Overslaan en naar de inhoud gaan

Heraanleg Oosterzelesteenweg tussen Bourgondisch Kruis en op-en afrittencomplex E40

Haalbaarheidsstudie

Haalbaarheidsstudie

Status

In Studie

Plaats

Weg

N42

De Oosterzelesteenweg (N42) tussen het kruispunt van het Bourgondisch Kruis (N9*N42) en het
aansluitingscomplex met de E40 kent vele knelpunten. Het Agentschap Wegen en Verkeer wilt deze zone, en haar invloedszones, aanpakken en anders vormgeven. De inzet is de veiligheid van het verkeer en een verbeterde doorstroming. De uitgevoerde haalbaarheidsstudie brengt op basis van een mobiliteitsstudie, verkennend ruimtelijk onderzoek en het participatief proces enkele scenario’s in kaart.
Het project is gericht op het verhogen van de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers en het verbeteren van het functioneren van het multimodaal verkeerssysteem, rekening houdend met de functie van de N42, N417 en N9 in het netwerk.

Van vijf scenario’s naar het voorkeursscenario

Om te bekijken wat de mogelijkheden zijn voor de N42 zijn er eerst 4 verschillende scenario’s
ontwikkeld. Deze scenario’s staan in detail beschreven in ons eindrapport. Door met verschillende scenario’s te werken worden de verschillen goed zichtbaar en is het mogelijk het effect van bepaalde keuzes te vergelijken. Zo is er bekeken wat het ontwerp zou kunnen zijn als er gekozen zou worden:
- voor de maximale doorstroming van de N42 (scenario 1);
- om te werken met rotondes en keerbewegingen (scenario 2);
- als de fietsers maximaal van het andere verkeer gescheiden zouden worden (scenario 3);
- voor zo min mogelijk ruimtelijk impact (scenario 4);

Op basis van het onderzoek, de inzichten van de kernteams en de werktafels is er een vijfde scenario ontwikkeld, dat een combinatiescenario van bovenstaande is (scenario 5). Dit scenario is vervolgens nogmaals doorgerekend naar mobiliteitseffecten waarbij er ook een sensitiviteitsanalyse is gedaan (hoe robuust is het ontwerp?).

Op die manier is een voorkeursscenario vastgesteld. Dit voorkeursscenario voldoet zo goed mogelijk aan de doelstellingen van het project: verhoging van de veiligheid en het verbeteren van het functioneren van ‘het multimodaal verkeerssysteem’ (van voetganger tot vrachtwagen).
De krachtlijnen van het voorkeursscenario zijn:

- Het kruispunt Bourgondisch Kruis blijft een kruispunt. Het wordt heraangelegd tot een
conflictvrij lichtengeregeld kruispunt met langere opstelstroken en veilige fietsoversteken.
Dit geeft het beste resultaat naar veiligheid en doorstroming. Een tunnel en rondpunt zijn
bestudeerd, maar bieden geen afdoende efficiënte oplossing voor een vlotte en veilige
verkeersafwikkeling op die locatie.

- Ter hoogte van de Oude Heerbaan komen verkeerslichten voor een veilige fietsoversteek.
Deze lichten zullen afgestemd worden met de lichten op het kruispunt om de
verkeersstromen zo vlot mogelijk te laten verlopen.

- Een dubbelrichtingsfietspad aan de kant van Mariagaard lijkt de beste optie, maar ook
enkelrichtingsfietspaden aan weerszijden worden overwogen.

- De lichten aan Mariagaard/Vantegem (industriezone) blijven behouden maar de
overstekende fietsers/voetgangers worden omgeleid via een nieuw te bouwen fietstunnel.

- De verkeerswisselaar met de E40 blijft behouden, maar wordt anders ingericht. Door de
aansluitingen te optimaliseren kunnen de op- en afrijbewegingen beter verlopen. Zo wordt
het aantal conflictpunten sterk verminderd en verloopt de doorstroming veel vlotter.

Quick wins

Een van de vragen in de opdracht is om te bekijken of er ‘quick wins’ waren in het projectgebied.
Ingrepen die redelijk vlot uit te voeren zijn, en de veiligheid en doorstroming kunnen verbeteren.
Voor het projectgebied zijn er twee alternatieve fietsverbindingen in kaart gebracht.
Eén route verbindt het station van Kwatrecht met de school Mariagaard en de fietsbrug over de E40 richting Oosterzele. Deze verbinding zou gebruik maken van het bestaande fietstunneltje onder de spoorweg en kan achter de school Mariagaard aansluiten op de fietsbrug over de E40. Deze Quick win wordt onderzocht en uitgewerkt door studiebureau Regionaal Landschap Schelde Durme in opdracht van de gemeente Wetteren.
De andere verbinding wordt vandaag al regelmatig gebruikt, en verloopt via de Gijzenzelestraat.
Daardoor wordt een smal stuk fietspad op de N42 vermeden.

Verhoogde carpoolcapaciteit met fietsenstalling kan eventueel gerealiseerd worden op het terrein van de huidige zoutloods van AWV. Dit zou plek kunnen bieden aan 80 wagens. Dit verlaagt de verkeersdruk op het zuidelijke deel van het aansluitingscomplex. AWV onderzoekt verder welke carpoolmogelijkheden er zijn in deze zone.

Op het schooldomein van Mariagaard kan het erg druk zijn tijdens het brengen en halen van de
leerlingen. Lange wachtrijen van ouders die hun kinderen met de auto brengen en halen veroorzaken moeilijke situaties op het schooldomein. Een van de redenen hiervoor is dat er maar één rijstrook ligt om het schooldomein te verlaten. Een Quick Win oplossing zou kunnen zijn om een vrije rechtsafslagstrook of minstens een opstelstrook voor rechts afslaand verkeer aan te leggen. Dit kan alleen als het ook veilig blijft voor voetgangers en fietsers. Er is meer onderzoek nodig om te bekijken of en hoe dit verkeersveilig kan.

Wat nu?

De komende periode zal AWV deze oplossingsrichtingen verder bestuderen, uitwerken en waar nodig bijsturen. De haalbaarheidsstudie wordt nu verwerkt in verschillende startnota’s. Dat betekent dat het projectgebied in verschillende zones is ingedeeld.
Voor iedere zone zal een zogenaamde startnota en projectnota gemaakt worden waarbij de plannen gedetailleerd uitgewerkt worden. Dit heeft als grote voordeel dat de zones apart uitgevoerd kunnen worden. Zo kunnen er bijvoorbeeld al sneller aanpassingen gerealiseerd worden die de veiligheid kunnen verhogen, zonder dat er gewacht hoeft te worden tot alle zones uitgevoerd kunnen worden. De samenhang van de verschillende zones wordt wel altijd in het oog gehouden, zoals ze ook samen zijn bekeken in de haalbaarheidsstudie.
Na de start- en projectnota’s starten de procedures van vergunningsaanvragen en
grondverwervingen (waar nodig). Eens de middelen voor uitvoering beschikbaar zijn, kan een
aannemer aangesteld worden en kunnen de werken starten.

Haalbaarheidsstudie - voorontwerp N42 ter hoogte van Mariagaard

Haalbaarheidsstudie - Voorontwerp - detail ter hoogte van Mariagaard

Haalbaarheidsstudie - voorontwerp N42 - kruispunt Bourgondisch Kruis

Haalbaarheidsstudie - voorontwerp Bourgondisch Kruis - detail