Variant 5 ontkoppelde N466 - niet rond Van der Valk

In deze variant mondt de N466 zijde Gent uit op een op- en afrittencomplex, vormgegeven als een half Hollands Complex. De N466 zijde Baarle is een aparte tak die onder de E40 doorgaat en op de N466 zijde Gent aantakt aan de hand van een rotonde waarop ook de zone Van der Vlak aansluit. Voor de ontsluiting van de overige langs de N466 gelegen functies worden ventwegen voorzien.

De ontsluitingsweg naar bedrijventerrein Drongen takt op zijn beurt met in- en uitvoegstroken aan op de de zuidelijke N466 en gaat ter hoogte van het complex onder de noordelijke N466 door. 

Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zo veel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt een fiets- en voetgangersbrug voorzien. Tussen het complex en de N466 is ruimte voor waterbuffering.

Variant 6 ontkoppelde N466 - rond Van der Valk

In deze variant mondt de N466 zijde Gent net als in variant 5 uit op een op- en afrittencomplex, vormgegeven als een half Hollands Complex. De N466 zijde Baarle is een aparte tak die via een rechte onderdoorgang onder de E40 doorgaat (lengte te optimaliseren), rond de zone Van der Valk heen gaat en op de N466 zijde Gent aantakt aan de hand van een gelijkvloers kruispunt. Op dat kruispunt takt aan de overzijde de ontsluitingsweg naar het bedrijventerrein Drongen aan. 

De weg naar bedrijventerrein Drongen gaat ter hoogte van het complex onder de noordelijke N466 door. Voor de ontsluiting van de overige, langs de N466 gelegen functies worden ventwegen voorzien.

Voor fietsers en voetgangers wordt het netwerk zo veel als mogelijk ontkoppeld van het gemotoriseerd verkeer. Voor het dwarsen van de E40 wordt een fiets- en voetgangersbrug voorzien. Tussen de ontsluitingsweg en de N466 is ruimte voor waterbuffering en een voldoende ontsluitbare P+R.

2 families - 4 varianten

Van deze 6 varianten zijn er twee families overgebleven. 2 varianten werden als niet wenselijk bestempeld. Variant 3 werd in het werkatelier als niet wenselijk geacht, voornamelijk op vlak van verkeersveiligheid en ruimtelijke impact. Er was ook weinig enthousiasme voor variant 4 ‘De vlecht’, gezien dit minder leesbaar en compact is dan een Hollands complex (variant 1 en 2). Zo kwamen we uit bij twee groepen van varianten of oplossingsfamilies. Een set eerste mogelijke oplossingsrichtingen gaat steeds uit van een doorgaande N466 van Gent richting Baarle (en Deinze). De tweede oplossingsgroep gaat uit van een ontkoppelde N466, wat betekent dat de verbinding van aan het complex richting Baarle (en Deinze) niet rechtstreeks doorloopt maar een ondergeschikte tak wordt van het complex. Binnen elke familie is een variant met en zonder rondweg rond Vandervalk opgenomen. 

Toegang bedrijventerrein: alternatieven

Los van welke variant gekozen wordt, is er ook de kwestie van de toegang tot de bedrijvenzone Drongen I via de Kloosterstraatbrug. Ook hiervoor zijn er verschillende mogelijkheden. Ieder van die mogelijkheden is compatibel met de bovenstaande 6 varianten. 

We voorzien in de toekomst een nieuwe aanloophelling ten noorden van de E40 naar de Kloosterstraatbrug. Deze helling verbindt de Kloosterstraatbrug met de ontsluitingsweg en het complex. Op deze route rijdt dan enkel het verkeer van het bedrijventerrein naar het complex en omgekeerd. De alternatieven die we nog onderzoeken zijn om

- ofwel een bijkomende, ongelijkvloerse dwarsing van de E40 voor lokaal verkeer (brug / tunnel) te voorzien

- ofwel gebruik van de Kloosterstraatbrug door lokaal verkeer toe te laten.

Doorgroei-alternatief met herbouwde Kloosterstraatbrug en nieuwe aanloophelling

(woningen Baarleveldestraat ontsloten via herstelde knip)

Medegebruik herbouwde Kloosterstraatbrug door lokaal verkeer via A + B

Lokaal dwarsend verkeer via brug (alternatief voor tunnel/onderdoorgang)

Herbouwde Kloosterstraatbrug voor dwarsend lokaal (fietsverkeer), ontsluitingsweg in tunnel